آنچه درعالم رؤيا مىبينيم، داراى ابعاد و اندازه است؛ ولى ماده ندارد. بدن مثالى شبيه آن است. در عالم طبيعت، بدن، حجم، ابعاد، جرم و جسم دارد. در عالم رؤيا بدن طبيعى در بستر آرميده است؛ ولى روح ما با آن بدن مثالى بدون جرم و داراى ابعاد در حال حركت است. اين را بدن مثالى مىگويند.

همه ما بعد از مرگ تا قيامت با چنين بدن مثالى همراه هستيم. بى ترديد ما بدن مثالى را با علم و عمل خود مىسازيم؛ يعنى تمام اعمال و حركات ما در شكلگيرى آن بدن مثالى دخالت دارد؛ براى مثال كسى مىخواهد بدنش در قيامت شبيه يوسف (علیهالسلام)باشد، مىتواند با كردارش اين كار را انجام دهد. اگر آنچه «حسنه» و زيبا است انجام دهد، آن بدن به شكل يوسف در مىآيد. چنانچه خداى ناكرده گناهان را مرتكب شود، بدن مثالىاش سياه و بد چهره مىگردد.

آيه صدو ششم آل عمران كه مىفرمايد: «يَوْمَ تَبْيَضُّ وُجُوهٌ وَ تَسْوَدُّ وُجُوهٌ»[1] به همين مسئله اشاره دارد. وضو نور است و انسان را نورانى مىكند. وقتى در وضو صورت را مىشوييد، در واقع به خداوند عرض مىكنيد: خدايا از گناهانى كه با صورتم انجام دادهام، توبه مىكنم؛ صورتم را پاك گردان. هنگام شستن دستها بايد نيت اين باشد كه گناهان انجام شده با دست را ترك كنيد و… . به هر حال، آنچه بدن مثالى انسان را مىسازد ،اعمال و نيات و كارهايى است كه هر لحظه انسان انجام مىدهد.

 

منبع:نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها / مؤلف:آیت اللّه عبداللّه جواد آملی/پرسش وپاسخ دانشجویی


[1] – سوره آل عمران3: آيه 106.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *