نمي توان گفت كه حادثه اسفبار منا همان حادثه اي است كه در حديث از علائم ظهور آمده است . اخيرا تصويري از كتاب الفباي مهدويت منتشر شده كه در آن در حديثي از پيامبر (صلي الله عليه و آله ) به حادثه براي حجاج در منا اشاره كرده است اما آيا اين حادثه همان ادثه مورد نظر است؟ در متن حديث آمده است:«قال رسول الله صلى الله عليه و آله: سيكون في رمضان صوت، و في شوال معمعه، و في ذي القعده تحارب القبائل، و علامته نهب الحج و تكون ملحمه بمنى و يكثر فيها القتل و تسيل فيها الدماء حتى تسيل دماؤهم على الجمره» منتخب الأثر ص451، بشاره الإسلام ص34، يوم الخلاص ص532، بيان الأئمه ج1 ص433 و ج2 ص 355«بانگي در ماه رمضان شنيده مي شود، آتش جنگي در ماه شوال بر افروخته مي گردد، قبيله ها در ماه ذيحجه به جنگ بر مي خيزند ونشانه آن اين است كه حجاج را غارت مي كنند وفاجعه بزرگي در منا روي مي دهد وافراد بيشماري كشته مي شوند وخون ها روان مي شود وبر جمرات مي ريزد» پاسخ اين است كه در رابطه با حادثه اي كه در منا اتفاق مي افتد و در سال ظهور خواهد بود، چند نكته وجود دارد، اول اينكه چنين حديثي در منابع شيعه نيست.

 

بنابراين اين روايت كه در فضاي مجازي منتشر شد و عكس كتاب است و در پاورقي نشان مي دهد كه اين حديث در بحار الانوار جلد 51 صفحه 81 آمده است، از اساس دروغ است. كتاب بحار در اين صفحه چنين حديثي ندارد و در چند صفحه قبل و بعدش مرحوم مجلسي احاديثي در مورد امام زمان(ع) نقل كرده اند كه اشاره اي به اين حديث ندارد، بنابراين نكته اول اينكه در منابع شيعي چنين حديثي نقل نشده است. البته اين حديث در كتاب هاي اهل سنت نقل شده است، خاطرنشان كرد: اين حديث در كتاب فتن ابن حماد متوفي 228 قمري نقل شده، بعد از ايشان حاكم نيشابوري در المستدرك اين حديث را نقل كرده كه ايشان هم متوفي 405 است.

 

او هم اين حديث را از ابن حماد نقل مي كند. در كتاب فتن نوشته داني متوفي 444 نيز اين حديث نقل شده است. ابن حماد در فتن خود در جلد اول صفحه341 گفته در ماه ذيقعده قبايل يارگيري مي كنند و آن سال حاجيان غارت مي شوند و جنگي در منا رخ مي دهد، تعبير روايت اين است كه كشته هاي بسياري خواهد داشت و به قدري كشته مي شوند كه خون جاري مي شود و از منا به جمره عقبه مي رسد. همين حديث را مستدرك حاكم در جلد 4 صفحه 549 از ابن حماد نقل مي كند و در ادامه آن يك حديث ديگر مي گويد، مبني بر اينكه وقتي حاجيان در منا هستند، گويي كه بيماري مثل هاري به آنها دست مي دهد، مردم هار مي شوند، با هم مي جنگند تا خون جاري مي شود، حاجي ها به جان هم مي افتند و كشته زيادي مي دهند.

 

 

داني در حديث ديگري مي گويد كه در ماه رمضان صدايي شنيده مي شود و در ماه شوال مردم از چيزي ممانعت مي شوند و در ذيقعده قبايل با هم مي جنگند و حجاج غارت مي شوند و جنگي در منا رخ مي دهد…. اينها رواياتي است كه در كتاب هاي اهل سنت آمده اما خود اهل سنت كه اينها را بررسي كردند، مانند آلباني در كتاب سلسله الاحاديث الضعيفه گفته است كه همه اسناد اين روايت ضعيف هستند. اولا اين آدرسي كه در شبكه هاي اجتماعي با نشان دادن صفحه كتابي آمده، دروغ بوده و در منابع شيعي چنين رواياتي وجود ندارد، دوما اين روايت كه آمده به بررسي خود اهل سنت، اسنادش ضعيف است و اعتبار ندارد. اگر چنين حادثه اي قرار است اتفاق بيفتد. نتيجه جنگ است نه سوء مديريت عربستان صعودي و ازدحام جمعيت.

 

 

بنابراين اين اتفاق علاوه بر ضعف روايات، قابل تطبيق نيست. در بررسي محتوايي اين حديث نيز به چند نكته مي توان اشاره كرد: اول اينكه در ماه رمضان صوت(صيحه آسماني) شنيده مي شود كه اين از علائم حتمي ظهور است و اتفاق نيفتاده است. دوم جنگ قبايل است كه اگرچه صريحا اتفاق نيفتاده اما شايد بتوان از جنگ ميان عربستان و يمن نام برد. سوم غارت حجاج است كه اين مساله اتفاق نيفتاده است. چهارم فاجعه بزرگ در منا و قتل بيشمار افراد است كه اگرچه اتفاقات چند روز اخير در منا فاجعه بود اما شايد نتوان به آن كشته هاي بيشمار گفت. پنجم جاري شدن خون در جمرات است كه حجاج جان باخته در حادثه اسفبار اخير خونشان بر روي منا جاري نشده است. پس با اين علائم نمي توان گفت كه حادثه اسفبار منا همان حادثه اي است كه در حديث از علائم ظهور آمده است.

 

 

منبع:پرسمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *