آيات عظام امام، خامنهاى و نورى: بين تقليد از مجتهد زنده و بقا بر تقليد مجتهد دوم، مخيريد.[1]

آيهاللّه مكارم: مىتوانيد در مسائلى كه به فتواى مجتهد اول عمل كردهايد، باقى بمانيد.[2]

آيهاللّه تبريزى: در مسائلى كه ياد گرفتهايد هر كدام را كه اعلم از ديگرى و اعلم از مجتهد زنده بدانيد، بايد بر تقليد او باقى بمانيد و در صورت شك، مىتوانيد به مجتهده زنده رجوع كنيد و در مسائلى كه ياد نگرفتهايد، بايد به مجتهد زنده رجوع نماييد.[3]

آيهاللّه بهجت: تنها در مسائلى كه به فتواى آن دو عمل كردهايد، بايد بر اعلم باقى بمانيد. اگر مجتهد زنده اعلم باشد، نمىتوانيد بر آن دو باقى بمانيد.[4]

آيهاللّه صافى: اگر مجتهد دوم، اعلم از مجتهد اول و زنده باشد، بقا بر تقليد او اشكال ندارد و اگر مجتهد اول اعلم و مجتهد دوم اعلم از مجتهد زنده باشد، در فتواى اين دو مجتهد (ميت)، به احتياط عمل كنيد.[5]

آيات عظام سيستانى، فاضل و وحيد: بايد از كسى كه اعلم است، تقليد كنيد.[6]

 

منبع:نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها / مؤلف: سید مجنبی حسینی/پرسش وپاسخ دانشجویی


[1] – امام و نورى، تعليقات على العروة، م 61 و دفتر: خامنهاى.

[2] – استفتائات، ج 1، س 27.

[3] – استفتائات، س 8.

[4] – توضيحالمسائل، م 12، 14، 15.

[5] – جامعالاحكام، ج 1، س 34.

[6] – سيستانى، منهاج الصالحين، ج 1، م 16؛ وحيد، توضيحالمسائل، م 9؛ فاضل، جامعالمسائل، ج 1، س19، 20، 21، 22، 23، 24.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *