در پاسخ به اين پرسش بايد به چند مطلب توجه داشت.

مطلب اول: در معراج پيامبر اكرم (صلیاللهعلیهوآله) هم جسم حضرت حضور داشت و هم روحش.

مطلب دوم: بعيد است اين آسمانى كه الان كفار و ملحدان سفينههاى فضايى به آن مىفرستند، آسمانى باشد كه قرآن كريم به آن اشاره دارد؛ چون در قرآن كريم فرمود: «لا تُفَتَّحُ لَهُمْ أَبْوابُ السَّماءِ؛ درهاى آسمانها به روى كفار باز نيست».[1] اگر منظور اين آسمان ظاهرى است كه صحيح نيست؛ زيرا اين آسمان مرتب محل تردد سفينههاى فضايى كافران است. پس معلوم مىشود منظور از آسمان، آسمان معنوى است.

شاهد ديگر آن است كه فرمود: «وَ أَوْحى فِي كُلِّ سَماءٍ أَمْرَها؛ امرهر آسمانى را به مسؤولش ارسال كرده است.»[2] آن وقت آسمانهاى ظاهرى در حكم ابدان و آسمانهاى معنوى به منزله غيب و ارواح آسمانهاى ظاهريند كه درهاى آنها به روى كفار باز نمىشود و مدبرات امر در واقع با ارواح اين آسمانها ارتباط دارند. در سايه اداره آسمانهاى باطنى اين آسمانهاى ظاهرى نيز اداره مىشود.

مطلب سوم: در قرآن كريم فرمود: «إِنّا زَيَّنَّا السَّماءَ الدُّنْيا بِزِينَةٍ الْكَواكِبِ».[3] ستاره هايى كه شما مىبينيد همگى زينت آسمان اول به شمار مىآيند. از مجموع مطالب فوق اين نتيجه حاصل مىشود كه اولاً، منظور خداوند از آسمانهاى هفتگانه آسمانهاى معنوى اند نه مادى و ثانيا، هيچ منافاتى با معراج پيامبر اكرم (صلیاللهعلیهوآله) ندارند؛ چون معراج ايشان هم جسمانى بود و هم روحانى.

 

منبع:نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها / مؤلف:آیت اللّه عبداللّه جواد آملی/پرسش وپاسخ دانشجویی


[1] – سوره اعراف7: آيه 40.

[2] – سوره فصلت41: آيه 12.

[3] – سوره صافات37: آيه 6.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *