در پاسخ به اين پرسش بايد به چند مطلب توجه داشت.
مطلب اول: در معراج پيامبر اكرم (صلی الله علیه وآله) هم جسم حضرت حضور داشت و هم روحش.
مطلب دوم: بعيد است اين آسمانى كه الان كفار و ملحدان سفينه هاى فضايى به آن مى فرستند، آسمانى باشد كه قرآن كريم به آن اشاره دارد؛ چون در قرآن كريم فرمود: «لا تُفَتَّحُ لَهُمْ أَبْوابُ السَّماءِ؛ درهاى آسمان ها به روى كفار باز نيست».[1] اگر منظور اين آسمان ظاهرى است كه صحيح نيست؛ زيرا اين آسمان مرتب محل تردد سفينه هاى فضايى كافران است. پس معلوم مى شود منظور از آسمان، آسمان معنوى است.
شاهد ديگر آن است كه فرمود: «وَ أَوْحى فِي كُلِّ سَماءٍ أَمْرَها؛ امرهر آسمانى را به مسؤولش ارسال كرده است.»[2] آن وقت آسمان هاى ظاهرى در حكم ابدان و آسمان هاى معنوى به منزله غيب و ارواح آسمان هاى ظاهريند كه درهاى آن ها به روى كفار باز نمى شود و مدبرات امر در واقع با ارواح اين آسمان ها ارتباط دارند. در سايه اداره آسمان هاى باطنى اين آسمان هاى ظاهرى نيز اداره مى شود.
مطلب سوم: در قرآن كريم فرمود: «إِنّا زَيَّنَّا السَّماءَ الدُّنْيا بِزِينَةٍ الْكَواكِبِ».[3] ستاره هايى كه شما مى بينيد همگى زينت آسمان اول به شمار مى آيند. از مجموع مطالب فوق اين نتيجه حاصل مى شود كه اولاً، منظور خداوند از آسمان هاى هفت گانه آسمان هاى معنوى اند نه مادى و ثانيا، هيچ منافاتى با معراج پيامبر اكرم (صلی الله علیه وآله) ندارند؛ چون معراج ايشان هم جسمانى بود و هم روحانى.
منبع:نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها / مؤلف:آیت اللّه عبداللّه جواد آملی/پرسش وپاسخ دانشجویی
[1] – سوره اعراف7: آيه 40.
[2] – سوره فصلت41: آيه 12.
[3] – سوره صافات37: آيه 6.