ابديت و خلود به همه انسانها مربوط نيست. اگر كسى مسلمان بود و معصيت كرد، با توبه پاك مىشود. اگر پاك نشد، در برزخ و قيامت پاك مىگردد. چنانچه با اينها هم پاك نشد، به جهنم كشيده مىشود؛ ولى اهل نجات است.

اگر كسى دراين دنيا براى پاك كردن خود از كدورت معاصى اقدام نكرد، در آن دنيا پاكش مىكنند؛ ولى آن پاك كردن كجا و اين پاك كردن كجا؟ آن جا با آتش انسان را پاك مىكنند.

علت سخت بودن مرگ براى برخى از انسانها همين است. هنگام مردن روح بايد از بدن جدا شود. تصور كنيد دندان كسى را بدون بى حسى بكشند، چرا درد مىآيد؟ چون مىخواهند روح را از اين دندان جدا كنند. حال اگر بخواهند بدون تخدير روح را از تمام بدن جدا كنند، چه خواهد شد؟ سبب سختى جان كندن همين است.

مردان الهی قبل از مردن خود را ميراندهاند؛ «موتوا قبل ان تموتوا».[1] آنها روح خود را از تعلقات بدن نجات دادهاند و به دلارام حقيقى پيوستهاند. اين است كه جان كندنشان دشوار نيست. هر چه تعلق انسان به بدن كمتر باشد، جان كندن برايش آسانتر است.

از معصوم (علیهالسلام) پرسيدند: شهداى كربلا اين همه تير و نيزه و سنگ و شمشير را چگونه تحمل كردند؟ حضرت فرمود: علاقه آنها به تن نبود تا درد احساس كنند. مثل اين كه يكى از شما مقدارى از گوشت انگشت را با دست ديگر فشار دهد، خيلى درد ندارد.

 

منبع:نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها / مؤلف:آیت اللّه عبداللّه جواد آملی/پرسش وپاسخ دانشجویی


[1] – بحارالانوار، ج 66، ص 317.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *