گفتنى است مفهوم سهو، خطا و نسيان، با «گناه» متفاوت است؛ زيرا، گناه با علم و اراده صورت مىگيرد؛ ولى سهو، خطا و نسيان چنين نيست. گناه همواره مخالفت با اوامر الهى است؛ ولى سهو، خطا و نسيان، امكان دارد گاهى با امر خداوند مخالف باشد (مثلاً سهو در به جا آوردن يكى از اجزا و اركان عمل عبادى) و گاه هيچ ارتباطى با اوامر خداوند ندارد (مثلاً خطا در يك عمل مباح فردى يا اجتماعى). بر اساس دلايل متقن، پيامبران، هم از گناه مبرّا هستند و هم از سهو، خطا و نسيان؛ زيرا، آنان و حتى ائمه (علیهمالسلام)، از دو علم برخوردارند:

1 – علم غير عادى كه به واسطه آن بر تمامى حقايق عالم اشراف و آگاهى دارند.

2 – علوم عادى كه همچون ساير افراد از طريق معمولى به دست مىآورند.

آنان در مقام عمل و انجام دادن كارهاى روزمره خود و حتى مسائل اجتماعى، در بيشتر موارد از علوم غير عادى خويش استفاده نمىكنند؛ هر چند به واقعيت همه مسائل آگاه باشند؛ لذا آن چه به طور حتم مىتوان گفت: پيامبران در تلقى وحى و ابلاغ وحى و به طور كلى در هدايت مردم از هرگونه گناه و خطا منزهاند. همچنين در انجام دستورات الهى كه به عنوان واجب و حرام (امر مولوى) مىباشد. هيچ گونه نافرمانى ندارند اما چه بسا در برخى امور شخصى و يا دستورات الهى كه به عنوان واجب و حرام نيست بلكه امر ارشادى مىباشد، به طور غير عمدى گرفتار سهو شوند و به دنبال آن به مشقت و سختى مبتلا شوند كه از آن به «ترك اولى» تعبير مىشود. البته درباره پيامبر اسلام (صلیاللهعلیهوآله) اينگونه موارد نيز مشاهده نشده است. بر اين اساس هيچگونه سهو، خطا و اشتباه واقعى را نمىتوان به معصومين (علیهمالسلام)نسبت داد.

علاوه بر آنكه آيات و روايات، سهو، خطا و اشتباه را از ايشان  نفى مىكند.[1] به عنوان نمونه امام هادى (علیهالسلام) در مقام درود و تحيت بر پيامبر (صلیاللهعلیهوآله)مىگويد: «اللهم اجعل افضل صلواتك على سيدنا محمد عبدك و رسولك… المعصوم من كل خطأ و زلل، المنزه من كل دنس و خطل»؛[2] «بارالها! برترين درودهايت را بر سرور ما محمد، بنده و فرستادهات، نثار فرما… آن كه از هر خطا و لغزشى معصوم و از هر گونه آلودگى و ياوهگويى پيراسته است».

 


پی نوشت ها

[1]– نگا: نجم53، 4 ـ 3؛ انعام(6)، 50.

[2]– بحارالانوار، ج 99، ص 178 ؛ براى اطلاع تفصيلى در اين باب ر.ك: حسن يوسفيان و احمد حسين شريفى، پژوهشى در عصمت معصومان، (پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامى، تهران: چاپ اوّل، 1377 ش)، صص 233 ـ 265.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *