با توجه به برخي رواياتي كه دراين زمينه وجود دارد، علت وصيت حضرت زهرا(س) مبني بر شب دفن نمودن و غسل دادن اين بوده كه حضرت زهرا (س) مي خواست با اين وصيت نارضايتي و ناخشنودي خود از برخي مسلمانان (به ويژه ابوبكر و عمر) را اعلام نمايد، چنان كه حضرت در بستر بيماري از مردم شكايت نموده و فرمود: به خدا دنياي شما را دوست نمي دارم و از مردان شما بيزارم! درون و بيرونشان را آزمودم و از آنچه كردند ناخشنودم! … نفرين بر اين مكّاران… واي بر آنان! چرا نگذاشتند حق (ولايت امام علي) در مركز خود قرار يابد و خلافت بر پايه هاي نبوت استوار ماند؟.( اعيان الشيعه، ج 2، ص 469؛ بحارالانوار، ج 43، ص 206 – 207؛ جعفر شهيدي،زندگاني حضرت فاطمه(س)، ص 150 – 151).
در برخي از روايات و متون تاريخي تصريح شده است كه حضرت زهرا (س) وصيت نمود كه ابابكر و عمر در تشييع جنازة او شركت نكنند. ( بحارالانوار، ج 43، ص 206- 207) از امام صادق(ع) سؤال شد كه چرا حضرت زهرا (س) شبانه دفن شد؟ حضرت فرمود: لانّها أوصت أن لا يصلّي عليها الرّجلان العربيان؛( همان؛ مناقب ابن شهر آشوب، ج 1، ص 504): حضرت زهرا (س) وصيت نمود كه آن دو مرد (ابوبكر و عمر) بر او نماز نخوانند. امام علي(ع) نيز طبق وصيت فاطمه زهرا (س) عمل نمود و او را شب دفن نمود.( طبقات الكبري، ج 8، ص 18 – 19) در صحيح بخاري آمده است: شوي او شبانه او را به خاك سپرد و رخصت نداد تا ابوبكر بر جنازة او حاضر شود.( صحيح بخاري، ج 5، ص 177).
بنابراين، با اين وصيت، حضرت زهرا(س) خواست نارضايتي خود از مردم، (به ويژه ابابكر و عمر) را اعلام نموده و افكار عمومي را در طول تاريخ به اين نكته جلب كند كه دختر پيامبر از برخي مسلمانان راضي نبوده و دستگاه غاصب حكومت نسبت به خاندان پيامبر(ص) ستم روا داشته است. هم چنين از اين طريق، مظلوميت حضرت علي، غصب خلافت او و غصب فدك فهميده شود.
همچنين مخفي نگه داشتن قبر حضرت اين پرسش را در اذهان عمومي به وجود مي آورد كه چرا قبر دختر و تنها باقيمانده و يادگار پيامبر اسلام(ص) با آن عظمت مخفي باشد؟ مگر چه ستمي بر او روا داشته شده است؟ دانشمند ارجمند جعفر شهيدي مي نويسد: … به هر حال پنهان داشتن قبر دختر پيغمبر ناخشنود بودن او را از كساني چند نشان مي دهد و پيداست كه او (فاطمه زهرا(س)) مي خواسته است با اين كار آن ناخشنودي را آشكار سازد.( جعفر شهيدي، زندگاني حضرت فاطمه، ص 165).
به هر حال اين روشن است كه حضرت زهرا سلام الله عليها با اين وصيت خود نارضايتي شديد خود را از غاصبان خلافت نشان داده است و اين روايت صحيحه را نيز همه به آن اعتراف دارند كه نارضايتي فاطمه زهرا سلام الله عليها مساوي است با نارضايتي پيغمبر خدا صلي الله عليه و آله و نارضايتي پيامبر مساوي است با خشم و غضب خدا. پس غاصبان خلافت به يقين مورد خشم و غضب خدا هستند.
منبع: پرسمان