اطلاعات ما در مورد ايشان, همسر و فرزندانش بسيار اندك است. مجموع اطلاعاتي كه در مورد ايشان از راهها و منابع گوناگون جمع آوري شده است را مي توان اينگونه بيان كرد:
كنية آن حضرت را «أبوالحسن» نقل كرده‌اند اگرچه اين احتمال وجود دارد كه كنيه براي تفأل باشد، اما اين نيز محتمل است كه وي فرزندي بنام «حسن» داشته است. شاهد اين امر روايت احمد‌بن‌‌نَصر بَزَنْطِي از امام رضا† است كه نشان مي‌دهد علي اكبر† كنيزي داشته و از او صاحب فرزند شده است.[1]

 


افزون بر اين، جملة ديگري از امام صادق †در ادامة زيارت علي أكبر وجود دارد كه ادعاي فوق را بيشتر تقويت ميكند، امام صادق† مي‌فرمايد:
«
صلّي‌الله عليك و علي عترتك و اهل بيتك و آبائك و أبنائك و اُمّهاتك الأخيار الّذين أذهب اللهُ عنهم الرِّجسَ و طَهَّرهم تطهيراً»[2]
«
درود و تحيّات خداوند بر تو و خاندان و خانواده و پدران و پسران و مادران پاك تو باد. همان (خانداني) كه خداوند پليدي را از آنان دور ساخته و پاك و مطهّرشان قرار داده است
با دقت در اين فراز از زيارت‌نامه، نكات مهمي به دست مي‌آيد:
الف. در اين زيارت شريف تعبير «ابنائك» به صورت جمع به كار رفته كه طبق قواعد زبان عربي، بر بيش از دو تن صدق مي‌‌كند، در نتيجه مي‌توان اظهار داشت كه علي‌ اكبر †بيش‌ از دو پسر داشته است. (اما در مورد نام و زندگي نامه آنان هيچ اطلاعي در دست نيست).

 


ب. در اينكه از كلمة «أبنائك» تنها فرزندان صُلبي مراد است، يا همة بازماندگان از نسل آن بزرگوار، اعم از صُلبي و غير صُلبي، دو احتمال وجود دارد. كه احتمال مراد بودن فرزندان غير صُلبي با توجه به استعمال عرفي لفظ «پسر» منتفي است، زيرا در زبان عرف، اين لفظ دلالت بر فرزند صُلبي انسان دارد.[3]
ج. هم چنين اطلاق واژة «عترت» كه به معناي ذُرّيّه و خانواده است، شاهد خوبي بر اين امر است كه علي اكبر تشكيل خانواده داده بود؛ زيرا اگر حضرت خانواده‌اي تشكيل نداده‌ بود، استعمال اين واژه صحيح به شمار نمي‌رفت، و ورود اين جمله در لسان امام† كه آگاه به مفاهيم لغت و قوانين بلاغت و مقتضيات كلام عرب است، قويترين شاهد بر اين مدعا است.[4]

 

منبع:پرسمان


[1]. بَزَنْطِي از امام رضا† پرسيد: آيا امكان دارد مردي هم زمان با يك زن و «اُمّ‌وَلدِ» پدر آن زن ازدواج نمايد؟ [ امّ ولد كنيزي را گويند كه از صاحب خود داراي فرزند شده باشد.] امام فرمود: اشكالي ندارد. احمدبن‌نَصر بَزَنْطِي گفت: به ما خبر رسيده كه حضرت علي‌بن‌الحسين (امام سجاد†) با دختر امام حسن† و «اُمّ وَلد» پدر او (يعني اُمّ وَلد امام مجتبي) ‌ازدواج نموده است؟ حضرت فرمود: چنين نيست، بلكه وي، دختر امام حسن‌† و اُمّ‌ ولد علي‌بن‌الحسين†‌ ـ كه نزد شما كشته محسوب مي‌شود (يعني همسر حضرت علي‌اكبر) ـ را به ازدواج خود درآورد. (كليني، الفروع من الكافي، ج 5، ص 361 (باب «الرجل يتزوج المرئة و يتزوج ام ولد ابيها). چنان كه گفته شد بر هر كنيزي عنوان «اُمّ ولد» اطلاق نمي‌شود، مگر اينكه آن كنيز از مولاي خود داراي فرزندي شده باشد. اين حديث شاهد روشني است بر اين كه حضرت علي‌‌اكبر† صاحب كنيزي بوده كه براي او فرزند آورده است.(سيد عبدالرزاق مقرم، علي الاكبر، ص19-20)
[2].
ابن‌قولويه، كامل‌الزيارات، ص416.
[3].
سيد عبدالرزاق مقرم، علي الاكبر، ص20-21.
[4].
سيد عبدالرزاق مقرم، علي الاكبر، ص21.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *