آیات عظام امام و فاضل: آرى، رجوع به مساوى جایز است.[1]

آیات عظام بهجت و سیستانى: اگر در علم و ورع مساوى باشند، رجوع به مساوى در مسائل غیرمرتبط به هم جایز است ؛ براى مثال نمى تواند در مسائل احكام روزه مسافر باقى بماند و در احكام نماز رجوع كند.[2]

آیه اللّه  تبریزى: در خصوص مسائلى كه یاد گرفته، رجوع به دیگرى جایز نیست.[3]

آیه اللّه  صافى: در خصوص مسائلى كه یاد گرفته، بنابر احتیاط واجب رجوع به مساوى جایز نیست.[4]

آیه اللّه  خامنه اى: بنابر احتیاط واجب، رجوع به مساوى جایز نیست.[5]

آیات عظام مكارم و نورى: در خصوص مسائلى كه تقلید (عمل) كرده، رجوع به مساوى جایز نیست.[6]

آیه اللّه  وحید: باید به فتوایى عمل كند كه مطابق احتیاط است و اگر احتیاط ممكن نبود و یا مشقّت داشت، مى تواند به فتواى دیگرى عمل كند.[7]

 

منبع:نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها / مؤلف: سید مجنبی حسینی


[1] – فاضل، توضيح المسائل، م 11 ؛ امام، تحرير الوسيله، ج 1، م 4.

[2] – وسيلة النجاة، ج 1، م 4 ؛ سيستانى، تعليقات على العروة، م 11 و 13.

[3] – استفتاءات، س 11.

[4] – جامع الاحكام، ج 1، س 18.

[5] – خامنه‏اى، اجوبة الاستفتاءات، س 31.

[6] – مكارم، استفتاءات، ج 2، س 14 و ج 1، ص 26 ؛ استفتاءات، ج 2، س 12.

[7] – توضيح المسائل، م 4.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *