آيات عظام امام، خامنهاى، فاضل و نورى: كسى كه در برخى مسائل به فتواى مجتهدى عمل كرده است، بعد از رحلت او مىتواند در همه مسائل بر تقليد او باقى بماند.[1]

آيات عظام بهجت و مكارم: تنها در مسائلى كه به آنها عمل كرده، مىتواند باقى بماند.[2]

آيهاللّه وحيد: اگر مجتهدى كه وظيفه انسان تقليد از او بوده (لااقل حيات او را درك كرده) از دنيا برود؛ تا وقتى كه اعلميت مجتهد زنده نسبت به او، برايش ثابت نشود (حتى در صورت تساوى)، بايد به فتواى مجتهد ميت عمل كند.[3]

آيهاللّه تبريزى: تنها در مسائلى كه براى عمل ياد گرفته، مىتواند باقى بماند.[4]

آيهاللّه صافى: كسى كه در برخى مسائل، به فتواى مجتهدى عمل كرده و يا به قصد عمل ياد گرفته است، مىتواند در همه مسائل بر تقليد او باقى بماند.[5]

آيهاللّه سيستانى: كسى كه در برخى مسائل، تصميم داشته به فتواى مجتهدى عمل كند (هر چند عمل نكرده باشد)؛ بعد از رحلت او، مىتواند در همه  مسائل بر تقليد او باقى بماند؛ مگر در موارد علم اجمالى بر تكليف كه بنابر احتياط واجب بايد هر دو فتوا را رعايت كند (مانند موارد اختلاف در قصر و تمام).[6]

تبصره. حكم ياد شده در جايى است كه پس از فوت مجتهد، به فتواى مجتهد زنده عمل نكرده باشد؛ و گرنه حكم بازگشت از مجتهد زنده به مجتهد ميت، در جاى خود ذكر شده است.

 

منبع:نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها / مؤلف: سید مجنبی حسینی/پرسش وپاسخ دانشجویی


[1] – خامنهاى، اجوبهالاستفتائات، س 34 و 41؛ نورى، توضيحالمسائل، م 9؛ امام، توضيحالمسائل، م 9؛ فاضل، توضيحالمسائل، م 10.

[2] – مكارم، توضيحالمسائل، م 10؛ توضيحالمسائل، م 12 و 13.

[3] – توضيحالمسائل، م 9.

[4] – استفتائات، س 14 و 50.

[5] – جامعالاحكام، ج 1، س 20.

[6] – توضيحالمسائل، م 8.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *