آيات عظام امام، بهجت و فاضل: بنابر احتياط واجب جايز نيست.[1]
آيات عظام خامنه اى، سيستانى، صافى، مكارم و وحيد: پوشيدن لباس جنس مخالف، هنگام بازيگرى و بيان خصوصيات يك شخص حقيقى [اگر باعث فساد نشود] اشكال ندارد.[2]
آيه اللّه نورى: پوشيدن لباس جنس مخالف، تنها در موقع ضرورت؛ يعنى، زمانى كه مصلحت اهم و انگيزه عقلايى در كار باشد، جايز مى شود و اگر پوشيدن لباس جنس مخالف در بازى تئاتر و سينما، تا اين حد از ضرورت و مصلحت رسيده، ارتكاب به آن اشكال ندارد.[3]
تبصره. طبق فتواى آيات عظام: خامنه اى، سيستانى، تبريزى، وحيد و صافى، پوشيدن لباس مختص به جنس مخالف، در صورتى حرام است كه آن را زى خود براى زندگى روزمره و پوشش خويش قرار دهد و ترديدى نيست كه زنان و مردان بازيگر، لباس جنس مخالف را به عنوان زى خود قرار نمى دهند؛ بلكه به طور موقت و براى بازيگرى آن را به تن مى كنند.
پی نوشت ها
[1] – امام، استفتائات، ج3، سؤالات متفرقه، س174؛ فاضل و بهجت، توضيح المسائل مراجع، م846.
[2] – خامنه اى، اجوبه الاستفتائات، س1219؛ مكارم، استفتائات، ج1، س132 و 138؛ سيستانى، sistani.orgزينت، ش34 و توضيح المسائل مراجع، م846؛ وحيد، توضيح المسائل، م852؛ صافى، جامع الاحكام، ج2، س1688؛ تبريزى، صراط النجاة، ج3، س781.
[3]– نورى، استفتائات، ج2، س569 و توضيح المسائل، م 847.