ابليس كه دشمن بيرونى انسان است و از بيرون حمله مىكند، تا پايگاه درونى نداشته باشد و عدهاى از درون او را حمايت نكنند، هرگز در انسان اثر نمىگذارد.

شيطان كارش صادر كردن سم و وارد كردن آن به درون انسان است. مثل اين كه كسى بخواهد با سم ديگرى را از پاى در آورد. اگر سم را در جيب او بگذاد، بديهى است اثر نمىكند. اگر سم را به او بخوراند و او بالا بياورد و تحويل نگيرد، باز هم اثر نمىكند. بايد دستگاه گوارش سم را بپذيرد و آن را جذب كند و پس از ورود به خون اثر زيان آور خود را بگذارد. وسوسهها هم چنين است.

هوا و هوس و شهوترانىهاى گوناگون كه رقيقترين و سبك ترينش در جوانها است و سنگين ترينش در سالمندان به صورت «حب جاه و مقام» ديده مىشود، نشانه تأثير آن سم است. فرمود: «آخَرُمَا يَخُرُجُ مِنْ قُلُوب الصِّدِّيقينِ حُبُّ الْجَاهِ؛ واپسين عقبهاى كه بزرگان سير و سلوك مىتوانند از آن نجات پيدا كنند «مقام خواهى» است؛يعنى همين بازى هايى كه بسيارى به آن گرفتارند.

اگر كسى از تعريف كردنها و القابى كه به او مىدهند لذت ببرد، معلوم مىشود سم در درون بدنش اثر كرده است. اگر از اين حرفها لذت نبرد، بايد شاكر باشد كه دستگاهش اين سم را قبول نمىكند.

وجود مبارك اميرالمؤمنين (علیهالسلام) در عهدنامهاى كه به مالك اشتر نوشت، فرمود: شيطان هميشه در صدد حمله كردن است، اما آن وقتى كه از تو تعريف مىكنند خط مقدم آتش شيطان است و بايد مواظب بود.

اگر كسى آبروى كسى را برد، شب خوابش نمىبرد؛ چرا؟ زيرا او از درون آتش گرفته است نه از بيرون. او هر چه قرص خواب مىخورد خوابش نمىبرد، هر چه بستر نرم فراهم مىكند خوابش نمىبرد. يك وقت انسان روى تشك نرم خوابيده است، يك وقت اين تشك پر از تيغ است؛ او به هر پهلو بغلتد تيغ مىخورد. تيغى كه از درون انسان بر مىخيزد با قرص خواب برطرف نمىشود.

 چه آسايد به هر پهلو بغلتد

 كسى كز خار سازد او نهالى

نهال يعنى تشك. اگر كسى تشكى تهيه كرد و به جاى پنبه آن را از تيغ پر كرد، به هر پهلو بغلتد تيغ مىخورد. اگر خداى نكرده كسى حسود بود، لجوج بود، بد خواه بود، كينه توز بود، به هر پهلو بغلتد تيغ مىخورد.

پيغمبر اكرم (صلیاللهعلیهوآله) فرمود:هيچ كس به اندازه نفس تان دشمن شما نيست: «اَعْدَى عَدُوِكَ نَفْسُكَ الَّتى بَيْنَ جَنْبَيْكَ».[1] مگر دشمن بيرون چه مىكند؟ هيتلر و صدام چه مىكنند؟ غير از اين كه خانه را بسوزانند و آدم را بكشند كارى نمىتوانند بكنند. بالاخره همه اينها در محدوده جسم است. بعد آدم شهيد و راحت است. شهيد كه اصلاً آسيب نمىبيند. مرحوم استاد علامه طباطبايى(ره) مىفرمود: شهيدى كه در ميان جنگ تير مىخورد و در خون خودش دست و پا مىزند، ديگران خيال مىكنند دارد جان مىكَند در حالى كه او مثل آدم گرمازدهاى است كه وارد استخر زلال شده است. اگر او مىتوانست حرف بزند مىگفت: روح و ريحان است. اين جان كندن نيست. جان كندن يعنى انسان از دنيا وارد برزخ شود. مرگ انتقال از دنيا به برزخ است.

اگر انسان بخواهد از دنيا به برزخ منتقل شود با سختى همراه است؛ چرا؟ براى اين كه اولاً، به همه مسائل دنيا دل بسته است. ثانيا، مرگ عبارت از آن است كه امور مورد علاقه را از او مىگيرند. ثالثا، تعلق و وابستگى مىماند؛ و رابعا، درد فراغ شروع مىشود. چرا وقتى آدم معتاد به زندان مىآيد دردش شروع مىشود؛ زيرا اولاً، به مواد مخدر دل بسته است. ثانيا، وقتى كه دستگير شد اين مواد از او گرفته مىشود. ثالثا، اعتياد و وابستگى او به مواد همچنان باقى است؛ و رابعا، اگر تعلق باشد و متعلَّق نباشد، درد شروع مىشود. كسى كه مىميرد چنين است؛ يعنى اولاً، به امور دنيا وابسته است؛ ثانيا، هنگام مرگ اين امور را از او مىگيرند؛ ثالثا، تعلق و وابستگى مىماند؛ و رابعا، حفظ تعلق با فقدان متعلق دردآور است.

بهتر است انسان به چيزى دل ببندد كه او را رها نكند. به چيزى علاقهمند باشد كه با او بماند و از او جدا نشود. بدين سبب، وجود مبارك پيغمبر اكرم (صلیاللهعلیهوآله) از طرف خداوند پيام آورد كه مهمترين مزد رسالت من ولايت اهل بيت است؛ يعنى شما دوست اوليا باشيد و وابستگىتان به اين سمت باشد كه اينها از شما گرفته نمىشود؛ هم تعلق محفوظ است هم متعلق.

البته وقتى انسان زنده است از اين تعلق چندان استفاده نمىكند؛ چون مشاغل او را سرگرم مىسازد. وقتى مىميرد، آن مشاغل رخت بر مىبندد، و اين تعلق لذتبار انسان را شيرين كام مىكند و فشار مرگ و انتقال از دنيا به بزرخ را از ميان بر مىدارد.

 

منبع:نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها / مؤلف:آیت اللّه عبداللّه جواد آملی/پرسش وپاسخ دانشجویی


[1] – بحارالأنوار، ج 67، ص 64.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *