مبحث امامت تنها یک رویكرد نقلی و تاریخی صرف نیست؛ بلكه بحثی عقلی است كه اندیشمندانی چون متکلمان، فلاسفه و عرفا نیر از این زاویه به آن نگریسته و درباره آن بحث و تأملات زیادی انجام دادهاند. امامت خواه به صورت كلامی مطرح گردد، خواه به سیرت مسئله فلسفی ارزیابی شود و خواه در كسوت عرفان نظری مشاهده گردد، از مسائل اعتقادی به شمار میآید؛ گرچه سطح طرح آن در علوم یادشده یكسان و یكنواخت نیست.
مطالعه در حقیقت و حقانیت امامت، سابقهای طولانی در تاریخ اندیشه اسلامی دارد و آثار گوناگون بهویژه رسالههای مستقل در امامت و مسائل فرعی آن، نشانگر اهمیت این مسئله نزد متفکران مسلمان است. در سالهای اخیر نیز با توسعه تحصیلات تکمیلی و تخصصیترشدن رشتههای دانشگاهی و حوزوی، پایاننامهها و رسالههای نگارش یافته در زمینه امامت افزایش یافته است.
پایاننامهها و رسالهها از منابع مهم اطلاعاتی و پژوهشی به شمار میروند كه با تلاش و كوشش دانشجویان و طلاب در پایان تحصیلاتشان، با ضوابط علمی زیر نظر اساتید راهنما و مشاور پدید میآیند و ازآنجاکه این منابع مانند كتاب، در شمار زیاد چاپ و منتشر نمیشود، كمیاب و منحصربهفرد هستند؛ بنابراین کمتر در دسترس محققان و پژوهشگران قرار میگیرند. پس نیاز به معرفی و آشنایی با پایاننامهها و رسالههایی در باب امامت، بیشتر احساس میشود. در زمینه امامت، پایاننامههای حوزوی و دانشگاهی فراوانی تدوین شده است که در پژوهش حاضر در دو بخش حوزوی با تعداد 148 پایاننامه و دانشگاهی با تعداد 153 پایاننامه در حوزه مباحث امامت عامه شامل پنج دسته: تعریف و تبیین امامت، دلایل وجوب امامت، وظایف و کارکردهای امامت، شرایط عام و خاص امامت و راههای نصب امام، گردآوری شده است.
لازم به ذکر است که این پژوهش، حاصل جستجویی کامل نبوده و فقط به عنوان بخشی از پایاننامهها و شامل مواردی که در دسترس نویسندگان قرار داشتهاند میباشد[3].
الف. پایاننامههای حوزوی :
1. آیات امامت و ولایت در تفسیر المنار. محمد ساعدی. جامعة المصطفی صلی الله علیه و آله العالمیة، مدرسه عالى فقه و معارف اسلامى، گرایش علوم قرآن و حدیث، کارشناسی ارشد، ۱۳۸۵.
2. آیه تبلیغ و اثبات امامت. حوریهبیگم جزمهای. مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران، جامعة الزهراء علیها السلام ، کارشناسی (سطح دو)، 1384.
3. احتجاجات و مناظرات ائمه علیهم السلام در باب امامت. زینت پاکاری قیری. مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران، جامعة الزهراء علیها السلام ، کارشناسی (سطح دو)، 1380.
4. ادله وجود امام. فهیمه سعادتمند. مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران، جامعة الزهراء علیها السلام ، کارشناسی (سطح دو)، 1386.
5. از ژرفای نور (امام شناسی از منظر زیارت جامعه کبیره). رقیه مسعودی. مدرسه علمیه بانو مجتهده امین اصفهان، کارشناسی (سطح دو)، 1385.
6. الامام بین المفهوم الشرعی و الواقع التاریخی. سید ابراهیم مزهر صالح. جامعة المصطفی صلی الله علیه و آله العالمیة، مدرسه عالى فقه و معارف اسلامى، گرایش تاریخ اسلام، کارشناسی ارشد، ۱۳۸۲.
7. امامت از اصول است یا فروع؟، محمد آذرکیش. دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام , گروه فلسفه و کلام اسلامی، کارشناسی ارشد، 1388.
8. امامت از دیدگاه امام رضا علیه السلام . سید محسن موسوی. دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام ، دکتری (سطح چهار)، 1387.
9. امامت از دیدگاه امامیه، زیدیه و آقاخانیه. عنایتالله حسینی. جامعة المصطفی صلی الله علیه و آله العالمیة، مدرسه عالى فقه و معارف اسلامی، کارشناسی ارشد، 1385.
10. امامت از دیدگاه اهل سنت (نقد و بررسی). اکرم نریمانی. حوزه علمیه نفیسه اصفهان، کارشناسی (سطح دو)، 1384.
11. امامت از دیدگاه تشیع و تسنن. مرضیه محمدی. مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران، جامعة الزهراء علیها السلام ، کارشناسی (سطح دو)، 1379.
12. امامت از دیدگاه عقل و قرآن و سنت. زهرا فخره. حوزه علمیه مکتب کوثر کاشان، کارشناسی، 1384.
13. امامت از دیدگاه علامه طباطبایی. عباس اختیاری. دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام , گروه فلسفه و کلام اسلامی، کارشناسی ارشد، 1387.
14. امامت از دیدگاه شیعه امامیه. فریبا نورمندیپور. حوزه علمیه خراسان، مدرسه علمیه حضرت زینب علیها السلام مشهد، کارشناسی (سطح دو)، 1384.
15. امامت خاصه از دیدگاه علامه طباطبایی در المیزان. زهره مجتهدی. مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران، جامعة الزهراء علیها السلام ، کارشناسی (سطح دو)، 1387.
16. امامت در اندیشه شیخ احمد احسائی با توجه به تحولات تاریخی زمانه وی. خلیل طاوسی. دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام ، گروه تاریخ، کارشناسی، 1381.
17. امامت در آیات و روایات. زهره رحیمی. مدرسه علمیه بانو مجتهده امین اصفهان، کارشناسی (سطح دو)، 1385.
18. امامت در آیه ولایت. سید محمدباقر علمالهدی. مركز مدیریت حوزه علمیه قم، کارشناسی ارشد (سطح سه)، 1388.
19. امامت در حدیث ثقلین. مُحدّثه كریمپور بصرا. مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان، مدرسه علمیه حضرت رقیه علیها السلام مشهد، کارشناسی (سطح دو)، 1390.
20. امامت در قرآن از دیدگاه فریقین. عبدالعلیم برهانی. جامعة المصطفی صلی الله علیه و آله العالمیة، مدرسه عالى فقه و معارف اسلامى، گرایش علوم قرآن و حدیث، کارشناسی ارشد، 1380.
21. امامت در قرآن از منظر فریقین. دورانعلی محسنی. جامعة المصطفی صلی الله علیه و آله العالمیة، مدرسه عالى فقه و معارف اسلامى، گرایش علوم قرآن و حدیث، کارشناسی ارشد،۱۳۸۳.
22. امامت در قرآن از نظر فریقین. فداحسین مقدسی. جامعة المصطفی صلی الله علیه و آله العالمیة، مدرسه عالى فقه و معارف اسلامى، کارشناسی ارشد، گرایش علوم قرآن
و حدیث، 1380.
23. امامت در قرآن و رابطه آن با خاتمیت. توفیق اسداف. جامعة المصطفی صلی الله علیه و آله العالمیة، مجتمع آموزش عالی امام خمینی؟رح؟، گروه فلسفه و کلام اسلامی، کارشناسی ارشد، 1387.
24. امامت در قرآن. راضیه میرمحمدی. مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران، جامعة الزهراء علیها السلام ، کارشناسی (سطح دو)، 1387.
25. امامت در قرآن. سید هادی رضا تقوی. جامعة المصطفی صلی الله علیه و آله العالمیة، مدرسه عالى فقه و معارف اسلامى، کارشناسی، ۱۳۸۴.
26. امامت در قرآن. سید محمد موسوی. جامعة المصطفی صلی الله علیه و آله العالمیة، مدرسه عالی فقه و معارف اسلامی، گرایش علوم قرآن و حدیث، کارشناسی ارشد، 1384.
27. امامت در قرآن. فاطمه وثوقی. دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، واحد آموزش خواهران، گروه معارف اسلامی، کارشناسی ارشد (سطح دو)، 1376.
28. امامت در قرآن. محمدجان قربانی. جامعة المصطفی صلی الله علیه و آله العالمیة، مدرسه عالى فقه و معارف اسلامى، کارشناسی ارشد، 1383.
29. امامت در قرآن. هاجر قربانیبادآشیانی. مدرسه علمیه نورالزهرا علیها السلام تهران، کارشناسی (سطح دو)، 1386.
30. امامت رمز اصلی تداوم نبوت. نرگس قیومیان. مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران، جامعة الزهراء علیها السلام ، کارشناسی (سطح دو)، 1383.
31. امامت عامه از منظر قرآن و عقل. نفیسه علیمردانی. مدرسه علمیه فاطمه الزهرا علیها السلام (شهید دقایقی) تهران، کارشناسی (سطح دو)، 1388.
32. امامت و آیه و من عنده علم الکتاب. مجتبی حیدری. جامعة المصطفی صلی الله علیه و آله العالمیة، مدرسه عالى فقه و معارف اسلامی، کارشناسی، ۱۳۸۹.
33. امامت و خلافت از دیدگاه قرآن و سنت. حرمتالسادات طباطبائی. حوزه
علمیه خراسان، مدرسه علمیه پیروان حضرت زهرا علیها السلام مشهد، کارشناسی (سطح دو)، 1384.
34. امامت و خلافت از دیدگاه قرآن و سنت. مریم رسولیفر. مدرسه علمیه صادقیه، کارشناسی (سطح دو)، 1386.
35. امامت و خلافت از دیدگاه قرآن، سنت و عقل. حمیده یزدانی. حوزه علمیه خراسان، مدرسه علمیه الزهراء علیها السلام بجنورد، کارشناسی (سطح دو)، 1387.
36. امامت و خلافت اهلبیت علیهم السلام در قرآن کریم. محمدرضا صالح. مرکز مدیریت حوزه علمیه قم، کارشناسی ارشد.
37. امامت و خلافت در اندیشه غزالی و فیض کاشانی. محمود ابراهیمی ورکیانی. دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام , گروه علوم سیاسی، کارشناسی، 1382.
38. امامت و خلافت در قرآن و سنت. زهرا کیخا. مدرسه علمیه حضرت نرجس علیها السلام مشهد، کارشناسی (سطح دو)، 1384.
39. امامت و خلافت در قرآن و سنت. مریم سبزیفینی. مدرسه علمیه حضرت زینب کبری علیها السلام مشهد، کارشناسی (سطح دو)، 1383.
40. امامت و رهبری از دیدگاه علامه طباطبایی. محمد عسکریالهدایت. جامعة المصطفی صلی الله علیه و آله العالمیة، مجتمع آموزش عالی امام خمینی؟رح؟، گروه فلسفه و کلام اسلامی، کارشناسی ارشد، 1383.
41. امامت و رهبری در نهج البلاغه. فاطمه روحبخش. حوزه علمیه خراسان، مدرسه علمیه حضرت رقیه علیها السلام مشهد، کارشناسی (سطح دو)، 1389.
42. امامت و ولایت در قرآن. سارا خاتوندهی. مدرسه علمیه زهرای اطهر علیها السلام تهران، کارشناسی (سطح دو)، 1389.
43. امامت. تفسیر آیه اولی الامر. سید معصومه خدابخشی. حوزه علمیه کوثر تهران، کارشناسی (سطح دو)، 1383.
44. امامشناسی. احمد سعید کریمی. حوزه علمیه خراسان، کارشناسی ارشد (سطح سه)، 1378.
45. امامشناسی. الهام مروتی. حوزه علمیه بنت الهدی صدرتهران، کارشناسی
(سطح دو)، 1385.
46. امتیازات شیعه از منظر توحید و امامت. رضوان علی. جامعة المصطفی صلی الله علیه و آله العالمیة، مدرسه عالى فقه و معارف اسلامى، کارشناسی، ۱۳۸۹.
47. انتصابی بودن مقام امام. انسیه نجابت. دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام ، گروه فلسفه و کلام اسلامی، کارشناسی، 1386.
48. اولىالامر از نظر فریقین. على صفدر. جامعة المصطفی صلی الله علیه و آله العالمیة، مدرسه عالى فقه و معارف اسلامى کارشناسی ارشد، ۱۳۸۴.
49. برتری امامت بر نبوت از دیدگاه قرآن و روایات. محمدکاظم روحانی. جامعة المصطفی صلی الله علیه و آله العالمیة، مدرسه عالى فقه و معارف اسلامى، کارشناسی، ۱۳۹۰.
50. بررسى امامت در قرآن از منظر امامیه. سید محمد حضرت موسوى. جامعة المصطفی صلی الله علیه و آله العالمیة، مدرسه عالى فقه و معارف اسلامی، کارشناسی ارشد، 1380.
51. بررسى تطبیقى نظریه امامت و خلافت. منیرحسین طاهری. جامعة المصطفی صلی الله علیه و آله العالمیة، مجتمع آموزش عالی امام خمینی؟رح؟، گروه فلسفه و کلام اسلامی، کارشناسی ارشد، 1382.
52. بررسی امامت در قرآن از منظر فریقین. خادمحسین صالحی. جامعة المصطفی صلی الله علیه و آله العالمیة، مدرسه عالى فقه و معارف اسلامى، گروه علوم قرآن و حدیث، کارشناسی ارشد، ۱۳۸۰.
53. بررسی امامت در قرآن از منظر فریقین. قنبرعلی حسینی. جامعة المصطفی صلی الله علیه و آله العالمیة، مدرسه عالى فقه و معارف اسلامی، کارشناسی ارشد، ۱۳۸۳.
54. بررسی تحلیلی علم امام با رویکرد قرآنی، روایی، عرفانی و کلامی. طاهره آلبویه. مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران، جامعة الزهراء علیها السلام ، گروه فلسفه، کارشناسی ارشد (سطح سه)، 1386.
55. بررسی تطبیقی امامت و نبوت تبلیغی. علی زمانیقشلاقی. موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی؟رح؟، گروه کلام، کارشناسی ارشد،۱۳۹۰.
56. بررسی تطبیقی شرایط امامت از دیدگاه معتزله و اشاعره و امامیه. سردار حسن. جامعة المصطفی صلی الله علیه و آله العالمیة، مجتمع آموزش عالی امام خمینی؟رح؟، گروه فلسفه و کلام اسلامی، کارشناسی ارشد، 1388.
57. بررسی تطبیقی شرایط و ویژگیهای امام از دیدگاه امامیه و اسماعیلیه. عبدالمعبود حجتی. جامعة المصطفی صلی الله علیه و آله العالمیة، مدرسه عالى فقه و معارف اسلامى، گروه فلسفه و کلام اسلامی، کارشناسی ارشد، ۱۳۸۶.
58. بررسی تطبیقی نظریه امامت و خلافت. منیر حنیف. جامعة المصطفی صلی الله علیه و آله العالمیة، مجتمع آموزش عالی امام خمینی؟رح؟، گروه فلسفه و کلام اسلامی، کارشناسی ارشد، 1381.
59. بررسی زمینهها و عوامل پیدایش اندیشه توقف بر امامان شیعه. جلال امام. موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی؟رح؟، گروه تاریخ تشیع، کارشناسی ارشد.
60. بررسی شئون امامت و ارتباط آنها با همدیگر از منظر امامیه. کاظم ابراهیمی. موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی؟رح؟, گروه مدرسی معارف، گرایش مبانی نظری اسلام، کارشناسی ارشد.
61. بررسی فقهی یا کلامی بودن مسئله امامت. عبدالحسن. جامعة المصطفی صلی الله علیه و آله العالمیة، مدرسه عالى فقه و معارف اسلامى، کارشناسی، ۱۳۹۰.
62. بررسی مسئله انتصاب و انتخاب امام معصوم علیه السلام و نقش مردم در تعیین آن. سید ضمیر حیدر رضوی. جامعة المصطفی صلی الله علیه و آله العالمیة، مدرسه عالى فقه و معارف اسلامى، کارشناسی ارشد، ۱۳۸۴.
63. بررسی مسائل اعتقادی امامت. محمدیحیی قربانی. جامعة المصطفی صلی الله علیه و آله العالمیة، مدرسه عالى فقه و معارف اسلامى، گروه فلسفه و کلام اسلامی، کارشناسی ارشد، ۱۳۸۳.
64. بررسی مسئلة عصمت امام از دیدگاه متکلمان امامیه تا پایان قرن پنجم. محمدحسین فاریاب. موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی؟رح؟، گروه دینشناسی، کارشناسی ارشد، 1386.
65. بررسی مقایسهای امامت از دیدگاه شیعه اثناعشری و اسماعیلیه. محمد ابراهیم. جامعة المصطفی صلی الله علیه و آله العالمیة، مجتمع آموزش عالی امام خمینی؟رح؟، گروه فلسفه و کلام اسلامی، کارشناسی ارشد، 1383.
66. بررسی و نقد بخش امامت کتاب شرح المقاصد تفتازانی. محمد علی. جامعة المصطفی صلی الله علیه و آله العالمیة، مدرسه عالى فقه و معارف اسلامى، گروه کلام اسلامی، کارشناسی ارشد، ۱۳۸۵.
67. بررسی و نقد دیدگاه قوشچی در شرح تجرید الاعتقاد درباره امامت. علی عمراننقوی. جامعة المصطفی صلی الله علیه و آله العالمیة، مدرسه عالى فقه و معارف اسلامى، گرایش کلام اسلامی، کارشناسی ارشد، ۱۳۸۷.
68. پاسخ به شبهات تفسیر کبیر (فخر رازی) در مسئله امامت. توران عرب. مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران، جامعة الزهراء علیها السلام ، کارشناسی (سطح دو)، 1385.
69. پژوهشی پیرامون مسئله امامت. زینب ایزدیان. حوزه علمیه خراسان، مدرسه علمیه نرجس علیها السلام سبزوار، کارشناسی (سطح دو).
70. تبلور امام شناسی در اندیشه امام هادی علیه السلام . منصوره صفری. مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان، مدرسه علمیه اسلامشناسی حضرت زهرا علیها السلام مشهد، کارشناسی (سطح دو)، 1391.
71. تجلی امامت و سیاست در دعای ندبه. طیبه حسینی. دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام ، دانشکده معارف اسلامی، کارشناسی ارشد، 1385.
72. ترجمه جلد نهم کتاب پیام قرآن (امامت و ولایت در قرآن مجید) به زبان ترکی آذری. رضا شکراف. جامعة المصطفی صلی الله علیه و آله العالمیة، مدرسه عالى فقه و معارف اسلامى، کارشناسی ارشد، 1386.
73. ترجمه فصل امامت کتاب المحاضرات فی الالهیات استاد جعفر سبحانی. زهرا نفرییزدی. مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران، جامعة الزهراء علیها السلام ، کارشناسی (سطح دو)، 1376.
74. ترجمه کتاب الامامة و الولایة فی القرآن الکریم. زهره تمیزکار. مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران، جامعة الزهراء علیها السلام ، کارشناسی (سطح دو)، 1377.
75. ترجمه کتاب بررسی مسائل کلی امامت آیهالله امینی به زبان اردو. سید مظهر عباسرضوی. جامعة المصطفی صلی الله علیه و آله العالمیة، مدرسه عالى فقه و معارف اسلامى، گروه فلسفه و کلام اسلامی، کارشناسی ارشد، ۱۳۸۳.
76. ترجمه کتاب حیات فکری و سیاسی امامان شیعه. سید محسنعلی کاظمی. جامعة المصطفی صلی الله علیه و آله العالمیة، مدرسه عالى فقه و معارف اسلامى، گرایش تاریخ اسلام، کارشناسی ارشد، ۱۳۸۳.
77. ترجمه مبحث امامت از کتاب العقائد الجعفریه. فاطمه طباطبایی. مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران، جامعة الزهراء علیها السلام ، کارشناسی (سطح دو)، 1378.
78. تئوری امامت در قرآن. محمدجواد صمیمی. جامعة المصطفی صلی الله علیه و آله العالمیة، مدرسه عالى فقه و معارف اسلامى، گرایش علوم قرآن و حدیث، کارشناسی ارشد، ۱۳۸۱.
79. جایگاه امام و امامت در منظر شیعه و اهل سنت. هاجر تقدیری اردکان.
مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران، جامعة الزهراء علیها السلام ، کارشناسی
(سطح دو)، 1384.
80. جایگاه امامت از دیدگاه اصحاب ائمه. علی هاشمی. موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی؟رح؟، گروه دینشناسی، کارشناسی ارشد، 1386.
81. جایگاه امامت از منظر شیعه و اهل سنت. زهرا محمدیان. مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران، جامعة الزهراء علیها السلام ، کارشناسی (سطح دو)، 1388.
82. جایگاه امامت از منظر عقل و نقل. مریمالسادات موسوی. حوزه علمیه الزهرا علیها السلام همدان، کارشناسی (سطح دو)، 1386.
83. جایگاه امامت در دعای ندبه. مریم قبادی. مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران، جامعة الزهراء علیها السلام ، کارشناسی (سطح دو)، 1387.
84. جایگاه امامت در دیدگاه شیعه. زهرا علیرضایی. مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران، جامعة الزهراء علیها السلام ، کارشناسی (سطح دو)، 1385.
85. جایگاه رهبری امام معصوم علیه السلام در کتاب و سنت. مسعود تاجآبادی. موسسه امام صادق علیه السلام ، کارشناسی ارشد، 1384.
86. حاکمیت در قرآن با تأکید بر تفسیر المیزان. حسن صالحی. دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام ، گروه علوم سیاسی، کارشناسی ارشد، 1388.
87. خاستگاه امامت و خلافت. صدیقه رضایی. دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام ، گروه معارف اسلامی، کارشناسی ارشد، 1389.
88. خلافت و امامت از نظر قرآن و سنت. لیلا شیری. حوزه علمیه عقیله بنی هاشم علیها السلام تهران، کارشناسی (سطح دو)، 1385.
89. خلافت و امامت در خطبه شقشقیه. حمیده رفیعی. مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران، جامعة الزهراء علیها السلام ، کارشناسی (سطح دو)،1380.
90. درآمدی بر اصل امامت از دیدگاه شیخ ابوالفتوح رازی. سیما فروزشفر. مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران، جامعة الزهراء علیها السلام ، کارشناسی (سطح دو)، 1387.
91. درآمدی بر علم امام. بتول عزیزی. مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان، واحد مدرسه علمیه حضرت زینب علیها السلام مشهد، کارشناسی (سطح دو)، 1385.
92. دیدگاههای آیتالله محسنی (دام ظله) درزمینه امامت و وحدت اسلامی. امین احمدی. جامعة المصطفی صلی الله علیه و آله العالمیة، مجتمع آموزش عالی امام خمینی؟رح؟، رشته مذاهب اسلامی، کارشناسی ارشد، 1389.
93. رابطه خاتمیت و امامت از دیدگاه امامیه. حسینعلی محقق. جامعة المصطفی صلی الله علیه و آله العالمیة، مدرسه عالى فقه و معارف اسلامى، گرایش کلام اسلامی، کارشناسی ارشد، ۱۳۸۶.
94. رابطه متقابل امام و امت از دیدگاه امامیه. سیده تحسین زهرا کاظمی. جامعة المصطفی العالمیة، موسسه آموزش عالی شهیده بنت الهدی صدر، گروه فرهنگ و معارف اسلامی، کارشناسی، 1390.
95. شناخت امام از منظر توقیعات امام زمان؟عج؟. وجیههسادات دانشورسوداگر. مدرسه علمیه حضرت نرجس علیها السلام مشهد، کارشناسی (سطح دو)،1391.
96. عصمت امام از دیدگاه علامه طباطبایی. طیبه مولاییفر. دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام ، گروه مدرسی معارف، کارشناسی ارشد.
97. عصمت امام علیه السلام از منظر علامه طباطبایی و فخر رازی. سید معصوم حسینی. جامعة المصطفی صلی الله علیه و آله العالمیة، مجتمع آموزش عالی امام خمینی؟رح؟، گروه فلسفه و کلام اسلامی، کارشناسی ارشد، 1388.
98. عصمت امام. رقیه حیاتلو. مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران، جامعة الزهراء علیها السلام ، کارشناسی (سطح دو)، 1388.
99. عصمت امامان علیهم السلام از نگاه قرآن و حدیث. محمدحسین رضایی. جامعة المصطفی صلی الله علیه و آله العالمیة، مدرسه عالى فقه و معارف اسلامى، کارشناسی ارشد، ۱۳۸۴.
100. علم امام از دیدگاه قرآن و سنت. هادی دلشادحسین. جامعة المصطفی صلی الله علیه و آله العالمیة، مدرسه عالى فقه و معارف اسلامى، گرایش علوم قرآن و حدیث، کارشناسی ارشد، ۱۳۸۵.
101. علم امام از دیدگاه کلام امامیه (قرن اول تا پایان قرن هفتم هجری). ناصرالدین اوجاقی. موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی؟رح؟، گروه دینشناسی، کارشناسی ارشد، 1385.
102. علم امام معصوم علیه السلام از دیدگاه عقل، قرآن و سنت. زهرا علوی. حوزه علمیه الزهرا علیها السلام تهران، کارشناسی (سطح دو)، 1383.
103. علم امام معصوم از دیدگاه امامیه در پرتو آیات و روایات. زینب جهانبینی. مدرسه علمیه معصومیه علیها السلام ، کارشناسی (سطح دو)، 1389.
104. علم امام. نعیمه حمزه مصطفوی. دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام , گروه فلسفه و کلام اسلامی، کارشناسی، 1384.
105. علم ائمه علیهم السلام از نظر قرآن در تفاسیر. مهدی علییاری. موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی؟رح؟، کارشناسی ارشد، 1381.
106. علم غیب امام علیه السلام از منظر نقل و عقل. محبوبه ابراهیمیفروتفه. دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام , گروه فلسفه و کلام اسلامی، کارشناسی ارشد، 1385.
107. علم لدنی (با تأکید بر علم امام معصوم علیه السلام از دیدگاه شهید مطهری و علامه تهرانی). کفایتعلی شکری. جامعة المصطفی صلی الله علیه و آله العالمیة، مجتمع آموزش عالی امام خمینی؟رح؟، گروه فلسفه و کلام اسلامی، کارشناسی ارشد، 1384.
108. علم و عصمت امام علیه السلام . سمیه دلشادعظیمی. حوزه علمیه خراسان، مدرسه علمیه حضرت نرجس علیها السلام تربت جام، کارشناسی (سطح دو)، 1390.
109. ترجمه فصول ششم، هفتم و هشتم کتاب الامامه و الولایه فی القرآن الکریم. طاهره سندیطباطبایی. مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران، جامعة الزهراء علیها السلام ، کارشناسی (سطح دو)، 1377.
110. فلسفه امامت و دلایل آن. سعیده دربانجعفری. حوزه علمیه خراسان، مدرسه علمیه حضرت رقیه علیها السلام کاشمر، کارشناسی (سطح دو)، 1384.
111. فلسفه امامت و دلایل آن. فاطمهصفیه مقدمحسینآبادی. حوزه علمیه خراسان، واحد مدرسه علمیه بلاغ مشهد، کارشناسی (سطح دو).
112. فلسفه امامت و دلایل آن. مرضیه گوهری. حوزه علمیه خراسان، مدرسه علمیه فاطمه الزهراء علیها السلام اسفراین، کارشناسی (سطح دو).
113. فلسفه امامت و دلایل آن. معصومه محمدقاسمی. مدرسه علمیه حضرت نرجس علیها السلام زاهدان، کارشناسی (سطح دو)، 1383.
114. فلسفه امامت و شرایط امام از دیدگاه آیات و روایات. اعظم نخعیعلاقه. حوزه علمیه خراسان، مدرسه علمیه نرجس علیها السلام مشهد، کارشناسی (سطح دو).
115. فلسفه امامت و مسئله خاتمیت (با توجه به شبهات جدید). مریم پوررضاقلی. دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام , گروه فلسفه و کلام اسلامی، کارشناسی ارشد، 1388.
116. فلسفه وجود امام از دیدگاه قرآن و روایات. عبدالمجید نمازی. مرکز مدیریت حوزه علمیه قم، کارشناسی ارشد (سطح 3).
117. فلسفهی امامت و دلایل آن. زهرا سعیدی. مدرسه علمیه حضرت نرجس علیها السلام کاشمر، کارشناسی (سطح دو)، 1386.
118. قلمرو علم امام از دیدگاه آیات و روایات. سید علی هاشمی. جامعة المصطفی العالمیة، کارشناسی ارشد.
119. کمیت و کیفیت علم امام علیه السلام . زینب فرحزادی. حوزه علمیه الزهرا علیها السلام ری، کارشناسی (سطح دو)، 1387.
120. گستره علم امامان علیهم السلام در روایات با تأکید بر کتاب کافی. محمدحسین شمسالهی. موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی؟رح؟، گروه کلام، کارشناسی ارشد، ۱۳۹۱.
121. لزوم وجود امام علیه السلام در هر زمان با استفاده از فلسفه وجودی انبیاء علیهم السلام . نوید جهانپور. دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام , گروه فلسفه و کلام اسلامی، کارشناسی ارشد، 1388.
122. مبانی امامت از منظر علامه طباطبایی؟رح؟. فاطمه علمی. دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام ، دانشکده الهیات، گروه فلسفه و کلام اسلامی، کارشناسی ارشد، 1384.
123. مبانی عقلی امامت از دیدگاه فخر رازی و علامه طباطبایی. مهدی محرمی. دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام ، گروه فلسفه، کارشناسی ارشد، 1390.
124. مبانی مشروعیت خلافت و امامت در اسلام. اسرارحسین طاهر. جامعة المصطفی صلی الله علیه و آله العالمیة، مدرسه عالى فقه و معارف اسلامى، کارشناسی ارشد، ۱۳۸۳.
125. مسئلة خاتمیت و رابطة آن با امامت. محمدرضا پهلوانی. موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی؟رح؟، گروه دینشناسی، کارشناسی ارشد، 1388.
126. مشروعیت امامت و خلافت در اندیشه سیاسی اشاعره، معتزله و امامیه. علیرضا سعیدیمبانی. مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان، گرایش فلسفه و کلام اسلامی، کارشناسی ارشد، 1387.
127. مقام نبوت و امامت در دوران کودکی. تراب علی. جامعة المصطفی صلی الله علیه و آله العالمیة، مدرسه عالى فقه و معارف اسلامى، کارشناسی، ۱۳۹۰.
128. مقایسه امامت و خلافت الهی از منظر قرآن و حدیث. سیدابوالفضل کاظمی. مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان، مدرسه علمیه عالی نواب، کارشناسی ارشد، ۱۳۹۰.
129. منابع علم امامان شیعه. سید محمدجعفر سبحانی. دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام ، گروه فلسفه، کارشناسی ارشد، 1386.
130. منشأ و قلمرو علم امام و پاسخ به شبهات آن. عسکری امامخان. جامعة المصطفی صلی الله علیه و آله العالمیة، مجتمع آموزش عالی امام خمینی؟رح؟, گروه فلسفه و کلام اسلامی، کارشناسی ارشد، 1384.
131. منشأ مشروعیت امامت. فاطمه نادم. مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران، جامعة الزهراء علیها السلام ، کارشناسی (سطح دو)، 1388.
132. نص یا انتخاب در امامت. مهدی حسینینیافرد. موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی؟رح؟، گروه فلسفه، کارشناسی ارشد، 1388.
133. نظریه اطاعت از حاکم جائر در نظام امامت و خلافت و تأثیر آن بر جنبشهای معاصر شیعی و اهل سنت (با تأکید بر انقلاب اسلامی ایران و اخوان المسلمین). محمدعلی میرعلی. موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی؟رح؟، گروه تاریخ، رشته گرایش انقلاب اسلامی، دکتری، ۱۳۹۰.
134. نظریه امامت در اندیشه سیاسی علامه حلی و ابن تیمیه. حسنعلی قلیزادهسرچشمه. دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام ، کارشناسی، 1379.
135. نظریه نصب الهی امام معصوم علیه السلام از منظر اهلبیت علیهم السلام . احمد حسینی. موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی؟رح؟، گروه دین شناسی، کارشناسی ارشد، ۱۳۸۹.
136. نقد بخش امامت کتاب الاربعین فی اصول الدین فخر رازی. وسیمرضا سبحانی. جامعة المصطفی صلی الله علیه و آله العالمیة، مدرسه عالى فقه و معارف اسلامى، گرایش کلام اسلامی، کارشناسی ارشد، ۱۳۸۵.
137. نقد و بررسی امامت از دیدگاه اسماعیلیه و تطبیق آن با نظریه امامیه. مرتضی محیطی. موسسه آموزشی پژوهشی مذاهب اسلامی، گروه کلام اسلامی، رشته مذاهب اسلامی، کارشناسی ارشد، 1388.
138. نقد و بررسی بحث امامت در کتاب البراهین فی علم الکلام فخر رازی. اسدالله شفق. جامعة المصطفی صلی الله علیه و آله العالمیة، مدرسه عالى فقه و معارف اسلامى، گرایش کلام اسلامی، کارشناسی ارشد، ۱۳۸۶.
139. نقد و بررسی بخش امامت کتاب شرح المواقف. فداحسین صابری. جامعة المصطفی صلی الله علیه و آله العالمیة، مدرسه عالى فقه و معارف اسلامى، گرایش کلام اسلامی، کارشناسی ارشد، ۱۳۸۵.
140. نقد و بررسی تبیینهای عقلانی ضرورت امامت عامه، از دیدگاه فیلسوفان (فارابی و ملاصدرا) و متکلمان (شیخ مفید، سید مرتضی و شیخ طوسی). محمدصادق علیپور. موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی؟رح؟، گروه فلسفه، کارشناسی ارشد، 1389.
141. نقد و بررسی تطبیقی نظر امامیه و سلفیه در موضوع امامت. محمدحسین مخلصی. جامعة المصطفی صلی الله علیه و آله العالمیة، مجتمع آموزش عالی امام خمینی؟رح؟، رشته فلسفه و کلام اسلامی، کارشناسی ارشد، 1385.
142. نقد و بررسی دیدگاه دکتر قفاری درباره امامت فصل اول، باب ثالث از کتاب (اصول مذهب الشیعة الامامیة الاثناعشریة). طاهر علیجان. جامعة المصطفی صلی الله علیه و آله العالمیة، مدرسه عالى فقه و معارف اسلامى، گرایش فلسفه و کلام اسلامی، کارشناسی ارشد، ۱۳۸۵.
143. نقد و بررسی دیدگاه عبدالجبار معتزلی، ابوبکر باقلانی، ابن تیمیه و محمد بن عبدالوهاب درباره امامت. سید جواد وحیدی. جامعة المصطفی صلی الله علیه و آله العالمیة، مدرسه عالى فقه و معارف اسلامى، گرایش کلام اسلامی، کارشناسی ارشد، ۱۳۸۴.
144. ولایت تکوینی و تشریعی امام و حاکم از نگاه امامیه و اهل سنت. اکبرعلی مخلصی. جامعة المصطفی صلی الله علیه و آله العالمیة، مدرسه عالى فقه و معارف اسلامی، گرایش کلام اسلامی، کارشناسی ارشد، ۱۳۸۶.
145. ولایت و امامت در اندیشه اقبال لاهوری و شهید مطهری. گلحسین شاهنقوی. جامعة المصطفی العالمیة، کارشناسی ارشد، 1390.
146. ولایت و امامت در کتاب و سنت. زینب احمدیفروشانی. مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران، جامعة الزهراء علیها السلام ، پایاننامه کارشناسی (سطح دو)، 1380.
147. ویژگیها و صفات امام از نظر محقق طوسی و فخر رازی. محمدرضا بهدار. دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام , گروه فلسفه و کلام اسلامی، کارشناسی ارشد، 1386.
148. ویژگیهای امام در کلام شیعه و اهل سنت. باقر نعیم. جامعة المصطفی صلی الله علیه و آله العالمیة، مدرسه عالى فقه و معارف اسلامى، کارشناسی، ۱۳۸۹.
ب. پایاننامههای دانشگاهی :
1. امامشناسی از دیدگاه احادیث رضوی. سید محمدحسین موسوی. دانشگاه علوم اسلامی رضوی، گروه علوم قرآن و حدیث، كارشناسی ارشد، 1388. :
2. امام از منظر فرقه شیخیه و نقد آراء ایشان. شهرام صحرائی. دانشگاه علوم اسلامی رضوی، گروه علوم قرآن و حدیث، كارشناسی ارشد، 1387.
3. امامت از دیدگاه اسلام. عباس رضایی. دانشکده علوم قرآنی، گروه تربیت معلم قرآن شاهرود، کارشناسی، 1382.
4. امامت از دیدگاه امامیه و زیدیه. مصطفی سلطانی. دانشگاه قم، مرکز تربیت مدرس، گرایش فلسفه، کارشناسی ارشد، 1384.
5. امامت از دیدگاه خواجه نصیر و میرسید شریف جرجانی. سلیم اکبری. دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، دانشکده الهیات ادبیات و علوم انسانی، گرایش فلسفه و حکمت اسلامی، کارشناسی ارشد، 1384.
6. امامت از دیدگاه خواجه نصیرالدین طوسی. اسلام لجم اورک. دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نجف آباد، گروه فلسفه و حکمت اسلامی، کارشناسی ارشد، 1387.
7. امامت از دیدگاه شیعه. اطهره غضنفرزاده. مرکز آموزش عالی خواجه نصیر الدین طوسی کرمان، گروه دینی و عربی، کارشناسی، 1377.
8. امامت از دیدگاه عقل و نقل (قرآن و سنت). زوار پناهیپور. دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نجف آباد، گروه فلسفه و کلام اسلامی، کارشناسی ارشد، 1386.
9. امامت از دیدگاه عقل و نقل. نرجس اخروی. دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران
مرکزی، دانشکده الهیات، گرایش فلسفه و معارف اسلامی، کارشناسی
ارشد، 1382.
10. امامت از دیدگاه علامه مجلسی؟رح؟. خدابخش عزیزی. دانشگاه تهران، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، کارشناسی ارشد، 1378.
11. امامت از دیدگاه علامه مجلسی، علامه طباطبایی و دکتر شریعتی. طیبه حیدری دستجردی. دانشگاه اصفهان، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، گروه فلسفه و کلام اسلامی، کارشناسی ارشد،1390.
12. امامت از دیدگاه قرآن و حدیث. سیمین دولتى. دانشگاه آزاد اسلامى، دانشکده علوم قرآن و حدیث، واحد تهران شمال، کارشناسی ارشد، 1375.
13. امامت از دیدگاه قرآن و متکلمین. حسین شمس. دانشگاه تهران، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، گروه فلسفه و کلام اسلامی، کارشناسی ارشد، 1375.
14. امامت از دیدگاه قرآن. مصطفی محمدی. دانشگاه شهید اشرفی اصفهانی، گرایش علوم قرآنی، کارشناسی ارشد، 1385.
15. امامت از دیدگاه وحی. علی فلاحزرومی. دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده فلسفه و حکمت اسلامی، کارشناسی ارشد، 1379.
16. امامت از نظر سید مرتضی و قاضی عبدالجبار. ابراهیم صابری. دانشگاه علوم اسلامی رضوی، گروه فلسفه، کارشناسی ارشد، 1382.
17. امامت تکوینی و تشریعی قرآن و امامت زیربنای امامت. سعید ناصری. دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مشهد، کارشناسی ارشد.
18. امامت در پرتو کتاب و سنت با نگرشی بر تفسیر نمونه. محسن محمدزاده، دانشکده علوم قرآنی مشهد، کارشناسی، 1385.
19. امامت در تفسیر المیزان. آمنه راوی. دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم مراغه، کارشناسی ارشد.
20. امامت در سازگاری با خاتمیت. اصغر ترابی. دانشگاه پیام نور تهران، رشته فلسفه و کلام اسلامی، کارشناسی ارشد،1385.
21. امامت در عینیت جامعه از دیدگاه نهج البلاغه. محبوبه بنیاسد. دانشكده علوم حدیث، قم، کارشناسی ارشد، 1391.
22. امامت در قرآن و نهج البلاغه. اشرف باغانی. دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سبزوار، دانشکده علوم انسانی، گروه فلسفه و کلام اسلامی، 1379.
23. امامت در قرآن. سهراب محمدی بهمنیاری، دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم زاهدان، کارشناسی ارشد.
24. امامت در قرآن. طاهره میرزایی. دانشکده علوم قرآنی میبد، گروه تربیت معلم قرآنی، کارشناسی، 1385.
25. امامت در قرآن. علی سلیمانی. دانشکده علوم قرآنی ملایر، گروه تفسیر قرآن کریم، کارشناسی، 1384.
26. امامت در قرآن. کمال خواجهپور. دانشگاه قم، مرکز تربیت مدرس، گروه الهیات و معارف اسلامی، کارشناسی ارشد.
27. امامت در کلام شیخ مفید و قاضی عبدالجبار معتزلی. محبوبه خلیلی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، دانشکده الهیات، کارشناسی ارشد، 1384.
28. امامت در ملحمه اهل البیت علیهم السلام . نجمه هاشمپور. دانشکده ادبیات و علوم انسانی دکتر علی شریعتی، کارشناسی ارشد، 1390.
29. امامت و حكومت در تفسیر المیزان. محمد خداوردی. دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرج، کارشناسی ارشد، 1373.
30. امامت یا خاتمیت تعارض یا سازگاری (با تأکید بر دیدگاههای روشنفکران معاصر). حسن رضائی، دانشگاه خوارزمی، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، گرایش فلسفه و کلام اسلامی، کارشناسی ارشد، 1390.
31. امامت و خلافت در قرآن و سنت. مطهره غضنفری. دانشگاه امام صادق علیه السلام ، کارشناسی ارشد، 1378.
32. امامت و خلافت و پیدایش فرق در اسلام. اکبر اعتزازیان. دانشگاه اصفهان، کارشناسی.
33. امامت و رهبری از دیدگاه امامیه و مقایسه آن با معتزله و اشاعره. حمیدرضا صبوری بیگان. دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سبزوار، کارشناسی ارشد، 1379.
34. امامت و عدالت در نهجالبلاغه. جواد انصاریفرد. دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نجف آباد، گروه فلسفه و حکمت اسلامی، کارشناسی ارشد، 1377.
35. امامت و فقاهت «تأثیر امامان شیعه بر تطورات فقه». کیهان فرهمند. دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، دکتری، 1389.
36. امامت و قاعده لطف. سکینه محمدپور. دانشگاه اصفهان، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، گروه فلسفه و کلام اسلامی، کارشناسی ارشد، 1390.
37. امامت و ولایت از دیدگاه قرآن و حدیث. ابراهیم کلیشادی. دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، دانشکده الهیات، گروه فلسفه و معارف اسلامی، کارشناسی ارشد، 1380.
38. امامت و ولایت از دیدگاه ملاصدرا. مریم محمدیآرانی. دانشگاه قم، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، کارشناسی ارشد، 1384.
39. امامت و ولایت در تفسیر المیزان. ملیکا کردلوئی. دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، کارشناسی ارشد، ۱۳۸۹.
40. امامت و ولایت در دیوان فیاض لاهیجی. مریم پرنعمت. دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بوشهر، گروه زبان و ادبیات فارسی، کارشناسی ارشد، 1382.
41. امامت و ولایت در قرآن و حدیث. رقیه جلالیقرهتپه. دانشکده علوم قرآنی مراغه، گروه تفسیر قرآن کریم، کارشناسی،1381.
42. امامت و ولایت. مریم ابراهیمی. دانشگاه الزهرا علیها السلام ، کارشناسی، 1382.
43. امامت و جنگ جمل. قاسم رجبیاسلامی. دانشگاه تهران، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، کارشناسی ارشد، ۱۳۳۷.
44. امامشناسی در زیارات. غلامرضا رضویدوست. دانشگاه علوم اسلامی رضوی، گروه علوم قرآن و حدیث، كارشناسی ارشد، 1388.
45. امامیه در دوران غیبت صغری با تکیه بر مسئله امامت. محمدکاظم رحمتی. دانشگاه شهید بهشتی، کارشناسی ارشد، 1382.
46. اولوالأمر از دیدگاه تشیع و تسنن. محمد سلطانمرادى. دانشگاه قم، مرکز تربیت مدرس، رشته الهیات و معارف اسلامى، کارشناسی ارشد، ۱۳۷۸.
47. بررسی آراء خاص كلامی ابنابیالحدید. غلامحسین احمدی. دانشگاه تربیت مدرس، کارشناسی ارشد، 1373.
48. بررسی ارتباط «خاتمیت» با «امامت» از دیدگاه قرآن و سنت. مریم رفیعیپورعلوی. دانشکده اصول دین تهران، گروه علوم قرآن و حدیث، کارشناسی ارشد، 1386.
49. بررسی ارتباط آیه مودت با امامت اهلبیت (علیهم السلام). رسول فتوحی. دانشکده علوم قرآنی خوی، کارشناسی، 1385.
50. بررسی امامت از دیدگاه شیعه اثنی عشری، اسماعیلیه و فرقه اشاعره. زهرا خانمحمدیان. دانشگاه ایلام، کارشناسی ارشد، 1388.
51. بررسی انتقادی نظرات فخر رازی در مسئله ولایت. قاسمعلی محمدی.
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اراک، رشته علوم قرآن و حدیث، کارشناسی
ارشد، 1374.
52. بررسی اندیشه امامت در زیدیه. علی موسوینژاد. دانشگاه قم، مرکز تربیت مدرس، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، کارشناسی ارشد، 1362.
53. بررسی آیات مربوط به امامت با محوریت احادیث اصول کافی. احمدعلی اکبرپور. دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، کارشناسی ارشد، 1389.
54. بررسی آیات ولایت و امامت امیرالمؤمنین و ائمه اطهار از نظر متکلمان.
امیناله شاکریموحد. دانشگاه قم، گروه فلسفه و کلام اسلامی، کارشناسی
ارشد، 1390.
55. بررسی آیات ولایت و امامت در تفسیر التحریر و التنویر. زهرا آوریده. دانشکده علوم قرآنی قم، کارشناسی ارشد، 1388.
56. بررسی تطبیقی ادله عقلی و نقلی امامت عامه از دیدگاه سید مرتضی (الشافی فی الامامة) و قاضی عبدالجبار (المغنی فی ابواب التوحید و العدل). سمیه خلیلی. دانشكده علوم حدیث ری، گرایش کلام و عقاید، کارشناسی ارشد، 1385.
57. بررسی تطبیقی امامت از دیدگاه متکلمین «شیعه، معتزله، اشاعره». شهلا شاکردرگاه. دانشکده مدیریت و برنامهریزی بوشهر، کارشناسی ارشد، 1382.
58. بررسی تطبیقی امامت در شیعه اثنی عشری و اسماعیلیه (نزاری). صدیقه بختیاری. دانشگاه شهید رجایی، دانشکده علوم انسانی، گروه فلسفه و حکمت اسلامی، کارشناسی ارشد،1390.
59. بررسی تطبیقی امامت عامه از دیدگاه فخر رازی و علامه طباطبایی با تأکید بر تفسیر مفاتیح الغیب و تفسیر المیزان. محمدرضا عامریبرکی. دانشگاه تهران، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، گروه فلسفه و کلام اسلامی، دکتری، 1389.
60. بررسی تطبیقی آموزه امامت در کلام اهلبیت و آثار متکلمان برجسته شیعی (شیخ مفید، سید مرتضی، شیخ طوسی، خواجه طوسی، علامه حلی و علامه شبّر). رضا نوین. دانشگاه تهران، گرایش مدرسی معارف اسلامی، کارشناسی ارشد، 1388.
61. بررسی تطبیقی «اندیشه امامت» در تفسیرهای مفاتیح الغیب، روح المعانی، مجمع البیان و المیزان. جلیل پروین. دانشگاه پیام نور تهران، رشته الهیات، دکتری، 1391.
62. بررسی تطبیقی اندیشهی امامت از شیخ صدوق تا خواجهنصیرالدین طوسی. مینو اشرفیخراسانی. دانشگاه پیام نور مشهد، گروه تاریخ تشیع، کارشناسی ارشد، 1391.
63. بررسی تطبیقی بحث امامت در روض الجنان و مفاتیح الغیب. مصطفی قیومینائینی. دانشگاه قم، گروه علوم قرآن و حدیث، کارشناسی ارشد، 1391.
64. بررسی تطبیقی روایات امامت از منظرالمیزان، مجمع البیان، الدرالمنثور. معصومه سربازشندی. دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، کارشناسی
ارشد، 1390.
65. بررسی تطبیقی نظریه امامت در مذاهب اسماعیلیه و امامیه. احمد لهراسبی.
دانشگاه کاشان، دانشکده علوم انسانی، گروه ادیان و فلسفه، کارشناسی
ارشد، 1389.
66. بررسی تطبیقی نظریه امامت و ولایت از دیدگاه علامه طباطبایی و فخر رازی. زهرا رئیسی. دانشگاه اصفهان، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، گروه الهیات، فلسفه و کلام اسلامی، کارشناسی ارشد، 1388.
67. بررسی تطبیقی وجوه افتراق امامیه و اهل سنت در مسائل درایة الحدیث. محمدرضا معینی. دانشگاه امام صادق علیه السلام ، گرایش الهیات، معارف اسلامی و ارشاد، کارشناسی ارشد، 1383.
68. بررسی دو واژه امامت و ولایت و ارتباط آنها با ولایت فقیه. غلامرضا کمیجانی. مرکز تربیت معلم شهید باهنر کرمان، گروه عربی و دینی، کارشناسی، 1377.
69. بررسی مسائل نبوت و امامت در خطبه غدیریه. امالبنین دباغیمقدم. دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سبزوار، 1388.
70. بررسی مسئله امامت و رهبری در فرق شیعه تا قرن سوم هجری. علی محمدولوی. دانشگاه مازندران، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، گروه معارف، کارشناسی ارشد، 1362.
71. بررسی مفاهیم ولایت، امامت و خلافت با تأکید بر آراء برخی از متفکران معاصر شیعی. سیدمحمدمهدی حسینی. دانشگاه قم، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، گروه شیعهشناسی، کارشناسی ارشد، 1390.
72. بررسی مفهومی امامت و نبوت از دیدگاه قرآن. سمیه حسینیمقدم. دانشکده علوم و معارف قرآن کریم تهران، کارشناسی ارشد.
73. بررسی مقایسهای امامت از دیدگاه زیدیه، اسماعیلیه و امامیه اثنی عشر.
ابراهیم هاشمپور. دانشگاه قم، گروه فلسفه و کلام اسلامی، کارشناسی ارشد، 1391.
74. بررسی مقایسهای امامت کلامی و ولایت عرفانی. عباس عارفینژاد. دانشگاه ادیان و مذاهب، دانشکده شیعهشناسی، کارشناسی ارشد، 1389.
75. بررسی مقایسهای شئون امامت در مکتب قم و بغداد با تکیه بر آراء شیخ صدوق و شیخ مفید. ابراهیم افتخاری. دانشگاه ادیان و مذاهب، گروه شیعه شناسی، کارشناسی ارشد، 1390.
76. بررسی نظریه امامت در مکتب کلامی شیعه و فرضیه علمای ابرار (از منظر فلسفی). ثمینه فولادگر. دانشگاه اصفهان، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، گروه فلسفه، گرایش فلسفه غرب، کارشناسی ارشد، 1389.
77. بررسی و سنجش نقدهای متکلمان سنی بر نظریه شیعی امامت. محمدقائم عابدی. دانشگاه خوارزمی،دانشکده الیهات و معارف اسلامی، گرایش فلسفه و کلام اسلامی، کارشناسی ارشد، 1389.
78. بررسی و نقد ادله ضرورت امامت در کلام اسلامی. حمید ملکملکان. دانشگاه قم، گروه فلسفه و کلام اسلامی، دکتری، 1390.
79. بررسی و نقد نظریه امامت از دیدگاه متكلمان اشعری. مریم علیاکبریان. دانشگاه کاشان، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، گروه ادیان و فلسفه، کارشناسی ارشد، 1389.
80. بررسی ویژگیهای امام در روایات امامیه. ابوطالب مختاری. دانشگاه قم، گروه علوم قرآن و حدیث، کارشناسی ارشد، 1384.
81. پاسخ به چالشهای امامت (ناظر به شبهات شرح قوشجی). احمد حیدرپور. دانشگاه قم، مرکز تربیت مدرس، گرایش الهیات و معارف اسلامی، کارشناسی ارشد، 1382.
82. پژوهشی پیرامون اوصاف امام در زیارت جامعه کبیره. نفیسه نجفی. دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرج، دانشکده الهیات و ادبیات عرب، کارشناسی
ارشد، 1386.
83. پیشفرضهای امامشناختی فقیه امامی در فرآیند استنباط حکم شرعی. علیرضا کاظمی. دانشگاه فردوسی مشهد، گرایش فقه و مبانی حقوق، کارشناسی ارشد، 1386.
84. تاریخ کلام امامیه از آغاز تا پایان غیبت صغری. اسماعیل اثباتی. دانشكده علوم قرآن و حدیث ری، گرایش کلام و عقاید، کارشناسی ارشد، 1387.
85. تبیین تطبیقی مبحث امامت از دیدگاه علامه طباطبایی؟رح؟ در تفسیر المیزان و فخر رازی در تفسیر الکبیر. مجید چهری. دانشکده علوم قرآنی قم، کارشناسی، 1386.
86. تبیین جایگاه امامت از دیدگاه امام رضا علیه السلام . سید ابوالقاسم حسینیزیدی. دانشگاه علوم اسلامی رضوی، گروه علوم قرآن و حدیث، كارشناسی ارشد، 1391.
87. تبیین فلسفی و کلامی امامت در نهج البلاغه وعیون اخبارالرضا علیه السلام . حمیرا عابدینی. دانشگاه قم، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، گروه فلسفه، کارشناسی ارشد، 1387.
88. تجلى امامت در آیهى ولایت. فرهاد علاءالمُحدّثین. دانشگاه آزاد اسلامى، واحد تهران مركزى، دانشکده علوم قرآن و حدیث، کارشناسی ارشد، 1374.
89. تحقیق پیرامون امامت و خلافت بعد از پیامبر صلی الله علیه و آله . رجبعلی رجعتیفاروجی. آستان قدس رضوی، کارشناسی ارشد، 1380.
90. تحقیق و بررسی پیرامون مبحث نبوت و امامت از دیدگاه مقدس اردبیلی و مقایسه آن با آراء علامه حلی از کتاب کشف المراد. لیلا مؤمن. دانشگاه قم، گرایش فلسفه و کلام اسلامی، کارشناسی ارشد، 1377.
91. تحلیل علم غیب پیامبر و امام از دیدگاه قرآن و عترت. نصرالله شفیعی. دانشگاه قم، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، گرایش علوم قرآن و حدیث، کارشناسی ارشد، 1377.
92. تحلیل و تبیین مفهوم امامت در تفکر شیعی. اصغر غلامی. دانشگاه علوم انسانی مفید؟رح؟، گروه فلسفه، رشته فلسفه دین، کارشناسی ارشد، 1391.
93. تحولات فکری حوزه علمیه اصفهان در ۱۰۰ سال اخیر با محوریت امامت (غلوّ، تقصیر و اعتدال). محمدجعفر رضایی. دانشگاه ادیان و مذاهب، دانشکده مذاهب، کارشناسی ارشد، 1388.
94. ترجمه بخش امامت از کتاب معانیالاخبار (ص ۱۳۸ _ ۵۰). فرح توحیدی. دانشگاه رازی کرمانشاه، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، کارشناسی ارشد، ۱۳۷۸.
95. ترجمه بخش نخستین از کتاب امامة علي بین العقل و القرآن. مرتضی نوری خراسانی. دانشگاه فردوسی مشهد، گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، کارشناسی، 1349.
96. ترجمه و شرح امامت ارشاد الطالبین الی نهج المسترشدین. علی فرخنیا. دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نجف آباد، دانشکده حقوق، الهیات و معارف اسلامی، گروه فلسفه و حکمت اسلامی، کارشناسی، 1375.
97. ترجمه و شرح بخش امامت از کتاب «المواقف» «عضد ایجی». فرهاد رحیمپورشهماروندی. دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نجف آباد، گروه فلسفه و کلام اسلامی، کارشناسی ارشد، 1383.
98. ترجمه و شرح مبحث کلامی امامت از کتاب اللوامع الالهیه تألیف فاضل مقداد. جمیله امینی. دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نجف آباد، دانشکده حقوق،
الهیات و معارف اسلامی، گروه فلسفه و حکمت اسلامی، کارشناسی
ارشد، 1378.
99. تصحیح کتاب الامامة. محمدرضا کرامتی. دانشگاه فردوسی مشهد، کارشناسی ارشد، 1376.
100. تصحیح و تحقیق مبحث امامت کتاب متشابه القرآن ابن شهرآشوب. داود رئیسیخیرآبادی. دانشگاه قم، گرایش علوم قرآن و حدیث، کارشناسی ارشد، 1386.
101. تطور تاریخی گفتمان امامت تا نیمه قرن سوم هجری. مرتضی بهرامیخشنودی. دانشگاه امام صادق علیه السلام ، کارشناسی ارشد، 1386.
102. جایگاه و نقش اهلبیت علیهم السلام در صحیفه سجادیه. نسرین جمالپورمطلق. دانشگاه تهران، دانشکده الهیات، کارشناسی ارشد، 1382.
103. حدیث ثقلین در اثبات امامت. مهدی منصوریفر. دانشگاه قم، مرکز تربیت مدرس، گروه فلسفه، کارشناسی ارشد، 1388.
104. دلایل امامت و روش استدلال بر آن در پرتو بررسی مناظرات امامان شیعه علیهم السلام در باب امامت عامه و خاصه. امین صدوقی. دانشگاه قرآن و حدیث، گروه علوم قرآن و حدیث، کارشناسی ارشد، 1392.
105. دلایل نیاز به امام از نظر عقل و قرآن و سنت. ربیع صادقی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اراک، گروه علوم قرآن و حدیث، کارشناسی ارشد، 1383.
106. رابطه امامت و خاتمیت در آموزه شیعی. سیمینسادات وهابزادهمقدم. دانشگاه الزهرا، دانشکده الهیات، کارشناسی ارشد، 1390.
107. رابطه انسان كامل (امام معصوم) با ثبات و تداوم آفرینش. کاظم محمد علیزاده. دانشگاه قم، کارشناسی ارشد، 1382.
108. رابطه عدل الهی، اختیار و امامت در تفکر خواجه نصیرالدین طوسی؟رح؟. معصومه بیات. دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، دکتری، 1380.
109. رابطه متقابل توحید و امامت. محمدمهدی عموسلطانیفروشانی. دانشگاه تهران، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، گرایش فلسفه و حکمت اسلامی، کارشناسی ارشد، 1387.
110. رابطه و حقوق متقابل امت و امام در قرآن و حدیث. سید محمد لاجوردی. دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، دانشکده علوم قرآن و حدیث، کارشناسی ارشد، 1385.
111. رهبری و امامت در قرآن. سیدابوالفضل امامی. دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، کارشناسی ارشد، 1376.
112. روششناسی اثبات امامت در نگاه فریقین. حسن حسنعلیزاده. دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم بجنورد، کارشناسی ارشد.
113. سازگاری امامت با خاتمیت. حسین کریمی. دانشکده علوم قرآنی میبد، کارشناسی ارشد، ۱۳۹۱.
114. سیر تحول اندیشه امامت از آغاز تا عصر شیخ مفید. جواد مقامی. دانشگاه فردوسی مشهد، گروه کلام اسلامی، کارشناسی ارشد، ۱۳۸۷.
115. شرح و ترجمه امامت از کتاب «المنقذ من التقلید». محسن فکوری. دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نجف آباد، دانشکده حقوق، الهیات و معارف اسلامی، گروه فلسفه و حکمت اسلامی، کارشناسی ارشد، 1385.
116. صفات الهی امام از منظر امام رضا علیه السلام . نرگسالسادات بیننده. دانشکده علوم حدیث قم، کارشناسی ارشد، 1389.
117. ضرورت نص بر امام از نظر مذاهب اسلامی. محسن میرزاپور. دانشگاه قم، مرکز تربیت مدرس، گروه عرفان، کارشناسی ارشد، 1386.
118. عصمت امام علیه السلام از دیدگاه فریقین. صفیه باقریچوگامی. دانشگاه آزاد
اسلامی، واحد تهران مرکزی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، کارشناسی
ارشد، 1385.
119. عصمت امام از نظر سه شخصیت معتزلی، اشعری و شیعی (قاضی عبدالجبار همدانی، امام فخر رازی و خواجه نصیر طوسی). محمدتقی ذوالفقاری. دانشگاه شهید رجایی، گروه فلسفه و حکمت اسلامی، کارشناسی ارشد، 1390.
120. عصمت امام. براتعلی قربانی. دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده فلسفه و حکمت اسلامی، کارشناسی ارشد، 1385.
121. عصمت امامان از دیدگاه عقل و وحی. ابراهیم صفرزاده. دانشگاه علوم انسانی مفید؟رح؟، دکتری، 1386.
122. عصمت ائمه علیهم السلام در آیینه عقل و نقل. محسن ابراهیمى. دانشگاه قم، مرکز تربیت مدرس، دانشکده الهیات و معارف اسلامى، کارشناسی ارشد، 1381.
123. علم امام از دیدگاه متکلمین اسلامی و حکمای حکمت متعالیه. ملیحه احمدزاده. دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، گرایش فلسفه و حکمت اسلامی، کارشناسی ارشد، 1383.
124. علم امام. علیرضا فاخرزاد. دانشگاه امام صادق علیه السلام ، دانشکده الهیات، رشته معارف اسلامی و ارشاد، کارشناسی ارشد، ۱۳۷۵.
125. علم امام. مجتبی قلیسپاهی. دانشگاه قم، مرکز تربیت مدرس، گرایش الهیات و معارف اسلامی، کارشناسی ارشد، 1375.
126. علم پیامبر و امام در تفاسیر عقلی (فلسفی و کلامی) قرآن و حدیث. مهدی یعقوبیرافی. دانشگاه علوم اسلامی رضوی، گروه عرفان، کارشناسی ارشد، 1387.
127. علم غیب از دیدگاه آیات و روایات. امیرحسین شاهنوشفروشانی. دانشگاه امام صادق علیه السلام ، کارشناسی ارشد، 1371.
128. گفتمان تربیتی امامت. مرضیه فانیثانی. دانشگاه اصفهان، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، گروه علوم قرآن و حدیث، کارشناسی ارشد، 1389.
129. مسئلهی خلافت و امامت از دیدگاه شیعه و سنی. موسی فیروزی. دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی، گروه دینی و عربی، کارشناسی، 1377.
130. معاد و امامت در صحیفه سجادیه. محمد امانی. دانشگاه فردوسی مشهد، گروه فلسفه و کلام اسلامی، کارشناسی ارشد، 1380.
131. معناشناسی امامت در نهجالبلاغه. حبیبه نقی. دانشکده معارف قرآنی اصفهان، کارشناسی ارشد، 1389.
132. معناشناسی تاریخی و توصیفی واژه امامت در قرآن. زینب عباسی. دانشگاه قم، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، گروه علوم قرآن و حدیث، کارشناسی ارشد، 1390.
133. مقایسه تطبیقی بحث امامت از دیدگاه شنقیطی و علامه طباطبایی (با محوریت تفاسیر آن دو). سمیه آغنده. دانشگاه مازندران، دانشکده الهیات، گروه علوم قرآن و حدیث، کارشناسی ارشد، 1391.
134. مقایسه تفسیر رَوح الجنان و روح الجنان با تفسیر مفاتیح الغیب با تأکید بر مسئله امامت. داود کهساری. دانشکده مدیریت و برنامه ریزی تهران، گروه علوم قرآن و حدیث، کارشناسی ارشد، 1381.
135. مقایسه جایگاه امام در حکمت الهی اسماعیلی و جایگاه فیلسوف در فلسفه نوافلاطونی (مورد ناصرخسرو و فلوطین). شروین مقیمیزنجانی. دانشگاه تربیت مدرس، گروه علوم سیاسی، اندیشه سیاسی، دکتری، 1390.
136. مقایسه مبانی قرآنی و روایی شیعه دوازدهامامی و اسماعیلیه درباره امامت. جمیل پیلیبگ. دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، دانشکده الهیات و معارف اسلامی ، کارشناسی ارشد، ۱۳۹۱.
137. مقایسه نظریه امامت در کلام اسماعیلیه و شیعه اثنیعشری. زینب زارعی یالقوز آغاجی. دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، گروه فلسفه و حکمت اسلامی، کارشناسی ارشد، ۱۳۸۶.
138. منابع علم امام علیه السلام در قرآن و روایات و شبهات پیرامون آن. محمدتقی شاكراشتیجه. دانشگاه علوم حدیث قم، کارشناسی ارشد، 1390.
139. نبوت و امامت در صحیفه سجادیه. هانیه داوند. دانشگاه اصول الدین، کارشناسی ارشد، 1386.
140. نسبت خاتمیت و امامت. اعظمالسادات پیشبین. دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده الهیات، گرایش فلسفه و حکمت اسلامی، کارشناسی ارشد، 1386.
141. نظام امامت در آثار شیخ صدوق. فرخنده اروجی. دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، کارشناسی ارشد، ۱۳۸۳.
142. نظریه امامت در تفسیر الكبیر، المنار، المیزان. محسن مدنی. دانشگاه قم، گروه الهیات، کارشناسی ارشد، 1383.
143. نقد دیدگاه تفتازانی در مورد امامت شیعی. سید ایوب هاشمیسیسخت. دانشگاه قم، مرکز تربیت مدرس، گروه مدرسی الهیات و معارف اسلامی، کارشناسی ارشد، 1385.
144. نقد و بررسی آراء آلوسی درزمینه امامت در تفسیر روحالمعانی. سیما پیروزفر. دانشکده علوم قرآنی قم، کارشناسی ارشد، 1389.
145. نقد و بررسی کتاب «مسائل الامامیه» همراه با گزارش جامع از کتاب. علیرضا ایمانی. دانشگاه قم، مرکز تربیت مدرس، گروه فلسفه، کارشناسی ارشد، 1381.
146. نقد و بررسی مبحث امامت کتاب الفایق فی اصول الدین از دیدگاه امامیه. مهناز تبرایی. دانشگاه خوارزمی، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، گرایش فلسفه و کلام اسلامی، کارشناسی ارشد، 1391.
147. نقش آراء عمومی در نظام سیاسی امامت از دیدگاه امیرالمؤمنین علی علیه السلام . بهرام نصراللهیزاده. دانشگاه امام صادق علیه السلام ، دانشکده معارف اسلامی و علوم سیاسی، کارشناسی ارشد، 1375.
148. نقش باور به امامت در ساماندهی شیوة زندگی از دیدگاه قرآن و حدیث. نازیلا آحادی. دانشکده اصول الدین، کارشناسی ارشد، 1389.
149. نقش نظام امامت و وکالت در ادامه حیات تشیع (۲۰۳_۲۶۰ ه.ق). زهره بستگانی. دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نجف آباد، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، رشته تاریخ، گرایش ایران بعد از اسلام، کارشناسی ارشد، 1381.
150. نقش و جایگاه امامان معصوم علیهم السلام در فرهنگ تحدیثی شیعه. فرشاد عسگری. دانشکده اصول دین قم، گروه علوم قرآن و حدیث، کارشناسی
ارشد، 1387.
151. نگرشی بر نظام اجتماعی سیاسی در قرآن و حدیث «امت، امامت». سید رضا کاظمی. دانشکده اصول دین قم، گرایش علوم قرآن و حدیث، کارشناسی
ارشد، 1378.
152. همسویی و اختلاف امامیه و زیدیه در مبحث امامت. غلام سخیمحمودی. دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده فقه و معارف، گرایش کلام، کارشناسی
ارشد، 1387.
153. ولایت و امامت از دیدگاه قرآن و حدیث. محمدعلی قلیزادهفرسا. مرکز آموزش عالی ضمن خدمت فرهنگیان خراسان، مرکز ثامن الحجج علیه السلام ، گروه عربی و دینی، کارشناسی، 1373.
پی نوشت ها :
[1]* تاریخ دریافت 15/9/93، تاریخ پذیرش10/10/93.
1. کارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه تهران (homaei.lib@gmail.com).
[2]2. کارشناس ارشد کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه قم.
[3]. پژوهش دیگری در راستای پایاننامههای امامت توسط بنیاد فرهنگی امامت در حال اجرا است که در آن مشخصات کامل پایاننامهها به همراه چکیده و فهرست مطالب و متن کامل پایاننامهها (در صورت دسترسی) گردآوری و در قالب یک بانک جامع پایاننامههای حوزه امامت به جامعه پژوهش و پژوهشگران عرضه خواهد شد.