آيات عظام امام، بهجت، صافى، فاضل، نورى، وحيد: خير، عقيم كردن جايز  نيست.[1]

آيهاللّه تبريزى: اگر اين كار باعث زيان جدى (مانند قطع عضو) شود و يا  نگاه و لمس حرام را به دنبال داشته باشد، حرام است و در غير اين صورت، بنا بر احتياط واجب جايز نيست.[2]

آيات عظام سيستانى و مكارم: در فرض ياد شده، عقيم كردن اشكال ندارد.[3]

آيهاللّه خامنهاى: اگر اين كار به انگيزه [و ]غرض عقلايى انجام گيرد و زيان جدى (مانند قطع عضو) نيز در بر نداشته باشد و باعث نگاه يا لمس حرام نشود، اشكال ندارد.[4]

 

 

پی نوشت ها


[1] – امام، استفتائات، ج 3، جلوگيرى از باردارى، س 22 ؛ بهجت، احكام پزشكى، ص 40 ؛ نورى،  استفتائات، ج1، س 961 ؛ فاضل، جامعالمسائل، ج 2، س 1320 و دفتر: صافى و وحيد.

[2] – تبريزى، صراطالنجاة، ج 5، س 995 و ج 9، س 914 و 915.

[3] – سيستانى، توضيحالمسائل، احكام كنترل جمعيت، م 72 ؛ مكارم، استفتائات، ج 1، س 1519.

[4] – خامنهاى، اجوبهالاستفتائات، س 1254 و 1256.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *