آيات عظام امام، خامنهاى و نورى: در هر كدام احتمال اعلميت داده شود، بنابر احتياط واجب از او تقليد كند و در صورت تساوى، مخير است.[1]

آيات عظام بهجت، فاضل و صافى: در هر كدام احتمال اعلميت داده شود، بايد از او تقليد كند و در صورت تساوى، مخير است.[2]

آيهاللّه تبريزى: آگاهى و تخصص هر گروه از علما بيشتر باشد، شهادت و نظرشان مقدم است و در صورت تعارض، در هر كدام احتمال اعلميت داده شود، از او تقليد كند و در صورت تساوى، مخير است.[3]

آيهاللّه سيستانى: آگاهى و تخصص هر گروه از علما بيشتر باشد، شهادت و نظرشان مقدم است و در صورت تعارض، در هر كدام احتمال اعلميت داده شود، بايد از او تقليد كند و در صورت تساوى، مخير است؛ مگر در موارد علم اجمالى بر تكليف، (مانند قصر و اتمام) كه در اين هنگام بنابر احتياط واجب بايد هر دو فتوا را رعايت كند.[4]

آيهاللّه مكارم: بنابر احتياط واجب از كسى تقليد كند كه گمان به اعلميت او دارد و در صورت تساوى، مخير است.[5]

آيهاللّه وحيد: در هر كدام احتمال اعلميت داده شود، بايد از او تقليد كند و در صورت تساوى بايد از كسى تقليد كند كه فتوايش مطابق احتياط است و چنانچه احتياط ممكن نبود و يا مشقت داشت، مخير است.[6]

تبصره. فرض مسئله جايى است كه هر دو در تقوا مساوى باشند.[7]

 

منبع:نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها / مؤلف: سید مجنبی حسینی/پرسش وپاسخ دانشجویی


[1] – امام، توضيحالمسائل، م 4 و 3؛ نورى، توضيحالمسائل، م 4 و 3.

[2] – صافى، جامع الاحكام، ج 1، س 8؛ توضيحالمسائل مراجع، م 3 و 4.

[3] – توضيحالمسائل، م 3 و 4.

[4] – تعليقات على العروة، م 13، 20 و 21.

[5] – توضيحالمسائل، م 4، 5 و 6.

[6] – توضيحالمسائل، م 3 و 4.

[7] – حكم مسئله در جايى كه يكى با تقواتر باشد در ص 56، پرسش 38 بيان شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *