آيات عظام امام، بهجت، خامنهاى، صافى و فاضل: درس خواندن، حل مسائل و مباحثه – به ويژه در امور دينى – بسيار كار پسنديدهاى است؛ ولى اگر مباحثه و مجادله به منظور غلبه بر ديگرى و اظهار فضل باشد، حرام است و بنابر احتياط واجب اعتكاف را نيز باطل مىسازد. معيار تشخيص آن، قصد و نيت شخص است.[1]
آية اللّه تبريزى: مباحثه – به ويژه در امور دينى – بسيار كار پسنديدهاى است؛ ولى اگر مباحثه و مجادله به منظور غلبه بر ديگرى و اظهار فضل باشد، حرام است؛ ولى اعتكاف را باطل نمىسازد. معيار تشخيص آن، قصد و نيت شخص است.[2]
آيات عظام سيستانى، مكارم، نورى و وحيد: مباحثه – به ويژه در امور دينى – بسيار كار پسنديدهاى است؛ ولى اگر مباحثه و مجادله به منظور غلبه بر ديگرى و اظهار فضل باشد، حرام است و اعتكاف را نيز باطل مىسازد. معيار تشخيص آن، قصد و نيت شخص است.[3]
پی نوشت ها
[1] – امام و فاضل، تعليقات على العروة، ج 2، احكام الاعتكاف، م 3 ؛ صافى، هدايهالعباد، ج 1، م 1421 و 1423 و بهجت، وسيلة النجاة، ج 1، م 1208 و 1210.
[2] – منهاجالصالحين، الاعتكاف، م 1080.
[3] – نورى و مكارم، تعليقات على العروة، ج 2، احكام الاعتكاف، م 3 ؛ سيستانى و وحيد، منهاجالصالحين،الاعتكاف، م 1080.