با سلام. براي رسيدن به پاسخ سوال شما ابتدا بايد به مطالب زير توجه نمود:
تفاوت بين سياست هاي الهي و شيطاني
تفاوت بين روش هاى سياسى از تفاوت ديدگاه ها در مسأله حكومت ناشى مى شود. آنها كه حكومت را براى حفظ منافع شخصى يا گروهى مى طلبند، سياستى درخور آن دارند و آنها كه حكومت را براى حفظ ارزشها مى خواهند، سياستى هماهنگ با آن دارند.
گروه اوّل با صراحت مى گويند كه اخلاق و سياست با يكديگر جمع نمى شود، بنابراين فرمانروايى كه خويشتن را ملزم به رعايت اصول اخلاقى مى داند، در حقيقت مغز سياسى ندارد و هرگز حاكميتش دوام نخواهد يافت! هدف وسيله را توجيه مى كند و هر آنچه در راه نيل به هدف دستاويز قرار گيرد نيك شمرده مى شود!در حالى كه پيشواى گروه دوم مى گويد: «اِنَّما بُعِثْتُ لاُِتَمِّمَ مَكارِمَ الاَْخْلاقِ» (من تنها براى تكميل ارزشهاى اخلاقى مبعوث شده ام).(1) يا اين كه «لَوْلا … ما أَخَذَ اللهُ عَلَى الْعُلَماءِ أنْ لايقارُّوا عَلَى كِظَّةِ ظالِم وَ لاسَغَبِ مَظْلُوم …» (اگر به خاطر اين نبود كه خداوند از دانشمندان امّتها پيمان گرفته كه در برابر پرخورى ستمگران و گرسنگى ستمديدگان سكوت نكنند هرگز حكومت را نمى پذيرفتم)(2)، و در جايى ديگر مى خوانيم: «وَ إِنَّما خَرَجْتُ لِطِلَبِ اِلاِْصْلاحِ فى أُمَّةِ جَدّى(صلى الله عليه وآله وسلم)»: (قيام من براى كسب قدرت و مقام نيست، من تنها مى خواهم در ميان مردم اصلاح كنم (و آنها را به راه حقّ و عدالت و ارزشهاى والاى انسانى بازگرداندم).(3)
گروه اوّل به شهادت تاريخ به آسانى همه ارزشها را در پاى حكومت خود قربانى كنند، و گروه دوم بارها و بارها حكومت و قدرت خود را فداى حفظ ارزشها كردند. امام علي عليه السلام در اين باره مي فرمايند: امام علي عليه السلام فرمودند : به خدا سوگند معاويه از من سياستمدارتر نيست، ولى او نيرنگ مى زند و مرتكب گناه مى شود، اگر نيرنگ و پيمان شكنى ناپسند و ناشايسته نبود من از سياستمدار ترين مردم بودم .
در نتيجه به عقيده بنده سياستمدارترين فرد در زمان رسول خدا صلي الله عليه وآله خود ايشان بودند كه توانستند سرزمين عربستان را كه در طول دوران پيداشش حتي يك حكومت مركزي به خود نديده بود را زير چتر حكومت اسلامي به رهبري خويش در آورد و سياستهاي متنوع و سركوبگرانه قريش, مشركان, يهوديان, مسيحيان و ديگر اقوام و اديان موجود در شبه جزيره عربستان را بي نتيجه باقي گذارد.
منبع:پرسمان