حضرت علیعلیهالسلام در ماجرای شعب ابی طالب، زحمات زیادی را متحمل شدند و همانند ماجرای لیلةالمبیت، برای حفظ جان پیامبرصلاللهعلیهوآلهوسلم بسیار تلاش نمودند. ایشان برای بهبود وضعیت مسلمین در آنجا، تلاش میکردند که به طُرُق گوناگون و به صورت مخفیانه غذایی تهیه کنند و به کسانی که در آنجا بودند برسانند. این کار حضرت به عنوان فضیلتی برای ایشان در تاریخ ثبت شده است. اما برخی، برای اینکه این کار حضرت ، به عنوان کاری خاص و مهم جلوه نکند، گفتند که ابنحزام نیز برای مسلمانانی که در شعبابیطالب بودند، به صورت مخفیانه غذا میآورده است. با این سخن، دیگر کار حضرت علیعلیهالسلام به عنوان فضیلت مطرح نمیشود.
اما اعتقاد ما این است که چنین مطلبی صحت ندارد، زیرا:
اولا؛ ابن حزام از جمله افرادی است که در شب لیلةالمبیت، قصد جان پیامبرصلاللهعلیهوآلهوسلم را کرده بود.[1]
ثانیا؛ زمانی که پیامبر صلاللهعلیهوآلهوسلم در مدینه بودند، او از کسانی بود که هیچ طعامی برای برای آنجا نمیفرستاد.[2]
ثالثا؛ او از جمله مولفه قلوبهم بود و صحیح الایمان نبود.[3]
رابعا؛ پیامبرصلاللهعلیهوآلهوسلم هدیة فاسقِ فاجر و مشرکِ محارب را قبول نمیکنند تا منّتی از او بر ایشان نباشد.
[1] بحارالانوار ج19 ص31 و راجع ص230/ مجمع البیان ج4 ص537 و راجع: الاتقان فی علوم القرآن ج2 ص399 و تفسیر سمرقندی ج2 ص20 و اسباب نزول الایات للنیسابوری ص159 و تفسیر السمعانی ج2 ص264 و تفسیر البغوی ج2 ص247 و زادالمسیر ج3 ص241 و تفسیر الآلوسی ج9 ص204
[2] وسائل الشیعه(ط موسسه آل البیت) ج17 ص428/ الکافی ج5 ص165/ من لایحضره الفقیه ج3 ص266/ استبصار ج3 ص115/ تهذیب الاحکام ج7 ص160/ مستدرک الوسائل ج13 ص276/ دعائم الاسلام ج2 ص369/ جامع احادیث شیعه ج18 ص71
[3] نسب قریش ص231/ الاصابه ج1 ص349/ الاستیعاب(بهامش الاصابه) ج1 ص320/ مجمع الزوائد ج6 ص188/ المعجم الکبیر للطبرانی ج3 ص186/ الاکمال فی اسماء الرجال ص49/ تاریخ مدینه دمشق ج15 ص96/ اسد الغابه ج2 ص40/ تهذیب الکمال ج7 ص172/ تهذیب التهذیب ج2 ص384/ تاریخالاسلام للذهبی ج4 ص197/ الوافی فی الوفیات ج13 ص80