گرايش به ذات اقدس اله فطرى است؛ ولى شهوت و غضب نيز به عنوان ابزار كار در نهاد ما وجود دارد. انسان عاقل اين دو را تعديل مىكند نه تعطيل. انسان جاهل شهوت و غضب را امير فطرت مىكند. در اين حال، فطرت اسير و در بين غرائز دفن مىشود؛ و از فطرت مدفون شده كارى ساخته نيست: «لَقَدْ خاِبَ مَنْ دَسّيها».[1]

اگر كسى نفس ملهمه را كه به توحيد گرايش دارد دفن كرد، ديگر اثرى از آن ظاهر نمىشود؛ يعنى از عبادت لذت نمىبرد. فطرت شفاف و شكوفا شده، از عبادت لذت مىبرد. اگر بخواهيم از عبادت لذت ببريم، بايد جدا از مال حرام بپرهيزيم.

كسى كه جز حلال نمىخورد و جز به حلال نمىانديشد، حتما از عبادت لذت مىبرد. چنان كه انسان گرفتار سرماخوردگى و گرفتگى بينى از بوى خوش لذت نمىبرد و چشم ضعيف و كم نور لذت مشاهده مناظر زيبا را در نمىيابد، انسان گنهكار نيز از عبادت لذت نمىبرد. فطرت شفاف و شكوفا شده از عبادت لذت مىبرد.

 

منبع:نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها / مؤلف:آیت اللّه عبداللّه جواد آملی/پرسش وپاسخ دانشجویی


[1] – سوره شمس91: آيه 10.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *