آیات عظام امام، بهجت، صافى، فاضل و نورى: اگر اصل آن هم مایع بوده، نجس است ؛ ولى نوشیدن آن در هر حال حرام است.[1]

آیات عظام تبریزى و خامنه اى: اگر اصل آن هم مایع بوده، بنابر احتیاط واجب نجس است ؛ ولى نوشیدن آن در هر حال حرام است.[2]

آیات عظام سیستانى و وحید: اگر اصل آن هم مایع بوده، بنابر احتیاط مستحب نجس است ؛ ولى نوشیدن آن در هر حال حرام است.[3]

آیه اللّه  مكارم: بنابر احتیاط واجب نجس است، هر چند اصل آن هم مایع نبوده باشد ؛ ولى نوشیدن آن در هر حال حرام است.[4]

 تبصره. اگر مایع مست كننده از مخلوط كردن یك چیز جامد (مانند بنگ و حشیش) با محلول آب تهیه شود، نجس نیست ؛ هر چند این محلول مست كننده باشد (چون اصل آن مایع نبوده است) ؛ ولى استعمال آن حرام است.

 

منبع:نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها / مؤلف: سید مجنبی حسینی


[1] – توضيح المسائل مراجع، م 111 و 2633.

[2] – خامنه‏اى، اجوبة الاستفتاءات، س 301 و تبريزى، توضيح المسائل مراجع، م 111 و 2633.

[3] – سيستانى، توضيح المسائل مراجع، م 111 و 2633 و وحيد، منهاج الصالحين، الاعيان النجسه، الثامن.

[4] – توضيح المسائل مراجع، م 111 و 2633.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *