آیات عظام امام و خامنه اى: رقص اگر باعث تحریك شهوت، ارتكاب گناه و یا ترتّب مفسده شود و یا زن در بین مردان نامحرم برقصد، حرام است.[1]

آیه اللّه  بهجت: به طور كلى رقص اشكال دارد.[2]

آیه اللّه  تبریزى: رقص زن براى شوهر و رقص زن براى زنان، در مجالس عروسى و مانند آن – در صورتى كه در معرض نگاه مرد (حتى پسر ممیز) نبوده و مشتمل بر حرام دیگرى مثل موسیقى و مانند آن نباشد – اشكال ندارد. رقص در غیر این دو مورد، از مصادیق لهو بوده و سزاوار است كه مؤمن، از لهو اجتناب كند.[3]

 آیات عظام سیستانى و وحید: تنها رقص زن براى شوهر و بر عكس آن، جایز است.[4]

آیات عظام صافى، فاضل و مكارم: تنها رقص زن براى شوهر جایز است.[5]

 

منبع:نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها / مؤلف: سید مجنبی حسینی


[1] – خامنه‏اى، اجوبة الاستفتاءات، س 1168 ؛ دفتر: امام.

[2] – دفتر: بهجت.

[3] – استفتاءات، س 1042.

[4] – سيستانى، Sistani.org، رقص ش 7 ؛ دفتر: وحيد.

[5] – مكارم، استفتاءات، ج 1، س 534 و 535 ؛ صافى، جامع‏الاحكام، ج 2، س 1580 ؛ فاضل، جامع‏المسائل، ج 1، س 1736 و 1738 ؛ نورى، استفتاءات، ج 2 س 574.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *