آیات عظام امام، تبریزی، خامنه‌ای، صافی، فاضل، مکارم و نوری: اگر در نظر عرف وسیله قمار شناخته شود، بازی با آن جایز نیست؛ هر چند بدون برد و باخت باشد.[1]

آیة الله وحید: اگر در نظر عرف وسیله قمار شناخته شود، با برد و باخت حرام است و بنا بر احتیاط واجب، بدون برد و باخت هم جایز نیست.[2]

آیة الله سیستانی: اگر در نظر عرف محل، وسیله‌ی قمار شناخته شود، با برد و باخت حرام است و بنابر احتیاط واجب، بدون برد و باخت هم جایز نیست.[3]

آیة الله بهجت: بازی با بیلیارد جایز نیست.[4]

 

منبع: پرسشها و پاسخهای دانشجویی احکام موسیقی؛ دفتر نشر معارف – تدوین و تألیف: سید مجتبی حسینی (مطابق با نظر ده تن از مراجع عظام)


[1]ـ امام، الاستفتائات، ج 2، (مکاسب محرمه)، س 15؛ خامنه‌ای، اجوبة الاستفتائات، س 1125 و 1119 و 1116؛ فاضل، سایت، قمار، س 47؛ مکارم، الاستفتائات، ج 1، س 540 و ج 2، س 733؛ تبریزی، سایت؛ صافی، جامع الاحکام، ج 1، س 1041؛ دفتر: نوری.

[2]ـ وحید، منهاج الصالحین، ج 3، م 19.

[3]ـ سیستانی، سایت، قمار، س 2.

[4]ـ دفتر: بهجت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *