انسانهاى كامل همان انبيا و اوليايند. كسانى كه در شمار امت آنها جاى دارند، هرگز نمىتوانند به مقام آنها برسند. البته انسان مىتواند به مقام ولايت برسد و از اولياى الهی شود؛ اما مقام نبوت و امامت به نص و نصب ذات اقدس اله وابسته است نه كسب.

پس چند مطلب داريم كه بايد از هم تفكيك شود:

1 – نبوت، رسالت و امامت انتصابى است نه اكتسابى.

2 – ولايت يعنى نزديكى به خدا و تقرب الى الله به گونهاى كه خدا كارهاى انسان را به عهده گيرد، هر چه خدا فرمود انسان اطاعت كند و تحت تدبير مستقيم خداى سبحان باشد. اين امر براى هر انسانى ممكن است.

3 – مؤمنانى كه در شمار امت جاى دارند، همان طور كه از نبوت و رسالت و امامت بى بهرهاند، به مقام ولايتى كه در حد انبيا و اوليا باشد، نيز دست نمىيابند. بسيار بعيد است امت به جايى برسد كه در حد پيامبر گردد؛ اما مىتواند به آنها نزديك شود. مقام ولايت تا روز قيامت باز، و ولى الله شدن ممكن است.

درباره بخش دوم سؤال بايد ياد آور شد، اين مطلب در دعاى ماه رجب آمده و به مقام فعل ناظر است؛ وگرنه محال است انسان به جايى برسد كه به خدا فرمان دهد و خدا از او اطاعت كند. البته در مقام فعل، گاه خداوند مىفرمايد: «مَنْ ذَا الَّذِي يُقْرِضُ اللّهَ قَرْضاً حَسَناً»[1] يا در روايات هست كه خداوند به برخى انبيا فرمود: من بيمار شدم چرا از من عيادت به عمل نياورديد؛ آن قدر مؤمن در پيشگاه خداى سبحان عظمت دارد كه خداوند مريضى مؤمن را، مريضى خود مىداند، چون مؤمن در حقيقت آيت و نشانه خدا است. در اين گونه موارد كه اشاره به مقام فعل است نه مقام ذات، از امر و نهى سخن به ميان مىآيد؛ يعنى مؤمن به جايى مىرسد كه مظهر اسمى از اسماى خدا مىشود. اين مظهر كه اسمى از اسماى برتر است دستور مىدهد و مظاهر ديگر اسماى الهی اطاعت مىكنند، نه اين كه مؤمن فرمان دهد و خدا اطاعت كند.

 

منبع:نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها / مؤلف:آیت اللّه عبداللّه جواد آملی/پرسش وپاسخ دانشجویی


[1] – سوره بقره2: آيه 245.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *