آیات عظام امام و سیستانى: خمس دارد و هر زمان دریافت شد یا دریافت آن ممكن گردید، باید فورى خمس آن را بپردازد.[1]

آیات عظام بهجت، تبریزى، فاضل و وحید: چنانچه بدون پول رهن، نیاز مسكن او تأمین نمى شود، خمس ندارد و هر زمان آن را باز پس گرفت و نیازى به آن نداشت و از مخارج سال زیاد آمد، خمس دارد.[2]

آیه اللّه  خامنه اى: هنگامى كه براى این منظور نیاز دارد، پرداخت خمس آن واجب نیست ؛ ولى هر زمان آن را بازپس گرفت، باید خمس آن را بدهد ؛ مگر آنكه براى اجاره در جاى دیگر، به آن نیاز داشته باشد.[3]

آیات عظام صافى و مكارم: پول رهن جزء مؤونه است و خمس ندارد ؛ ولى اگر آن را باز پس گرفت و نیازى به آن نداشت، بنابر احتیاط خمس آن را بپردازد.[4]

آیه اللّه  نورى: اگر نتواند خانه را از راه دیگرى اجاره كند، به مبلغ مذكور خمس تعلق نمى گیرد.[5]

 تبصره. اصطلاح «رهن» در رهن و اجاره خانه غلط مشهور است، اصطلاح قرض و اجاره (اجاره به شرط قرض) صحیح است. از این رو اصل قرض خمس ندارد.

 

منبع:نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها / مؤلف: سید مجنبی حسینی


[1] – امام، استفتاءات، ج 1، س 116 ؛ فاضل، جامع‏المسائل، ج 1، س 687 ؛ دفتر: سيستانى.

[2] – بهجت، توضيح‏المسائل، م 1396 ؛ فاضل، جامع‏المسائل، ج 1، س 687 و 688 ؛ دفتر: وحيد و تبريزى.

[3] – اجوبة الاستفتاءات، س 897 و 945.

[4] – مكارم، استفتاءات، ج 2، س 524 و توضيح‏المسائل، م 506 ؛ صافى، جامع‏الاحكام، ج 1، س 707.

[5] – استفتاءات، ج 2، س 344.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *