1 – از امام صادق (عليه السلام ) و از امام رضا (عليه السلام ) نقل شده است : فِي طِينِ قَبْرِ الْحُسَيْنِ ع شِفَاءٌ مِنْ كُلِّ دَاءٍ وَ هُوَ الدَّوَاءُ الْأَكْبَرُ . در خاك قبر حسين -ع- شفاي هر دردي است و آن بزرگترين دارو است . وَ إِذَا أَكَلْتَهُ فَقُلِ اللَّهُمَّ رَبَّ التُّرْبَةِ الْمُبَارَكَةِ وَ رَبَّ الْوَصِيِّ الَّذِي وَارَتْهُ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اجْعَلْهُ عِلْماً نَافِعاً وَ رِزْقاً وَاسِعاً وَ شِفَاءً مِنْ كُلِّ دَاءٍ . هنگام خوردن تربت امام حسين -ع- چنين بگو : خدايااي پروردگار تربت مبارك و پروردگار وصي مدفون شده در ان بر محمد و آل محمد درود فرست و اين تربت را مايه علمي سودمند و روزي وسيع و شفاي از هر دردي قرار ده . ( منلايحضرهالفقيه ج : 2 ص : 599و600) إِنَّ اللَّهَ جَعَلَ تُرْبَةَ الْحُسَيْنِ شِفَاءً مِنْ كُلِّ دَاءٍ وَ أَمَاناً مِنْ كُلِّ خَوْفٍ فَإِذَا أَخَذَهَا أَحَدُكُمْ فَلْيُقَبِّلْهَا وَ لْيَضَعْهَا عَلَى عَيْنِهِ وَ لْيُمِرَّهَا عَلَى سَائِرِ جَسَدِهِ وَ لْيَقُلْ اللَّهُمَّ بِحَقِّ هَذِهِ التُّرْبَةِ وَ بِحَقِّ مَنْ حَلَّ بِهَا وَ ثَوَى فِيهَا وَ بِحَقِّ أَبِيهِ وَ أُمِّهِ وَ أَخِيهِ وَ الْأَئِمَّةِ مِنْ وُلْدِهِ وَ بِحَقِّ الْمَلَائِكَةِ الْحَافِّينَ بِهِ إِلَّا جَعَلْتَهَا شِفَاءً مِنْ كُلِّ دَاءٍ وَ بَرْءاً مِنْ كُلِّ مَرَضٍ وَ نَجَاةً مِنْ كُلِّ آفَةٍ وَ حِرْزاً مِمَّا أَخَافُ وَ أَحْذَرُ ثُمَّ يَسْتَعْمِلُهَا قَالَ أَبُو أُسَامَةَ فَإِنِّي أَسْتَعْمِلُهَا مِنْ دَهْرِيَ الْأَطْوَلِ كَمَا قَالَ وَ وَصَفَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع فَمَا رَأَيْتُ بِحَمْدِ اللَّهِ مَكْرُوهاً .خداوند تربت حسين -ع- را شفاي هر درد و ايمني از هر ترس قرار داد . هر گاه كسي اين تربت را برداشت بايد آن را ببوسد و بر چشم بگذارد و بر بقيه اعضاي بدنش بمالد و چنين بگويد : خدايا به حق اين تربت و به حق كسي كه در آن مدفون است و به حق پدر و مادر و برادر و فرزندان او كه امام هستند و به حق فرشتگاني كه دور او حلقه زده اند آن را شفاي هر درد و عافيت از هر بيماري و نجات از هر آفت و امان از هر چه از آن ترس و بيم دارم قرار ده و سپس آن از ان استفاده كند . راوي مي گويد من اين تربت را در طول عمرم بر طبق دستور امام صادق -ع- به كار بردم و به حمد الله تا به حال با چيز بد و ناگواري رو به رو نشده ام .( وسائلالشيعة ج : 14 ص : 522) رواياتي كه در وسائل الشيعه چاپ اسلاميه ج 3 ص 606 از ابواب ما يسجد عليه باب 16 آمده همه از امام صادق عليه السلام است . توجه داشته باشيد كه امامان و پيامبر خود امام حسين راداشتند و اين بسيار برتر از داشتن خاك امام حسين عليه السلام است .
2 – كام برداشتن در سنت نبوي با آب گرم يا خرما صورت مي گرفت. ايشان كام ابراهيم ,حسن و حسين (عليهم السلام) را با «خرما» برداشتند و گاهي به ديگران توصيه مي فرمود: «يُحَنَّكُ المَوْلُودُ بِالماءِ السُّخْنِ»؛ «كام نوزاد با آب گرم برداشته مي شود.» پس از شهادت امام حسين عليه السلام اهل بيت عليهم السلام كام فرزندان خويش را با آب فرات و تربت حسيني بر مي داشتند، چنان كه امام باقرعليه السلام به يكي از شيعيان خود فرمود: «كام نوزادت را با آب فرات بردار و در گوشش اذان و اقامه بگوي.»اين سنت تا جايي مورد سفارش ائمه قرار گرفت كه آن را در ولايت پذيري نوزاد از اهل بيت عليهم السلام مؤثر دانستند. امام صادق عليه السلام فرمود: «حَنِّكُوا اَوْلادَكُم بِتُربَةِ الحُسَين فَإنَّها اَمانٌ»؛ «كام نوزادان خود را با تربت امام حسين عليه السلام برداريد كه مايه ايمني آنان است.» نيز فرمود: «اَما اِنَّ اَهْلَ الكوفَةِ لَوْ حَنَّكُوا اَوْلادَهُمْ بِماءِ الفُراتِ لَكانُوا شيعةً لَنا»؛ «بدانيد كه اگر كوفيان كام نوزادان خويش را با آب فرات بر مي داشتند پيروان ما مي شدند.»
يكي ديگر از سنتهاي مستحبي كه امام رضا(ع) به آن توجه داده است اين است كه دهان فرزند را پس از تولد، با آب فرات و يا عسل بگشايند. امام فرمود: «وَ حَنِّكْهُ بِمَاءِ الْفُرَاتِ اِنْ قَدَرْتَ عَلَيْهِ اَوْ بِالْعَسَلِ سَاعَه يُولَدُ . اگر توانستي دهان بچه را با آب فرات يا با عسل بگشا، در ساعتي كه به دنيا آمده است.» سايت مركز تحقيقات كامپيوتري علوم اسلامي ,نظامات اخلاقي و تربيتي اسلام به روايت معصومين:، بيوك آقا خاتمي زنجاني، مركز احياء و انتشار آثار علماء زنجان، چ اول، 1370، به نقل از مستدرك الوسايل، ج2، ص620.
3 – مستحبات كفن كردن در اسلام : مستحب است علاوه بر سه قطعه كفن واجب، با پارچه اي كه طولش سه ذراع ونيم وپهنايش يك وجب تا يك وجب ونيم باشد، رانهاي ميت را از بالاي باسنها به پائين به طور محكم بپيچانند به نحوي كه تا زانو چيزي از آنها ديده نشود سپس سر پارچه را از زير پاها به طرف راست آورده ودر زيز لاي آخري كه پيچيده شده قرار داده
مستحب است روي سرتاسري واجب, يك سرتاسري ديگر بسته شود وافضل آنست كه اين سرتاسري دوم بُرد يماني باشد. وبلكه استحباب بستن سرتاسري سوم مخصوصا براي زن تقويت مي شود ومستحب است براي خصوص ميت مرد عمامه اي دور سرش پيچيده شود ودو سر آن زير گلو قرار بگيرد بطوري كه سر طرف راست عمامه روي طرف چپ سينه وسر ديگر آن روي طرف راست سينه كشيده شود. ودر خصوص ميت زن به جاي عمامه بستن مقنعه مستحب است .وساير مستحبات كفن عبارت است از:
1 – كفن خوب باشد واز مال پاك وبدون شبهه واز جنس پنبه باشد .
2 – رنگ كفن سفيد باشد مگر در بُرد يماني كه بهتر است قرمز باشد .
3 – از پارچه اي باشد كه با آن احرام بسته يا با آن نماز مي خوانده .
4 – در صورت نيازبه دوختن بهتر است از نخهاي خود كفن استفاده نمايند.
5 – بر هر قطعه اي از كفن مقداري كافور پاشيده شود.
6 – بر حاشيه تمام قطعه هاي كفن وبر دو جريده جمله«ان فلان بن فلان يشهد ان لا اله الا الله و… را بنويسند.
7 – نوشتن تمام قرآن ودعاي جوشن كبير وصغير بر كفن.(عروه الوثقي،ج1،ص270. ترجمه تحرير الوسيله ،ج1،ص134)
منبع:پرسمان