آيات عظام امام، بهجت و فاضل: بنابر احتياط واجب جايز نيست.[1]

آيات عظام خامنهاى، سيستانى، صافى، مكارم و وحيد: پوشيدن لباس جنس مخالف، هنگام بازيگرى و بيان خصوصيات يك شخص حقيقى [اگر باعث فساد نشود] اشكال ندارد.[2]

آيهاللّه نورى: پوشيدن لباس جنس مخالف، تنها در موقع ضرورت؛ يعنى، زمانى كه مصلحت اهم و انگيزه عقلايى در كار باشد، جايز مىشود و اگر پوشيدن لباس جنس مخالف در بازى تئاتر و سينما، تا اين حد از ضرورت و مصلحت رسيده، ارتكاب به آن اشكال ندارد.[3]

تبصره. طبق فتواى آيات عظام: خامنهاى، سيستانى، تبريزى، وحيد و صافى، پوشيدن لباس مختص به جنس مخالف، در صورتى حرام است كه آن را زى خود براى زندگى روزمره و پوشش خويش قرار دهد و ترديدى نيست كه زنان و مردان بازيگر، لباس جنس مخالف را به عنوان زى خود قرار نمىدهند؛ بلكه به طور موقت و براى بازيگرى آن را به تن مىكنند.

 

 

پی نوشت ها


[1] – امام، استفتائات، ج3، سؤالات متفرقه، س174؛ فاضل و بهجت، توضيحالمسائل مراجع، م846.

[2] – خامنهاى، اجوبهالاستفتائات، س1219؛ مكارم، استفتائات، ج1، س132 و 138؛ سيستانى،  sistani.orgزينت، ش34 و توضيحالمسائل مراجع، م846؛ وحيد، توضيحالمسائل، م852؛ صافى، جامعالاحكام، ج2، س1688؛ تبريزى، صراطالنجاة، ج3، س781.

[3]– نورى، استفتائات، ج2، س569 و توضيحالمسائل، م 847.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *