1- تکفیر مسلمین

این قوی ترین، صحیح ترین، گویاترین و سنگین ترین اتهامی است که دشمنان شیخ محمد، بر او و پیروانش وارد کرده اند. حتی تندروترین مدافعان شیخ و دعوتش، از علمای سلفی، چاره ای جز پذیرش این اتهام ندارند. در ذیل سخن تنی چند از بزرگان و علما را در این باره خاطر نشان می شویم:

 Sanad-Bareztarin-Eterazat-01  Sanad-Bareztarin-Eterazat-03  Sanad-Bareztarin-Eterazat-02

Sanad-Bareztarin-Eterazat-04  Sanad-Bareztarin-Eterazat-05  

 Sanad-Bareztarin-Eterazat-06

Sanad-Bareztarin-Eterazat-07 

 Sanad-Bareztarin-Eterazat-08

Sanad-Bareztarin-Eterazat-09 

 Sanad-Bareztarin-Eterazat-10 Sanad-Bareztarin-Eterazat-11

 Sanad-Bareztarin-Eterazat-12

 Sanad-Bareztarin-Eterazat-13

 Sanad-Bareztarin-Eterazat-14

 Sanad-Bareztarin-Eterazat-15 Sanad-Bareztarin-Eterazat-16

 Sanad-Bareztarin-Eterazat-17

نتیجه: وقتی در این مسئله کسانی مانند شوکانیکه یک عالم سلفی ناب است و تألیفاتی در تحریم ایجاد بنا بر قبور و دعوت به توحید ناب و مذمت بدعتها دارد،- با محمد جواد مغنیهکه یک عالم شیعی است،- موافق است؛ دلالت بر وضوح مدعا و حقانیت ان دارد که غیر قابل انکار است.

 

 

2- اعتقاد به جسمانیت خداوند

برخی افراد، اتهامات دشمنان شیخ علیه او، در این زمینه را نادرست می دانند؛ اما از آنجا که شیخ محمد بن عبد الوهاب پیرو عقیدتی ابن تیمیه است، با مراجعه به آثارش و دقت در کلمات و گفتارش، به راحتی می توان به این مهم دست یافت که او قائل به تجسیم پروردگار می باشد.

اما به نظر مصنف این کتاب، واقعیت این است که دیدگاه شیخ و پیروانش در نظریۀ تشبیه خداوند اگر دربارۀ آنها تشبیه مورد نظر صدق کند خفیف تر از ابن تیمیه و حنابله پیشین است؛ و علت اهتمام شیخ به موضوع صفات خداوند و درگیر شدن وهابیان متأخر با مسئله تشبیه، این است که آنان تحت تأثیر کتابهای سلفیهمانند: سن دارمی اثر عبدالله بن احمد، ابانه اثر ابن بطة، اصول الاعتقاد اثر لالکائی، الشریعه اثر آجری، السنة اثر خلال و امثال این کتابها- قرار گرفته اند که شبهات تجسیم و تشبیه در آنها فراوان مطرح است.

منبع: مبلغ نه پیامبر / حسن بن فرحان مالکی / نشر ادیان


[1] به اعتراف وهابی ها، وی از جهت توحید سلفی است؛ ولی علی رغم تعصبش نسبت به دعوت وهابیت و ستایش بزرگی که از آنان و شیخ به عمل آورده، ناچار چنین اذعان می‌کند.

[2] البدرالطالع، ج2، ص5.

[3] وی از علمای سلفی است.- ابجد العلوم، ج3، ص 194.

[4] وی از علمای سلفی است.

[5] دعاوی المناوئین، ص 160، چاپ اول – که پایان نامه دانشگاهی دانشجوی دانشگاه اسلامی محمد بن سعود در ریاض است – چاپ دار الوطن، 1412 ق.

[6] وی از علمای بی طرفی که وهابیت را متهم به تفکیر دیگران کرده اند. – دعاوی المناوئین، ص 160.

[7] وی شیخ سنی حنبلی است. – دعاوی المناوئین، ص 163.

[8] وی شیخِ سنی حنبلی است. – دعاوی المناوئین، ص 164.

[9] وی شیخِ سنی حنبلیِ سلفیِ نجدی، از قضاوت و امرای آل سعود در دولت سعودیه دوم است.

[10] دعاوی المناوئین، ص 166.

[11] دعاوی المناوئین، ص 166.

[12] دعاوی المناوئین، ص 167.

[13] دعاوی المناوئین، ص 166.

[14] دعاوی المناوئین، ص 165.

[15] دعاوی المناوئین، ص 165.

[16] دعاوی المناوئین، ص 168.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *