آيات عظام امام و خامنه اى: خير، نذر زن در اموال خودش نيز بدون اذن شوهر صحيح نيست.[1]
آيه اللّه بهجت: نذر زن بدون اذن شوهر، بنابر احتياط واجب صحيح نيست (حتى در اموال خودش).[2]
آيات عظام تبريزى و مكارم: اگر نذر زن مزاحم حقوق شوهر باشد، بدون اذن او [در هر حال] صحيح نيست و اگر مزاحم نباشد، احتياط مستحب آن است كه با اجازه او باشد (حتى در اموال خودش).[3]
آيات عظام سيستانى، صافى و وحيد: اگر نذر زن مزاحم حقوق شوهر باشد، بدون اذن او [در هر حال] صحيح نيست و بنابر احتياط واجب در اموال خودش نيز ـ غير از حج، زكات، صله رحم و احسان به پدر و مادر ـ با اذن شوهر نذر كند.[4]
آيه اللّه فاضل: اگر نذر زن، مزاحم حقوق شوهر باشد، بدون اذن او [در هر حال] صحيح نيست و اگر مزاحم نباشد، احتياط واجب آن است كه با اذن او باشد؛ به خصوص در نذر اموال (هر چند متعلّق به اموال خودش باشد).[5]
آيه اللّه نورى: آرى، نذر زن از مال خودش بدون اذن شوهر صحيح است.[6]
پی نوشت ها
[1] – امام، استفتائات، ج 2، نذر، س 10 و خامنه اى، استفتاء، س 1093.
[2] – بهجت، توضيح المسائل مراجع، م 2644.
[3] – مكارم، توضيح المسائل مراجع، م 2644 ؛ تبريزى، منهاج الصالحين، ج 2، م 1551.
[4] – صافى و سيستانى، توضيح المسائل مراجع، م 2644 ؛ وحيد، توضيح المسائل، م 2708.
[5] – فاضل، توضيح المسائل مراجع، م 2644.
[6] – نورى، استفتائات، ج 1، س 759.