آيات عظام امام و خامنهاى: خير، نذر زن در اموال خودش نيز بدون اذن شوهر صحيح نيست.[1]

آيهاللّه بهجت: نذر زن بدون اذن شوهر، بنابر احتياط واجب صحيح نيست  (حتى در اموال خودش).[2]

آيات عظام تبريزى و مكارم: اگر نذر زن مزاحم حقوق شوهر باشد، بدون اذن او  [در هر حال] صحيح نيست و اگر مزاحم نباشد، احتياط مستحب آن است كه با  اجازه او باشد (حتى در اموال خودش).[3]

آيات عظام سيستانى، صافى و وحيد: اگر نذر زن مزاحم حقوق شوهر باشد، بدون  اذن او [در هر حال] صحيح نيست و بنابر احتياط واجب در اموال خودش نيز  ـ غير از حج، زكات، صله رحم و احسان به پدر و مادر ـ با اذن شوهر نذر كند.[4]

آيهاللّه فاضل: اگر نذر زن، مزاحم حقوق شوهر باشد، بدون اذن او [در هر حال] صحيح نيست و اگر مزاحم نباشد، احتياط واجب آن است كه با اذن او باشد؛ به خصوص در نذر اموال (هر چند متعلّق به اموال خودش باشد).[5]

آيهاللّه نورى: آرى، نذر زن از مال خودش بدون اذن شوهر صحيح است.[6]

 

 

پی نوشت ها


[1] – امام، استفتائات، ج 2، نذر، س 10 و خامنهاى، استفتاء، س 1093.

[2] – بهجت، توضيحالمسائل مراجع، م 2644.

[3] – مكارم، توضيحالمسائل مراجع، م 2644 ؛ تبريزى، منهاجالصالحين، ج 2، م 1551.

[4] – صافى و سيستانى، توضيحالمسائل مراجع، م 2644 ؛ وحيد، توضيحالمسائل، م 2708.

[5] – فاضل، توضيحالمسائل مراجع، م 2644.

[6] – نورى، استفتائات، ج 1، س 759.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *