همه مراجع (به جز بهجت، صافى و مكارم): خروج منى در مرد داراى سه نشانه است:

1 – همراه با شهوت باشد؛ 2 – با جستن بيرون آيد؛ 3 – بدن سست شود.

اگر هيچ يك از علامتهاى سه گانه و يا يكى از آنها را نداشت، حكم به منى  نمىشود؛ مگر آنكه از راه ديگرى يقين كند كه منى است.[1]

آيهاللّه بهجت: خروج منى در مرد داراى دو نشانه است:

1 – همراه با شهوت باشد؛

2 – با جستن بيرون آيد.

اگر هيچ يك از دو نشانه را نداشت، حكم به منى نمىشود؛ مگر آنكه از راه ديگرى يقين كند كه منى است.[2]

آية اللّه صافى: اگر با شهوت و جستن بيرون آيد و يا با جستن بيرون آمده و بدن سست شود، آن رطوبت حكم منى را دارد و اگر هيچ يك از اين دو نشانه را  نداشت، حكم به منى نمىشود؛ مگر آنكه از راه ديگرى اطمينان يابد كه منى است.[3]

 

آيهاللّه مكارم: خروج منى در مرد داراى دو نشانه است:

1 – همراه با شهوت باشد؛

2 – با جستن بيرون آيد.

اگر هيچ يك از دو نشانه يا يكى از آنها را نداشت، حكم به منى نمىشود؛ مگر آنكه از راه ديگرى يقين كند كه منى است.[4]

 

 

پی نوشت ها


[1] – توضيحالمسائل مراجع، م 346؛ وحيد، توضيحالمسائل، م 352؛ نورى، توضيحالمسائل، م 347؛  خامنهاى، اجوبهالاستفتائات، س 180.

[2] – بهجت، توضيحالمسائل مراجع، م 346 و مكارم، تعليقات على العروة، غسل الجنابة.

[3] – توضيحالمسائل، م 352.

[4] – بهجت، توضيحالمسائل مراجع، م 346 و مكارم، تعليقات على العروة، غسل الجنابة.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *