علم اخلاق يك بخش نظرى دارد كه با مطالعه و درس و بحث تأمين مىشود و يك بخش عملى كه به هدايت و راهنمايى معلم اخلاق وابسته است. اگر انسان هر چه را مىداند عمل كند، اولاً، اثر مثبت اين اعمال ظهور مييابد؛ و ثانيا، ذات اقدس اله آنچه را نمىداند به وى مىآموزد. اهلبيت (علیهمالسلام)فرمودند: «مَنْ عَمِلَ بِما عَلِمَ وَرَّثَهُ اللّه عِلْمَ ما لَمْ يَعْلَمْ».[1]

اگر عمل به دنبال علم باشد، علم افزون بر ماندگارى، شكوفايى نيز مىيابد. اگر انسان بكوشد واجبات را انجام دهد، مستحبات را در حدى كه ملالت نياورد به انجام رساند، محرمات را ترك كند، از مكروهات در حد توان دورى جويد و كلاً در كارهايش افراط و تفريط را كنار بگذارد، بسيار مؤثر است.

 

منبع:نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها / مؤلف:آیت اللّه عبداللّه جواد آملی/پرسش وپاسخ دانشجویی


[1] – الخرائجوالجرائح، ج 3، ص 1058.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *