از نحوه  ى كار آن  ها(خلفا و صحابه) حقّانيّت و عدم حقّانيّت آن  ها معلوم مى  شود. مانند عملكرد حضرت امير ـ عليه  السّلام ـ و معاويه درباره ى بيت المال. كار معاويه در تصرّف و تقسيم بيت المال به حدّى عجيب بود كه« ابن زبير » براى عبداللّه   بن عمر نوشت: « معاويه بيت المال را استئثار مى  كرد! »(براى خود بر مى  داشت، و به هر كه دلش مى  خواست مى  بخشيد.) به گونه  اى كه حتّى ابن زبير آن  چنانى نمى  خواست مثل معاويه و يزيد باشد! گويا چيزهايى در كار بوده كه اميرالمؤمنين ـ عليه  السّلام ـ به صورت يكسان و بالسّويه تقسيم مى  كرد؛ زيرا اگر مى  خواست به مصلحت كار كند، ديگران در متابعت آن حضرت سوء استفاده مى  كردند، لذا آن حضرت بيت المال را جارو مى  كرد و نماز مى  خواند! و حتّى گاهى به جاى ماهيانه، هفته  اى تقسيم مى  كرد.(بناء المقالة، ص 230، نيز ر.ك: وسائل الشيعة، ج 15، ص 109؛ بحار الانوار، ج 88، ص 383؛ الغارات، ج 1، ص 33.) به ايشان مى  گفتند: تازه تقسيم كرده  اى. مى  فرمود: من خزانه  دار(انباردار.) شما نيستم. اگر به اندازه ى هفت منطقه ى كوفه مى  رسيد، تقسيم مى  كرد و در انبار نگه نمى  داشت!

اين نحوه  ى عملكرد اميرمؤمنان ـ عليه  السّلام ـ در رابطه با بيت المال بود، اما ما اگر قانع باشيم كه از حرام اجتناب كنيم و به حلال اكتفا كنيم و در كارمان بين حلال و حرام فرق بگذاريم، و مثل معاويه سَخى نباشيم كه به نور چشمى  ها صد هزار بدهيم و ديگران را محروم بسازيم، خوب است!

منبع: کتاب در محضر حضرت آیت الله العظمی بهجت- جلد1 / محمد حسین رخشاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *