از آنجا كه منشأ عصمت «اراده و اختيار» آدمى است؛[1] هر انسان صاحب ارادهاى، مىتواند با رياضت شرعى و تهذيب نفس، به مقام عصمت دست يابد. «عصمت» منحصر به پيغمبران و امامان معصوم (علیهمالسلام) نيست؛[2] چنان كه حضرت مريم (علیهاالسلام)، حضرت فاطمه (علیهاالسلام) و مخلصينى ديگر[3] ـ كه نه نبى بودند و نه امام ـ به مقام شامخ عصمت دست يافتهاند. اما مقصود از عصمتِ پيامبران و امامان (علیهمالسلام)، تنها عصمت از گناهان ـ آن هم پس از سنين متعارف بلوغ و تكليف نيست ـ؛ بلكه عصمت از سهو و خطا و از زمان طفوليت را نيز در بر مىگيرد. روشن است چنين عصمتى در امت اسلام، منحصر در چهارده معصوم (علیهمالسلام) است.[4]

با «تهذيب نفس» مىتوان در آينده، مصون ماند و نيز ممكن است گذشته را با كفّارات و… جبران كرد؛ اما نمىتوان آن را به گونهاى ترميم نمود كه نسبت به گذشته، عصمت تحصيل شود؛ چون نمىتوان واقع شده را تغيير داد. بلى اگر انسانى بتواند قبل از بلوغ نيز در سايه تعليم، تربيت، تهذيب و تزكيه به جايى برسد كه در هنگام بلوغ نيز معصوم باشد عصمتش فراگير خواهد بود.

اگر افرادى در مقام وقوع نيز به چنين مقام ويژهاى نايل آيند؛ براساس روايات و ادعيه، باز با هدايت و يارى پيامبران و امامان (علیهمالسلام) به اين مرتبه نايل مىشوند: «بكم فتح الله و بكم يختم».[5]از آنجا كه آنان منشأ خير و سبب وصول آدمى به مراتب بالا ومقامات انسانىاند، باز در اين جهت بر تمامى انسانهاى برتر، مقدماند.[6]

زآنكه منبع او بُدهست اين رأى را

سر امام آيد هميشه پاى را

اى مقلد تو مجو پيشى بر آن

كاو بود منبع زنور آسمان[7]

 


پی نوشت ها

[1]– حسن يوسفيان، پژوهشى در عصمت معصومان، تهران، پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامى، چاپ اول، 1377، فصل سوم، صص 72 ـ 43.

[2]– عبداللّه جوادى آملى، تفسير موضوعى قرآن كريم، ج 9، صص 20ـ22؛ علامه طباطبايى، ولايت نامه، ترجمه همايون همتى، تهران، اميركبير، چاپ اول، صص 48 ـ 58.

[3]– علامه طباطبايى، الميزان، بيروت، مؤسسه الاعلمى للمطبوعات، ج 3، ص 205.

[4]– جزوه راه و راهنماشناسى، اميركبير، تهران: 1375، صص 675 و 676.

[5]– زيارت «جامعه كبيره».

[6]– انسان و خلافت الهى، صص 125 ـ 155.

[7]– مثنوى، دفتر سوم، ابيات 1548 و 1549.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *