آیات عظام امام، تبریزی، خامنهای، صافی، نوری و وحید: بازی با آلات قمار ـ هر چند بدون برد و باخت ـ حرام است.[1]
آیات عظام بهجت و مکارم: اگر به صورت برد و باخت باشد، حرام است و اگر بدون آن باشد، بنابر احتیاط واجب جایز نیست.[2]
آیة الله فاضل: اگر در عرف از آلت قمار بودن خارج شده باشد و برد و باختی در کار نباشد اشکال ندارد.[3]
آیة الله سیستانی: اگر به صورت برد و باخت باشد، حرام است و اگر بدون برد و باخت و شرط بندی باشد؛ چنانچه در عرف محل (شهر) از آلات قمار شناخته شود، بنابر احتیاط واجب بازی با آن جایز نیست.[4]
منبع: پرسشها و پاسخهای دانشجویی احکام موسیقی؛ دفتر نشر معارف – تدوین و تألیف: سید مجتبی حسینی (مطابق با نظر ده تن از مراجع عظام)
[1]ـ صافی، جامع الاحکام، ج 1، س 1045؛ امام، الاستفتائات، ج 2، (مکاسب محرمه)، س 18؛ خامنهای، اجوبة الاستفتائات، س 1116؛ نوری، الاستفتائات، ج 1 س 559 و 560؛ وحید، منهاج الصالحین، ج 3، م 19؛ تبریزی، الاستفتائات، س 981.
[2]ـ مکارم، الاستفتائات، ج 1، س 541 و 544؛ بهجت، توضیح المسائل، (متفرقه)، س 9.
[3]ـ فاضل، جامع المسائل، ج 1، س 951.
[4]ـ سیستانی، سایت، س 9.