بسیاری از بزرگان اهل سنت به نقد عقاید وهابیت پرداخته اند، از جمله اين اصلاحگران آقاى علوى مالكى است كه از درون وهابيت برخاسته و با قلمى زيبا، متين، علمى و مستند به آيات و روايات صحيح اهل سنت، در كتاب وزين خويش با عنوان «مفاهيم يجب أن تصحّح» خواستار تصحيح برداشت‏هاى غلط وهابيت از روايات و سنت نبوى گرديد و در برابر آنان، كه مسلمين را متّهم به شرك و كفر مى‏كردند، قد علم كرده با سلاح كلام و قلم و با احتجاج از طريق احاديث و روايات مورد پذيرش آنان، عقايد باطلشان را به چالش كشاند و با استقبال بى‏نظير علماى تمامى كشورهاى اسلامى روبرو گرديد. ايشان در سال 1367 ق. در مكّه به دنيا آمد و تحت نظر پدرش، علوى بن عباس المالكى، كه از كبار علماى مكّه‏ بود، به تحصيل علوم دينى پرداخت و علوم لغت، حديث، تفسير، فقه و اصول را از بزرگان حرمين شريفين فراگرفت؛ سپس به الأزهر مصر رفت و فوق ليسانس و دكتراى خود را از دانشكده اصول دين آن دانشگاه دريافت كرد، او همچنين با مهاجرت به هند، پاكستان، شام و مغرب، نزد علماى آن ديار تلمّذ كرده و با آرا و عقايد مذاهب گوناگون آشنا گرديد.

علوى مالكى پس از رحلت پدرش، در سال 1391 ق. بر كرسى تدريس و تبليغ و ارشاد در جايگاه پدر در مسجدالحرام تكيه زد و استقبال بى‏نظير طلاب از دروس او، جايگاهى والا و برتر در موقعيت‏هاى علمى و دينى به او بخشيد، همچنين سالها در دانشگاه ملك عبدالعزيز به تدريس معارف دينى پرداخت؛ ولى وضعيت حاكم و آزادگى روحى او و انديشه خدمت به دينِ اصيل و تحريف نشده، مانع از ادامه همكارى او شد و با استعفا از دانشگاه، به كرسى تدريس مسجدالحرام بازگشت و اصرار وزير آموزش عالى در ادامه اين همكارى مؤثّر واقع نشد و او ترجيح داد در مجالس وسيع‏تر و زمينه‏اى آزادتر به خدمت علم بپردازد؛ لذا وقتى وزير علوم، حقوق او را به خانه‏اش مى‏فرستد از پذيرش آن خوددارى كرده و آن را به صندوق دانشگاه برگرداند.

زهد او در كناره‏گيرى از مناصب و موقيعت‏هاى سياسى‏ و اجتماعى بر كسى پوشيده نبود؛ همچنانكه تواضع و حسن خلق او زبانزد خاص و عام بود. مردم را از صميم دل دوست داشت و براى همه از كوچك و بزرگ احترام قائل بود و وقتى با بزرگتر از خويش روبرو مى‏شد، هر كس كه بود، هر چند از مردم عوام با كلمه «سيدى» (به كسر سين) كه كلمه‏اى مكّى و حاكى از صميميت و گراميداشت است، با او روبرو مى‏شد.

فعاليت علمى او محدود به حجاز نشد؛ بلكه دانشگاه‏ها و مؤسسات بزرگ فرهنگى كشورهاى اسلامى، براى بهره‏گيرى از تدريس و سخنرانى‏هاى وى با يكديگر به رقابت و تنافس مى‏پرداختند.

علوى مالكى از درس بيش از 200 تن از شيوخ بزرگ اهل سنّت بهره جست. او رياست كميسيون داورى مسابقات قرآن مكّه را عهده‏دار بود و به صورت رسمى به عنوان استاد شريعت و پس از پدر، كرسى تدريس مسجدالحرام را به خود اختصاص داد.

ايشان در نيمه رمضان 1425 ق. به ديدار پروردگارش شتافت و با تشييع بى‏نظير و مشاركت جمع كثيرى از مسلمانان به‏خصوص علما، از داخل و خارج حجاز و با اكرام و تجليل، در مكّه مكرّمه به خاك سپرده شد.

وكتاب اخيرش با نام «مفاهيم يجب أن تصحّح» مورد عنايت قاطبه علماى اهل سنّت و جماعت قرار گرفت. گويا كه مرهمى بر زخم قرون گذشته و نيشترى براى خروج چرك‏هاى دمل دردناك پيكر جامعه اسلامى و روزنه اميدى براى بهبودى و شفاى آن بود؛ به دليل اين توجّه و استقبال، تأليف مذكور، بارها و بارها به چاپ رسيد و ناياب شد.

البته مطالب مطروحه در كتاب، خوشايند وهابيت و برخى علماى حنبلى نبود و با عكس‏العمل شديد آنان روبرو شد و نويسنده آن از سوى علماى جامد وهّابى طرد و تكفير شد؛ به‏گونه‏اى كه مدتها مؤلّف آن در محاصره و تحت نظر بودو چاپ و انتشار كتاب وى ممنوع گرديد؛ ولى‏ اين امر مانع انتشار اين اثر ارزنده نگشت؛ بلكه در كشورهاى گوناگون از جمله: مصر، سوريه، امارات، پاكستان، مغرب و … مكرر به چاپ رسيد و علماى بزرگ اين بلاد بر آن تقريظ نوشتند كه به نمونه‏هاى كوچكى از آن‏ها اشاره مى‏شود:

– شيخ محمّدطيب النجار، رييس سابق دانشگاه الأزهر و رييس مركز اهل سنّت در مورد اين كتاب مى‏گويد:

«اين كتاب حقيقتاً روشنگر برخى مفاهيمى است كه بعضى مردم بدان ايمان دارند و گمان مى‏كنند انكار آن خطا و بهتان است. و حقّ علم بر گردن مؤلّف چنين بوده است كه برداشت‏هاى خطا را اصلاح و تنها براى خدا سخن حق را به زبان آورد و طبيعى است كه با اين عمل شجاعانه در معرض نيش‏ها قرار گرفته و بر تيغ و خار قدم نهد.»

علّامه مغربى «سيّد عبداللَّه كنون الحسنى» رييس «رابطة العلما» ى مغرب نيز در تقريظ بر اين كتاب مى‏نويسد:

«از سيد محمّدعلوى سپاسگزارم كه چنين مباحثى را مطرح و اين مفاهيم را محقّقانه مورد بحث قرار داده است و معتقدم كه او به هدف خويش دست يافته و از او مى‏خواهم كه خود را درگير بحث و جدل با اين افراد نادان نسازد؛ چرا كه مأموريت علما در عصر حاضر بيدارى مسلمين و تحريك غيرت آنان و برانگيختن مسؤولان و رؤسا براى ايستادگى آنان در برابر دشمن اسلام است.»

همچنين دبير كلّ مجمع بحوث اسلامى قاهره «عبدالفتاح بركة» مى‏نويسد: «در اين كتاب ارزشمند تلاش وسيعى از سوى يك عالم ژرف‏نگر و پژوهشگر توانا براى ايجاد وحدت بين مسلمين و از بين بردن آثار تعصب‏هاى فقهى به عمل آمده است؛ به خصوص در مواردى كه منجر به اتهام يكديگر به كفر و شرك مى‏گردد و در مسائلى كه مربوط به فرقه‏هاى مختلف مسلمانان است … اميدوارم كه اين كتاب ارزنده نقش مبارك و تعيين كننده‏اى در از بين بردن اختلافات و ايجاد الفت و يكپارچگى بين مسلمانان، ايفا كند.»

رييس مجلس افتاى سودان «سيداحمد العوص» نيز در تأييد كتاب مى‏نويسد: «سيّدعلوى خادم علم و دين در حرمين شريفين مفاهيم غلط را اصلاح نمود و گردو غبار را از آن زدود و تفسيرى روشن و واضح از آن ارائه كرد كه منطبق بر متون وارده در كتاب و سنّت است و علماى بزرگ آن‏را مورد تأييد قرار داده‏اند.»

«سيّد محمّد عبدالقادر آزاد» رييس مجلس علماى پاكستان مى‏گويد: «من از جانب خودم و به نيابت از مجلس علماى سراسر پاكستان كه مشتمل بر بيش از 2000 تن از علماى اهل سنّت است تأييد مى‏كنم كه آنچه آقاى علوى مالكى در كتاب «مفاهيم يجب أن تصحّح» آورده، مطابق اعتقاد اهل سنّت، اعمّ از سلف و خلف است و ايشان با زيبايى و با استناد به قرآن و حديث صحيح، مسائل را تبيين و روشن نموده است.»

«شيخ ابراهيم دسوقى» جانشين وزير اوقاف سابق در مصر مى‏نويسد: «من به عنوان كسى كه در طول حياتش به عنوان يك سرباز، در زمينه تبليغات اسلامى فعاليت نموده است، از نزديك احساس نياز جامعه را به اين كتاب ارزشمند و كتب مانند آن حس مى‏كنم تا بتوانيم امّت را از حملات شك برانگيز، كه امروزه دچار آن شده‏اند، نجات بخشيم و بگوييم هنوز هم اين دين سربازان مخلصى دارد كه تا قيام قيامت از حقيقت آن دفاع مى‏كنند و مخالفت معاندان، آنها را از حق باز نمى‏دارد.»

علّامه محدّث «شيخ محمّد شاذلى» رييس دانشكده شريعت تونس، ضمن برشمردن حملاتى كه در عصر حاضر عليه مسلمين به‏ويژه از سوى يهود صورت گرفته است، برخى از اين هجمات را به مسائل فكرى و عقيدتى اختصاص داده و اشاره مى‏كند كه برداشت‏هاى غير صحيح و ايجاد شك در اعتقادات مسلمين و نسبت كفر دادن‏ها، همه و همه از توطئه‏هاى دشمنانى است كه تلاش بر تفرقه و اختلاف بين مسلمانان را دارند و كتبى مانند آنچه آقاى علوى مالكى به رشته تحرير درآورده، مى‏تواند بسيارى از غموض و ابهامات را برطرف و جامعه اسلامى را واكسينه كند.

تعداد زيادى از علماى يمن نيز ضمن تقريظى، ابراز نمودند كه اين كتاب نگين درخشان كتب اهل سنّت؛ اعمّ از قديم و جديد است و گوهر بى‏نظيرى است كه به طور كامل با عقايد اهل سنّت موافق و از بين برنده شبهات و اشكالات مطروحه در عصر حاضر است.

این کتاب ارزشمند را، در قالب چهار مقاله اینجا مطالعه نمایید.

یک پاسخ

  1. ممنون از زحمات زحمت کشان سایت ثقلین
    بنده دوست دارم تمام مطالب مفید این سایت را مطالعه کنم واین این متن تا حدود زیادی دارای اطناب و پر گویی بود چقدر بهتر بود تا معرفی این شخصیت مختصرتر انجام شود
    کم و گوی گزید هگوی چون در…

پاسخ دادن به مهدی لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *