آيات عظام امام و بهجت: اگر آمپول جنبه غذايى و تقويتى دارد، بنابر احتياط واجب، بايد از تزريق آن خوددارى كرد ؛ ولى اگر جنبه دوايى دارد و يا عضو را بىحس مىكند، تزريق آن اشكال ندارد.[1]
آيات عظام تبريزى، سيستانى، صافى، نورى و وحيد: تزريق آمپول، روزه را باطل نمىكند ؛ خواه جنبه غذايى و تقويتى داشته باشد، يا جنبه دوايى و مانند آن.[2]
آيهاللّه خامنهاى: احتياط واجب آن است كه روزهدار از آمپولهاى مقوّى يا مغذّى و هر آمپولى كه در رگ تزريق مىشود خوددارى كند، لكن آمپولهاى دارويى اگر تزريق به عضله باشد و نيز آمپولهايى كه براى بىحسّ كردن به كار مىرود، مانعى ندارد.[3]
آيهاللّه فاضل: اگر آمپول جنبهغذايى و تقويتىداشتهباشد، بايد از تزريق آن خوددارى كرد؛ ولى اگر جنبه دوايى دارد و يا عضو را بىحس مىكند، تزريق آن اشكال ندارد.[4]
آيهاللّه مكارم: تمام انواع آمپولهاى دارويى يا تقويتى كه به صورت عضلانى تزريق مىشوند براى افراد روزهدار اشكال ندارد ولى تزريق آمپولهاى وريدى جايز نيست.[5]
منبع:نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها / مؤلف: سید مجنبی حسینی/پرسش وپاسخ دانشجویی
[1] – توضيحالمسائل مراجع، م 1576 ؛ خامنهاى، اجوبة الاستفتاآت، س 767.
[2] – توضيحالمسائل مراجع،، م 1576 ؛ وحيد، توضيحالمسائل، م 1584.
[3] – اجوبهالاستفتاآت، س 767؛ استفتاآت جديد، س 361.
[4] – توضيحالمسائل مراجع، م 1576.
[5] – توضيحالمسائل، م 1339.