آيات عظام امام، بهجت، خامنهاى، فاضل، مكارم و نورى: خير، اين شرط صحيح و  نافذ نيست؛ ولى اگر شرط كند كه زن وكيل شوهر باشد چنانچه شوهر  ازدواج مجدد كند، خود را طلاق دهد، صحيح است.[1]

آيات عظام تبريزى، سيستانى و صافى: آرى، اين شرط صحيح و نافذ است  و اگر شوهر بعد از ازدواج به اين شرط عمل نكرد و ازدواج مجدد نمود، گناه كرده است.[2]

آيهاللّه وحيد: بنابر احتياط واجب، اين شرط صحيح و نافذ نيست؛ ولى اگر شرط  كند كه زن وكيل شوهر باشد چنانچه شوهر ازدواج مجدد كند، خود را طلاق دهد،صحيح است.[3]

 

 

پی نوشت ها


[1] – امام، استفتائات، ج 3، احكام ازدواج، س 55؛ مكارم، استفتائات، ج 2، س 907؛ خامنهاى، استفتاء،  س 7 ؛ فاضل، جامعالمسائل، ج 1، س 1533؛ نورى، استفتائات، ج 2، س 637 و توضيحالمسائل، م 2534 ؛ دفتر: بهجت.

[2] – سيستانى، منهاجالصالحين، ج 2، م 333؛ تبريزى، منهاجالصالحين، ج 2، م 1395؛ صافى،  جامعالاحكام، ج 2، 1255.

[3] – وحيد، منهاجالصالحين، ج 3، م 1359.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *