تعریف تحقیق
تلاشی است روشمند درجهت پاسخگویی به مسأله ای براساس اطلاعات به دست آمده با هدف گستردنِ آفاقِ دانش یاحلِّ یک مشکل.
ویژگی های یک پژوهش
1 – داشتن نوآوری.
2 – رعایت نظم جمعی بر اساس مجموعه ای از روش های قراردادی به صورتی که قابل انطباق با دیگران و قابل ارزیابی باشد که باعث می شود که یک موضوع را افراد مختلف تکمیل کنند.
3 – دقت.
ویژگی های فرد محقق فعالیتِ منظم.
علاقه به نوآوری.
دقیق بودن.
استاندارد های تحقیق
ایده داشتن ، داشتن یک ایده وفکر نو برای آغاز پژوهش.
تعیینِ موضوع ، محقق درباره چه چیزی قرار است تحقیق کند و هدف او از تحقیق چیست؟
ضرورت داشتنِ تحقیقِ درباره موضوع انتخاب شده.
متناسب بودن تحقیق انتخاب شده با امکانات و توانایی های او.
مراحل تحقیق عبارتند از
1 – طرحِ پرسش و تبیینِ دقیقِ آن.
2 – مطالعه اکتشافی یا مقدماتی.
3 – گردآوری اطلاعات.
4 – پردازشِ اطلاعات.
5 – جمع بندی وارائه نتیجه.
اولین کاری که محقق می کند طرحِ درست و دقیقِ سوال و بیانِ کاملِ مقصودِ خود از سوال است. آنگاه پس از طرح پرسش اقدام به مطالعه اکتشافی یا مقدماتی می کند.
مهارت های تحقیق
یکی از مهارتهای محقق: پرسش گری است. اینکه بتواند خوب سوال کند.
مهارت دوم محقق: این است که بداند تقریبا در کجا و از چه کسی پاسخ سوالش را بدست آورد.
مهارت سومِ محقق: منبع شناسی و ارزیابی منابع است.
مهارت چهارم: استخراجِ مطالب و یادداشت برداری است.
مهارت پنجم: تجزیه و تحلیل و نقد اطلاعات به دست آمده است.
مهارت ششم: ترکیب وخلاقیت است. که در ارایه اطلاعاتِ جمع شده، ازترکیب وخلاقیتِ خود بهره می برد.
مهارت هفتم: این است که مهارتهای خود را مرتب و قابل قبول به جامعه ارائه کند.
راه های روش مند کردن تحقیق
1 – عملا درگیرِکار تحقیقی شدن.
2 – مطالعه تحقیق های استاندارد و متناسب با موضوع پژوهشی خود.
3 – شرکت در کلاس روش تحقیق.
کلاسِ روش تحقیق با دو فایده دارد:
الف. مصون ماندن از آزمون وخطا.
ب. آشنایی با زبانِ جمعِ محققان.