آيات عظام امام، بهجت، سيستانى و فاضل: اگر مجتهد دوم اعلم يا مساوى با ايشان باشد، تقليد شما صحيح است.[1]

آيهاللّه تبريزى: اگر مجتهد دوم اعلم باشد و يا احتمال اعلميت در او داده شود، تقليد شما صحيح است.[2]

آيات عظام خامنهاى، صافى، مكارم، نورى و وحيد: اگر مجتهد دوم اعلم باشد، تقليد شما صحيح است.[3]

تبصره. بر اساس نظر برخى از مراجع (بهجت و سيستانى)، رجوع به مساوى در غير موارد علم اجمالى به مخالفت قطعى جايز است. 

 

منبع:نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها / مؤلف: سید مجنبی حسینی/پرسش وپاسخ دانشجویی


[1] – امام، تحريرالوسيله، ج 1، م 4؛ بهجت، توضيحالمسائل، م 6؛ فاضل، توضيحالمسائل، م 11؛ سيستانى، تعليقات علىالعروة، م 11 و 13.

[2] – استفتائات، س 61.

[3] – خامنهاى، اجوبهالاستفتائات، س 45؛ صافى، جامع الاحكام، ج 1، س 14؛ مكارم، استفتائات، ج 2، س 14؛ نورى، تعليقات علىالعروة، م 11؛ وحيد، توضيحالمسائل، م 4.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *