همان گونه كه سمع و بصر مادى گاهى غير همانند و يكى قوىتر از ديگرى است، سمع و بصر باطنى نيز اينگونه است. از سوى ديگر، سمع و بصر باطنى درجاتى دارد. گوش دلها يكسان نيست؛ چون دلها يكسان نيست. چشم دلها نيز يكسان نيست.

خداوند در بخش پايانى يكى از «حم» هفتگانه فرمود: آنها كه سخن حق را مىشنوند سه گونهاند، بعضى بلاواسطه مىشنوند، بعضى من وراء حجاب و بعضى از راه پيك و ارسال رُسُل: «وَ ما كانَ لِبَشَرٍ أَنْ يُكَلِّمَهُ اللّهُ إِلاّ وَحْياً أَوْ مِنْ وَراءِ حِجابٍ».[1] شايد آن كه توانمند است كلام الهی را بلاواسطه بشنود، بتواند ذات اقدس خداوند را بلاواسطه شهود كند. البته بارها ذكر شده كه هويت مطلقه ذات الهی در دسترس شهود هيچكس حتى پيامبر اسلام نيست؛ زيرا «حارَتِ الاْنبياءُ و الاْولياءُ فيها». ولى بعد از مرحله ذات، امكان شهود، با توجه به مراتب و درجات اشخاص، متفاوت خواهد بود؛ يعنى كسى به شهود بلا واسطه مىرسد و ديگرى شهود با واسطه دارد.

 

منبع:نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها / مؤلف:آیت اللّه عبداللّه جواد آملی/پرسش وپاسخ دانشجویی


[1] – سوره شورى42: آيه 51.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *