پيروزى و غلبه حضرت مهدى(عج) و تشكيل حكومت جهانى، ممكن است به طور اعجاز و خرق عادت انجام يابد و ممكن است با فراهم شدن اسباب و علل ظاهرى باشد و ممكن است به هر دو نوع واقع شود ؛ چنانكه پيشرفت و غلبه پيامبر اكرم و قواى اسلام بر هر دو نوع بود. بر اين اساس مؤلفهها و عوامل زير در پيروزى سريع و قاطع آن حضرت نقش دارد:

يك. ناگهانى بودن قيام

حضرت مهدى(عج) زمانى ظهور مىكند كه دشمن در غفلت و بىخبرى قرار دارد و با قيام ناگهانى ايشان (بغته)، غافلگير شده و پيروزىهاى سريعى به دست خواهد آورد. در توقيع شريف حضرت آمده است: «پس همانا امر ما به طور ناگهانى خواهد بود».[1]

 

 

دو. اصلاح سريع كارها با امدادهاى غيبى

طبق روايات خداوند، حجت خود را در قيام بزرگ و شكوهمندش يارى مىدهد و با انواع امدادهاى غيبى، پيروزى او را آسان و كارهايش را سريع اصلاح مىكند. و رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) مىفرمايد: «مهدى از ما اهلبيت است خداوند (امر) او را در يك شب اصلاح مىكند».[2]

موارد امدادهاى غيبى خداوند عبارت است از:

2.1 – ايجاد ترس در دل دشمنان

حضرت مهدى(عج) يارى شده با ترس (مؤيد بالرعب) است ؛ يعنى خداوند چنان رعب و ترس او را در دل دشمنان مىاندازد كه قدرت هر عكس العمل شديد و سفاكانه را از آنها سلب مىكند، حتى ترس از سپاهيان آن حضرت، يك ماه جلوتر از حركت آنها بر دشمن حاكم مىشود.

امام صادق (علیهالسلام)مىفرمايد: «خداوند… مهدى را به سه لشكر تأييد مىكند… و رعب (يويده ثلاثه اجناد… الرعب)».[3]

 

2.2 – يارى شده با فرشتگان

از جمله تأييدات و امدادهاى غيبى الهى، كمك فرستادن ملائك براى يارى امام مهدى(عج) و جهاد آنان همراه با حضرت است. در روايتى آمده است: «خداوند او را به سه هزار ملائكه يارى خواهد كرد…»، «هنگامىكه قائم آل محمد ظهور نمايد، خداوند او را به وسيله گروههاى فرشتگان نشاندار، پياپى، فرود آورده شده و مقرب (بالملائكه المسومين و المردفين و المنزلين و الكروبين) يارى خواهد كرد. جبرئيل، فرشته امين وحى، پيشاپيش آن حضرت و ميكائيل سمت راست و اسرافيل سمت چپ او خواهد بود. ترس و رعب به مسافت يك ماه، پيشاپيش و سمت راست و طرف چپش حركت خواهد كرد و فرشتگان مقرب در كنار او خواهند بود».[4]

 

2.3 – يارى شده با نيروهاى طبيعى

براى حضرت قائم حتى زمين نيز مهيا و آماده مىشود (تطوى له الارض)[5] بر اين اساس ممكن است خداوند به وسيله نيروهايى چون باد و ديگر نيروهاى طبيعت، حضرت مهدى(عج) را يارى رساند ؛ چنان كه همه نيروهاى طبيعت (باد و صاعقهو…) مسخر حضرتسليمان (علیهالسلام) بودند. با تسلط حضرتمهدى(عج) به نيروهاى طبيعت و تصرف در آنها با اذن الهى، پيروزىهايى نصيب ايشان خواهد شد.

در روايتى از امام صادق (علیهالسلام) آمده است: «… (وقتى) قائم ما مهدى ظهور كند، تمام مشركان در روى زمين محو مىشوند، تا جايى كه سنگ به سخن مىآيد و به مؤمن مىگويد: اى مؤمن! درون من كافرى است، مرا بشكن و او را به قتل برسان».[6]

 

 

سه. توانمندى و فرماندهى بىنظير امام(عج)

يكى از مهمترين عوامل پيروزى حضرت مهدى(عج)، صلابت، شجاعت و رهبرى بىنظير آن حضرت در جهاد با دشمنان دين حق است. آن حضرت در اين مصاف سرنوشتساز هم از توانمندى و نيروى جسمى و شخصى برخوردار است و هم در مديريت و فرماندهى نظامى، مقتدرانه و قاطعانه برخورد مىكند.

امام رضا (علیهالسلام) در مورد ايشان مىفرمايد: «قائم كسى است كه وقتى ظهور مىكند، در سن پيران است، ولى به نظر جوان مىآيد. اندامى قوى و تنومند دارد ؛ به طورى كه اگر دست را به سوى بزرگترين درخت دراز كند، آن را از ريشه بيرون مىآورد و اگر ميان كوهها فرياد برآورد، صخره مىشكند و از جا كنده مىشود. عصاى موسى و انگشتر سليمان همراه او است».[7]

اميرمؤمنان على (علیهالسلام) مىفرمايد: «پدرم فداى فرزند نيكوترين كنيزان كه (ظالمان و كافران) را خوار و ذليل خواهد كرد و جام زهرآگين به كامشان خواهد ريخت و با شمشير با آنان برخورد خواهد كرد».[8]

 

 

چهار. يارى مؤمنان و صالحان

بسيارى از مسلمانان، از پيشتازان و پيشگامان ملتهايى هستند كه به گرد آن خورشيد جهان افروز حلقه مىزنند و زير پرچم او قرار مىگيرند و به يارى مىشتابند. مهمترين اينان 313 تن از ياران خاص و آن گاه ده هزار نيروى زبده رزمى و… است.

امام صادق (علیهالسلام) مىفرمايد: «313 تن از ياران حضرت با او بيعت مىكنند، ولى حضرت در مكه مىماند تا عدد ياران به ده هزار تن برسد، آن گاه به طرف مدينه حركت مىكند».[9]

 

 

پنجم. تسليم شدن مسيحيان

براساس روايات فراوان، حضرت عيسى (علیهالسلام) به هنگام قيام امام مهدى(عج) از آسمان فرود مىآيد و به آن گرامى اقتدا مىكند و به امامت او نماز مىگذارد. هم چنين فرماندهى سپاه حضرت را به دست مىگيرد و در سركوبى دشمنان به امام يارى مىرساند. پس از اين واقعه، همه مسيحيان به دستور او زير پرچم امام عصر(عج) وارد مىگردند و اسلام واقعى را مىپذيرند و از طرفداران امام عصر مىشوند. البته مىدانيم كه زمامداران و ملتهاى اروپا و امريكا و بخشى از قاره آفريقا مسيحىاند و تسليم شدن آنان، نقش بسزايى در پيروزى حضرت و بر داشته شدن موانع دارد.

امام باقر (علیهالسلام) مىفرمايد: «هنگامى كه ده هزار پيكارگر آگاه، گرد آن حضرت آمدند، ديگر يهودى و مسيحى يافت نمىشود، جز اين كه به او و قيام جهانىاش ايمان مىآورند و او را تصديق مىكنند».[10]

روشن است كه اين دگرگونى عظيم، به سرعت در نظامهاى مختلف جهانى اثر عميق خود را مىگذارد و در تسليم شدن آنان نيز نقش خواهد داشت.

 

 

شش. جنگها و نابودى دشمنان قبل از ظهور

امام صادق (علیهالسلام) فرمود: «قبل از قيام قائم هر مرگى وجود دارد، مرگ سرخ و مرگ سفيد، تا اينكه از هر هفت نفر، پنج نفر مىميرند، مرگ سرخ كشته شدن است و مرگ سفيد بيمارى طاعون است».[11]

در روايت ديگرى مىفرمايد: «حضرت خروج نمىكند تا اين كه يك ثلث از مردم كشته شوند و ثلث ديگر از دنيا بروند و ثلث ديگر باقى بمانند».[12]

بنابراين آنچه برخى روايات درباره كشتار فراوان ذكر كردهاند، مربوط به كشتارهاى است كه قبل از قيام حضرت به دست ستمگران واقع مىشود از قبيل جنگ جهانى دوم، جنگهاى خاورميانه، جنگهاى دجال و سفيانى، شيوع بيمارىهاى مرموز و…  .

 

 

هفت. استقبال همگانى و مردمى

ظهور امام مهدى(عج) زمانى اتفاق مىافتد كه مردم در مشكلات و سختىهاى فراوان هستند و با يأس از مكاتب بشرى و حكومتهاى خود، در انتظار قيام منجى موعود به سر مىبرند. به همين جهت، در برابر امام مهدى(عج)، سر تسليم و خضوع فرود مىآورند و زمام امور خويش را به دست توانمند و كارگشاى او مىسپارند ؛ بدان اميد كه نجات و نيكبختى بشريت را تضمين نمايد. در عمل نيز چنين خواهد شد و آن حضرت ريشه فقر و ظلم، نابرابرى، فساد و… را بر خواهد كند و حكام جور را عزل خواهد نمود. از طرفى خداوند محبت و عشق حضرت را در دل مردم خواهد افكند و آنان با او بيعت كرده و در گرد او جمع خواهند شد.

در روايتى آمده است: «امت اسلامى به مهدى(عج) مهر مىورزند و به سويش پناه مىبرند ؛ آن چنان كه زنبورهاى عسل به سوى ملكه خود پناه مىبرند، عدالت را در پهنه گيتى مىگستراند و…».[13]

 

 

پی نوشت ها


[1] – احتجاج، ج 2، ص 326.

[2] – كمال الدين، ج 1، ص 152، ح 15.

[3] – الغيبة نعمانى، ص 198.

[4] – همان، ص 234 ؛ بحارالانوار، ج 52، ص 348.

[5] – منتخب الاثر، ص 468.

[6] – الغيبة نعمانى، ص 229، ح 11.

[7] – كمال الدين، ج 2، ص 48 ؛ كشف الغمه، ج 3، ص 314.

[8] – الغيبة نعمانى، ص 229، ح 11.

[9] – منتخب الاثر، ص 684.

[10] – عبدالهادى الابيارى، العرائس الواضحه، ص 209، قاهره به نقل از امام مهدى از ولادت تا ظهور، ص 696 ؛ و نيز ر.ك: نور الابصاره، ص 155 ؛ معجم احاديث امام مهدى(عج)، ج 5، ص 176.

[11] – معجم الملاحم و الفتن، ج 4، ص 291.

[12] – همان، ص 75.

[13] – منتخب الاثر، ص 598، ح 2.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *