معنا و مفهوم آیه هایی مانند «بما قدّمت ایدیهم» و «بما یعملون» چیست؟
پاسخ اجمالی
آیات زیادی از قرآن، به مسئله پاداش و جزاء در آخرت پرداخته و آن را حاصل اعمال و اقدامات هر فرد در دنیا معرفی کرده است. زبان اکثر این آیات به گونه ای است که اشاره به وجود یک رابطه حقیقی بین عمل شخص در دنیا و نتیجه آن در آخرت دارد؛ مانند «جَزاءً بِما کانُوا یَعْمَلُونَ»،[1] «أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ ما کانُوا یَعْمَلُونَ»،[2] «بِما قَدَّمَت اَیدیکُم»[3] و «بِما کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ».[4]
در این نوشتار به توضیح دو عبارت پرداخته می شود.
1 – «بِما قَدَّمَت اَیدیکُم»؛ یعنى عذاب به خاطر اعمالى است که از پیش براى خود فرستادید، و اگر اعمال را به «أیدى؛ دست ها» نسبت داده، براى این است که بیشتر اعمال به وسیله دست انجام می گیرد و از باب تغلیب، انجام هر کارى به دست نسبت داده شده است.[5]
2 – «بما کُنتُم تَعمَلون»؛ یعنى یگانه سبب سکونت در بهشت و جوار قرب رحمت الهی، همانا ایمان و التزام به اعمال صالح است که از این طریق انسان ها کمالات و فضایل به دست آورده و به مقامى از انسانیت نائل می شوند.[6]
در این گونه از آیات قرآن رابطه بین عمل و جزای آن، یک رابطه حقیقی می باشد؛ یعنی حقیقت پاداش و عقاب در آخرت، همان عملی است که انسان در دنیا انجام داده است، و نشان می دهد جزاء در مقابل عمل نیست بلکه خود عمل و حقیقت وجودی آن است. البته عقل بشری از درک چگونگی این رابطه عاجز است؛ همان گونه که از درک حقیقت آخرت ناتوان است.[7]
منبع:اسلام کوئست
پی نوشت:
[1]. سجده، 17.
[2]. نحل، 97.
[3]. آل عمران، 182.
[4]. اعراف، 43.
[5]. طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر جوامع الجامع، ج 1، ص 225، انتشارات دانشگاه تهران، چاپ اول، 1377ش؛ طباطبائی، سید محمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ج 4، ص 83، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ پنجم، 1417ق؛ بیضاوی، عبدالله بن عمر، انوار التنزیل و اسرار التأویل، ج 2، ص 52، بیروت، دار احیاء التراث العربی، چاپ اول، 1418ق.
[6]. حسینی همدانی، سید محمد حسین، انوار درخشان، ج 6، ص 334، تهران، کتابفروشی لطفی، چاپ اول، 1404ق؛ طیب، سید عبد الحسین، اطیب البیان فی تفسیر القرآن، ج 5، ص 324، تهران، انتشارات اسلام، چاپ دوم، 1378ش.
[7]. مصباح یزدی، محمد تقی، انسان شناسی در قرآن، ص 241 – 250، قم، انتشارات مؤسسه امام خمینی، چاپ سوم، 1390ش.