يك شناخت تاريخى داريم و يك شناخت واقعى كه مهمتر از اولى است. عمده آن است كه ما حضرت را حقيقتاً بشناسيم و حضرت ما را ببيند نه ما حضرت را ببينيم.

در زمان پيامبر (صلیاللهعلیهوآله) (كه مقامش بالاتر از همه ائمه است) كم نبودند كسانى كه وجود مبارك حضرت را مىديدند، اما خداى سبحان درباره آنها فرمود: «وَ تَراهُمْ يَنْظُرُونَ إِلَيْكَ وَ هُمْ لا يُبْصِرُونَ»[1] آنها را مىبينى كه به تو نگاه مىكنند ولى تو را نمىبينند، اهل نظرند ولى اهل بصيرت نيستند. اگر ما طورى رفتار كنيم كه وجود مبارك امام زمان (علیهالسلام)ما را ببيند، هنر است.

در قرآن كريم آمده است: خدا كه به «كُلِّ شَىءٍ بَصير» است روز قيامت به يك عده نگاه نمىكند: «لا يُكَلِّمُهُمُ اللّهُ وَ لا يَنْظُرُ إِلَيْهِمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ».[2] آن نگاه تشريفى را نسبت به عدهاى اعمال نمىكند.

اگر ما واقعاً در مسير صحيح حركت كنيم، حضرت ما را مىبيند، و ديدن و نظر تشريفى ايشان براى ما شرف است و گرنه ديدن فيزيكى خيلى كارساز نيست. همچنان كه خيلىها پيامبر اكرم (صلیاللهعلیهوآله)، اميرالمؤمنين (علیهالسلام)و حضرت زهرا (علیهاالسلام) را مىديدند، ولى بصيرت نداشتند.

ديدنهاى تشريفى مهم است، نه نگاه صورى، البته گاهى همان نگاه صورى هم پديد مىآيد و انسان وجود حضرت را از نزديك زيارت مىكند و فيضى مىبرد و مشكل او هم به بركت حضرت از طرف ذات اقدس اله حل مىشود. اما مهم همان ديدن از روى بصيرت است.

 

منبع:نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها / مؤلف:آیت اللّه عبداللّه جواد آملی/پرسش وپاسخ دانشجویی


[1] – سوره اعراف7: آيه 198.

[2] – سوره آل عمران3: آيه 77.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *