آیات عظام امام، بهجت و خامنه اى: نگه دارى و به كارگیرى آنها در زینت اتاق اشكال ندارد ؛ ولى استفاده هاى دیگر از آنها (مانند خوردن و آشامیدن) حرام است.[1]

آیات عظام تبریزى و سیستانى: خوردن و آشامیدن از ظرف هاى طلا و نقره حرام است و بنابر احتیاط واجب، هرگونه استفاده دیگر نیز جایز نیست ؛ ولى نگه دارى و یا به كارگیرى آنها در زینت اتاق و مانند آن اشكال ندارد.[2]

آیات عظام صافى و مكارم: خوردن و آشامیدن از ظرف هاى طلا و نقره حرام است و بنابر احتیاط واجب، هرگونه استفاده دیگر، حتى نگه دارى آنها نیز جایز نیست.[3]

آیه اللّه  فاضل: نگه دارى آنها اشكال ندارد ؛ ولى استفاده هاى دیگر مانند خوردن و آشامیدن و حتى به كارگیرى آنها در زینت اتاق حرام است.[4]

آیه اللّه  نورى: خوردن و آشامیدن از ظرف هاى طلا و نقره و هرگونه استفاده دیگر، حتى نگه دارى آنها نیز حرام است.[5]

آیه اللّه  وحید: خوردن و آشامیدن از ظرف هاى طلا و نقره حرام است و بنابر احتیاط واجب، هرگونه استفاده دیگر، هر چند به كارگیرى آن در زینت اتاق نیز جایز نیست ؛ ولى نگه دارى آنها اشكال ندارد.[6]

 

منبع:نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها / مؤلف: سید مجنبی حسینی


[1] – امام و بهجت، توضيح المسائل مراجع، م 226 و دفتر: خامنه‏اى.

[2] – تبريزى و سيستانى، منهاج الصالحين، ج 1، م 493.

[3] – مكارم، توضيح المسائل مراجع، م 226 و صافى، هداية العباد، ج 1، م 623 و 624.

[4] – فاضل، توضيح المسائل مراجع، م 226.

[5] – نورى، توضيح المسائل مراجع، م 226.

[6] – وحيد، توضيح المسائل، م 234.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *