آيات عظام امام، بهجت، خامنه اى، فاضل، مكارم و نورى: خير، اين شرط صحيح و نافذ نيست؛ ولى اگر شرط كند كه زن وكيل شوهر باشد چنانچه شوهر ازدواج مجدد كند، خود را طلاق دهد، صحيح است.[1]
آيات عظام تبريزى، سيستانى و صافى: آرى، اين شرط صحيح و نافذ است و اگر شوهر بعد از ازدواج به اين شرط عمل نكرد و ازدواج مجدد نمود، گناه كرده است.[2]
آيه اللّه وحيد: بنابر احتياط واجب، اين شرط صحيح و نافذ نيست؛ ولى اگر شرط كند كه زن وكيل شوهر باشد چنانچه شوهر ازدواج مجدد كند، خود را طلاق دهد،صحيح است.[3]
پی نوشت ها
[1] – امام، استفتائات، ج 3، احكام ازدواج، س 55؛ مكارم، استفتائات، ج 2، س 907؛ خامنه اى، استفتاء، س 7 ؛ فاضل، جامع المسائل، ج 1، س 1533؛ نورى، استفتائات، ج 2، س 637 و توضيح المسائل، م 2534 ؛ دفتر: بهجت.
[2] – سيستانى، منهاج الصالحين، ج 2، م 333؛ تبريزى، منهاج الصالحين، ج 2، م 1395؛ صافى، جامع الاحكام، ج 2، 1255.
[3] – وحيد، منهاج الصالحين، ج 3، م 1359.