نياز به شادى و نشاط در همه عرصه هاى زندگى ضرورى است. حضرت على عليه السلام درباره اهميت شادى و شادكامى در زندگى مى فرمايند: «اين دل ها و روان ها همانند بدن ها خسته و بى نشاط مى شوند و نياز به استراحت دارند، لذا براى آنها نكته هاى زيبا و نشاط انگيز فراهم كنيد».[1]

بنابراين جشن گرفتن در حدّ متعارف براى ازدواج بسيار مطلوب و آغاز شادى براى زندگى مشترك است. توصيه به شركت در مجالس شادى عروسى و وليمه خود گواه اهميت برگزارى مراسم شادى و سرور مى باشد؛ البته همانند ساير مراحل زندگى، داراى حدّ و مرزها و قوانين خاص خود است؛ به همين دليل در آموزه هاى دينى حدود و شرايطى براى آن تعيين شده است.

نكات زير براى برگزارى مجلس عروسى شاد و به دور از معصيت پيشنهاد مى گردد:

آراستگى و زيبايى

توجه به آراستگى در شب عروسى دو چندان است. در حقيقت زينت و آراستن عروس و داماد يكى از مراسم ازدواج است، به طورى كه توصيه شده است عروس خود را با استفاده از زيور آلات زينت كرده و بيارايد.

در مراسم حضرت زهرا عليهاالسلام پيامبر اسلام خطاب به امّ ايمن فرمودند: «يكى از حجره ها را براى زفاف زهرا عليهاالسلام آماده سازيد و او را آرايش كنيد و خوشبويش سازيد تا او را به خانه شوهر بفرستيم».[2] اگرچه شايسته است از آرايش افراطى و غليظ پرهيز گردد.

1 – بايد ابتدا عروس و داماد ملزم به رعايت آداب اسلامى باشند و مسائل شرعى مثل پوشش، آرايش و ساير مسائل را مراعات كنند و مرتكب خلاف شرع نشوند.

2 – زمان مناسبى براى مراسم جشن انتخاب شود مانند: اعياد مذهبى يا شب و روز جمعه.

3 – عروس و داماد در نحوه برگزارى مجلس جشن با هم مشورت كنند و با خانواده هاى خود هماهنگ عمل كنند؛ در اين صورت از دخالت افراد خودسر جلوگيرى مى شود.

4 – از افراد هنرمندى كه مى توانند به خواندن اشعار، بيان لطيفه هاى مناسب مجلس را شاد و گرم نگه دارند، دعوت به عمل بيايد تا مجلس جشن سوت و كور نباشد و جلوى سوء استفاده بعضى از افراد كه در اين موقعيت ها مى خواهد اشاعه فحشا كنند و دست به كارهاى خلاف شرع بزنند، گرفته شود.

5 – محيط خانم ها و آقايان جدا از يكديگر باشد و از اختلاط زن و مرد جلوگيرى شود.

6 – تا جايى كه توان مالى داريد پذيرايى خوبى از ميهمانان داشته باشيد؛ زيرا يكى از وسايل شادى بخش همين پذيرايى هاست و مى تواند جانشين خوبى براى كارهاى حرام باشد.

7 – از افراد متدين و با شخصيت در مجلس خودتان دعوت كنيد؛ زيرا حضور آنها در اين گونه مجالس باعث مى شود جلوى برخى از كارهاى خلاف گرفته شود.

8 – اگر همه پيش بينى هاى گفته شده را به كار بستيد ولى هم چنان عدّه اى ابراز نارضايتى كردند نگران نباشيد و هيچ گاه رضايت ديگران را بر رضايت خدا ترجيح ندهيد و همه تلاشتان اين باشد كه رضايت خداوند را به دست آوريد.

اينكه گفتيد امر به معروف و نهى از منكر كم اثر شده است به خاطر اين است كه اين وظيفه دينى خوب انجام نمى شود و بسيارى از افراد از انجام آن شانه خالى مى كنند و الا اگر همه وظيفه خود بدانند و اين دو فريضه الهى را انجام دهند جلوى بسيارى از منكرات گرفته مى شود و بسيارى از كارهاى خوب و معروف نهادينه مى شود. از اين رو بايد وظيفه خود را انجام دهيد. البته سعى شود در برخورد با والدين و بستگان از ادب و اخلاق اسلامى بهره گرفته شود.

تأخير انداختن مراسم عروسى به خاطر فوت افراد، وجوب شرعى و حتّى استحباب نيز ندارد و در اسلام حكم خاصى در اين باره وجود ندارد؛ امّا احترام به بعضى آداب و رسوم عرفى و اجتماعى به دليل اينكه زندگى اجتماعى دچار مشكل نشود، كارى منطقى و عقلانى است. به خصوص در مناطق و قوميت هايى كه حساسيت خاصى به اين مسايل وجود دارد به طورى كه برگزارى مراسم عروسى را نوعى توهين تلقى مى كنند. سزاوار است كه آداب و رسوم اجتماعى را تا حدّ امكان رعايت نمود؛ البته اگر چنانچه در شرايطى قرار داشتيم كه امكان به تأخير انداختن جشن عروسى نبود، مى توان با كسب اجازه از صاحبان عزا و اداى احترام به آنها، جشن عروسى را با حفظ احترام به طور مختصر و خصوصى برگزار كرد.

 

منبع:نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها / مؤلف:علی احمد پناهی/پرسش وپاسخ دانشجویی


[1] – «اِنّ هذه القلوب تملُّ كما تَملُّ الأبدان فابتغوا لها طرائفَ الحكمة»؛ نهج البلاغه، ترجمه فيض الاسلام، ص 1176، قصار 188.

[2] – بحارالانوار، ج 43، ص 131؛ فروغ ولايت، جعفر سبحانى، ص 99.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *