حقوق اساسى، يكى از اقسام حقوق عمومى داخلى است؛ يعنى، حقوق عمومى ابتدا به حقوق عمومى داخلى و حقوق عمومى خارجى تقسيم مىشود. حقوق عمومى داخلى نيز به حقوق اساسى، حقوق ادارى، حقوق مالى و حقوق جزا تقسيم مىگردد.

حقوق اساسى از موضوعات زير سخن مىگويد:

1 دولت و شرايط تشكيل و اَشكال آن؛

2سازمانها و نهادهاى سياسى و روابط آنها با يكديگر، همراه با وظايف آنها؛

3حقوق ملت و آزادىهاى فردى و عمومى و تبيين چگونگى شركت مردم در ايجاد قواى عاليه و طرز اِعمال حق حاكميت مردم و رفتار متقابل ملت و دولت.1

حقوق در نظام اسلامى، حقوق اساسى مردم به بهترين شكلى، هماهنگ با تعاليم و ارزشهاى والاى دينى، تأمين شده است. در قانون اساسى جمهورى اسلامى ايران، حقوق اساسى مردم در بندها و فصول مختلف بيان گرديده است؛ از جمله:

يك. اصل مساوات و برابرى: «مردم ايران از هر قوم و قبيله كه باشند، از حقوق مساوى برخوردارند و رنگ، نژاد،زبان و مانند اينها سبب امتياز نخواهد بود».2

دو. برخوردارى از حمايت قانون: «همه افراد ملت، اعم از زن و مرد، يكسان در حمايت قانون قرار دارند و از همه حقوق انسانى، سياسى، اقتصادى، اجتماعى و فرهنگى با رعايت موازين اسلامى برخوردارند».3

سه. حقوق سياسى: «حاكميت مطلق بر جهان و انسان از آنِ خدا است و هم او انسان را برسرنوشت اجتماعى خويش حاكم ساخته است. هيچ كس نمىتواند اين حق الهى را از انسان سلب كند، يا در خدمت منافع فرد يا گروهى خاص قرار دهد و ملت اين حق خدادادى را از طرقى كه در اصول بعد مىآيد، اعمال مىكند».4

در اصل ششم نيز آمدهاست: «در جمهورى اسلامى ايران، امور كشور بايد به اتكاى آراى عمومى اداره شود؛ از راه انتخابات، رئيسجمهور، نمايندگان مجلس شوراىاسلامى، اعضاى شوراها و نظاير اينها يا از راه همه پرسى».

چهار. حقوق اجتماعى:

1حق داشتن شغل مناسب (اصل 43، بند2، اصول 28 و 29)؛

2حق برخوردارى از تأمين اجتماعى (اصل 29)؛

3حق داشتن مسكن مناسب (اصل 31)؛

4حقوق فرهنگى (اصل 30)؛

5حقوق اقتصادى (حق مالكيت) (فصل چهارم، اصول 46، 49 و …)؛

6حقوق قضايى (حق دادخواهى، حق انتخاب وكيل براى طرح دعاوى) (اصل 34، 35 و 167).

بخش ديگرى از حقوق اساسى، «آزادى هاى اساسى مردم» است كه جداگانه به آن خواهيم پرداخت.5

مصونيتها :

سخن ديگر در اين زمينه «مصونيتها» است، كه عبارت است از:

1مصونيت شخصى يا امنيت فردى (اصول 21 ـ 23 و 38)؛

2مصونيت قاضى (اصل 164)؛

3امنيت قضايى (بند 114 اصل سوم).

4اصول قضايى:

الف. اصل لزوم رعايت موازين اسلامى (اصول 159 و 163)؛

ب. اصل برائت (اصل 37)؛

پ. اصل قانونى بودن جرم و مجازات و حكم به اجراى مجازات از طريق مراجع قانونى (اصل 169)؛

ت. اصل علنى بودن محاكمات (اصل 165)؛

ث. اصل عطف به ماسبق نشدن قوانين جزايى (اصل 169)؛

ج. اصل لزوم رسيدگى به شكايات و تظلمات (اصول 158 و 167)؛

ح. اصل لزوم جبران خسارت مادى و معنوى ناشى از اشتباه يا تقصير قاضى (اصل 171).6

در مورد اينكه «آيا قوانين اساسى و عمومى متعلق به مردم، در حكومت دينى داراى احترام و اعتبار است»، بايد گفت:

اولاً، يك حكومت و نظام دينى، هرگز بدون خواست و اراده عمومى شكل نمىگيرد.

ثانيا، جامعه دينى ـ با توجه به التزام و پاىبندى عميقش به دين و ارزشهاى دينى ـ در جست و جوى قوانينى است كه از متن دين اخذ شده باشد و يا لااقل مورد قبول و تأييد دين بوده و هيچگونه تعارضى با آن نداشته باشد. چنين قوانينى در حكومت دينى، از اعتبار و اهميت ويژهاى برخوردار است و كسى حق مخالفت با آن را ندارد. توجه به آنچه در سؤالات پيشين آمده است نيز در اين زمينه آگاهى بخش و رهگشا است.

 

پرسش و پاسخ های دانشجویی پیرامون حکومت دینی/ مؤلف:حمیدرضا شاکرین

دفتر نشر معارف


1 شعبانى، قاسم، حقوق اساسى وساختار حكومت جمهورى اسلامى ايران، ص 23.

2 اصل اوّل، فصل سوم.

3 اصل 23، بند 14 و اصل 21.

4 اصل 56، 41 و 25.

5 ر.ك: پاسخ پرسش 40.

6 براى آگاهى بيشتر ر. ك: حقوق اساسى و ساختار حكومت جمهورى اسلامى ايران، ص93ـ124.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *