آیات عظام امام، بهجت، صافى، فاضل و نورى: هر كدام از این الكل ها، اگر اصلشان مایع مست كننده باشد، نجس است.[1]
آیات عظام تبریزى و خامنه اى: هر كدام از این الكل ها، اگر اصلشان مایع مست كننده باشد، بنابر احتیاط واجب نجس است.[2]
آیات عظام سیستانى و وحید: تمامى انواع الكل ها پاك است. البته اگر اصل آن مایع مست كننده باشد، بنابر احتیاط مستحب نجس است.[3]
آیه اللّه مكارم: هر الكلى كه به صورت فعلى آن قابل نوشیدن نباشد و باید آن را رقیق كرد، نجس نیست ؛ ولى اگر به صورت كنونى آن قابل نوشیدن باشد، بنابر احتیاط واجب نجس است.[4]
منبع:نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها / مؤلف: سید مجنبی حسینی
[1] – توضيح المسائل مراجع، م 111 و 2633.
[2] – خامنهاى، اجوبة الاستفتاءات، س 301 و تبريزى، توضيح المسائل مراجع، م 111 و 2633.
[3] – سيستانى، توضيح المسائل مراجع، م 111 و 2633 و وحيد، منهاج الصالحين، الاعيان النجسه، الثامن.
[4] – مكارم، استفتاءات، س 42.