آیات عظام امام، سیستانى، صافى، مكارم، نورى و وحید: اگر نمى توانند خودشان به صورت عربى صحیح بخوانند، مى توانند به فارسى و یا هر زبان دیگرى صیغه را اجرا كنند ؛ ولى باید در همان زبان، لفظى را بگویند كه معناى «زوجت» و «قبلت» را بفهماند و لازم نیست وكیل بگیرند.[1]

آیه اللّه  بهجت: خواندن عقد نكاح به زبان فارسى و یا هر زبان دیگرى جایز است ؛ هر چند توانایى بر خواندن زبان عربى هم داشته باشند و وكیل گرفتن لازم نیست.[2]

آیات عظام تبریزى و فاضل: اگر نمى توانند خودشان به صورت عربى صحیح بخوانند، چنانچه گرفتن وكیل برایشان ممكن باشد – بنابر احتیاط واجب – باید وكیل بگیرند و اگر ممكن نیست، مى توانند خودشان به زبان فارسى و یا هر زبان دیگرى صیغه را اجرا كنند ؛ ولى باید در همان زبان، لفظى را بگویند كه معناى «زوجت» و «قبلت» را بفهماند.[3]

 

منبع:نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها / مؤلف: سید مجنبی حسینی


[1] – توضيح‏المسائل مراجع، م 2370 ؛ وحيد، توضيح‏المسائل، م 2434 ؛ نورى، توضيح‏المسائل، م 2366.

[2] – بهجت، توضيح‏المسائل مراجع، م 2370.

[3] – توضيح‏المسائل مراجع، م 2370.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *