خداى مهربان به خاطر لطف بىكرانى كه نسبت به بندگانش دارد و مىخواهد آنان به او نزديك شوند و همواره مرتبط با ذات پاك او باشند نماز را به آنان عطا فرمود و آنها را بر اين سفره رحمت گستردهاش مهمان كرد. هر كس به فراخور معرفت و ظرفيتش، مىتواند از اين سفره ربّانى  بهرهمند گردد و اگر حضور قلب در نماز واجب بود، بسيارى از مردم از عهده اين عمل، بر نمىآمدند.

علاوه بر اينكه نماز، داراى مراتب فراوانى است كه كمترين مرتبه آن، رعايت صورت و قالبى از نماز همين نماز به اندازه خود در حفظ ارتباط با كانون هستى و نگهدارى انسان از لغزشها مؤثر است؛ به گونهاى كه خداوند در هيچ شرايطى، حتى در حال غرق شدن نيز راضى به ترك اين قالب بىمحتوا نيست.

بدون شك روح نماز، حضور قلب است؛ هر چند نماز بىحضور قلب نيز صحيح است و موجب اسقاط تكليف و وظيفه مىشود؛ ولى آنچه كه انسان را تربيت مىكند و معراج مؤمن ناميده شده است، و او را از فحشا و منكر و مفاسد اخلاقى باز مىدارد و به سوى خوبىها سوق مىدهد و موجب «قرب الى الله» مىشود، همان نماز با حضور قلب است.

حضور قلب نه تنها در نماز و عبادات و امور معنوى؛ بلكه در ديگر اعمال انسان نيز نقشى انكارناپذير دارد. امروز از نظر علمى ثابت شده كه حتّى غذا خوردن براى كسانى كه به هنگام خوردن، توجّه آنها به امور ديگر است، به درستى مفيد واقع نمىشود. حضور قلب؛ يعنى، توجّه قلب و روح انسان، به عبادت و محتواى آن و خود را در وقت عبادت، در محضر پروردگار و در حضور او يافتن و به امور خارج از عبادت، بىتوجه بودن.

هدف از عبادت «تقرب به خداوند» است و حضور قلب در نماز،  بال پروازى است كه عبادت را اوج مىدهد و به عالم قدس، نزديك مىسازد و انسان را مقرّب و محبوب بارگاه ربوبى مىكند. هر چند قالب و شكل ظاهرى عبادات، پر از رمز و راز است و همين كالبد، در تأمين هدف نماز نقش آفرين است؛ ولى آثار عميق و ماندگار، ارزنده و شگفتآور نماز، مربوط به روح آن (حضور قلب) بوده كه به منزله عمود خيمه عبادت است.

در حديثى آمده است: «اِنَّ العَبْدَ لُرفِعَ لَه مِن صَلاتِه نِصْفُها اَوْ ثُلثُها اَوْ رُبْعُها او خُمْسُها و مَا يَرفَع لَه اِلا ما اَقْبَلَ عَلَيه بِقَلبِه»؛[1] «از نماز، نصف و يا يك سوم و يا يك چهارم و يا يك پنجم آن بالا مىرود [و مورد قبول خداوند قرار مىگيرد ]و اين مقدار بستگى به ميزان حضور قلب انسان در نماز دارد».

رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) مىفرمايد: «لَيْسَ لَكَ مِن صَلاتِك الا ما اُحضرت فيهِ قَلْبُك»؛[2] «براى تو از نماز چيزى نيست، مگر آن مقدار كه قلب تو در حال نماز باشد».

مطالعه كتابهاى بزرگانى مانند امام خمينى(ره) و ميرزا جوادآقا ملكى تبريزى(ره) ـ كه با همه وجود به اهميت و ارزش نماز و حضور قلب پى برده و خود تبلور حضور قلب در نماز بودند ـ در اين راستا مفيد و ثمربخش است.

امام خمينى(ره) در اين باره مىنويسد: «اى عزيز! قدرى در حالات خود تفكر كن و به اخبار اهل بيت (علیهمالسلام) رجوع كن و دامن همّت به كمر زن و با تفكر، به نفس بفهمان كه اين عبادات و خصوصاً نمازهاى واجب، مايه سعادت و حيات عالم آخرت و سرچشمه كمالات است و طبق روايات زياد و به گواهى برهان و مشاهده اهل مكاشفه، هر عبادتى كه در پيشگاه ربوبى پذيرفته مىگردد، صورتهاى نورانى غيبى و تجسم ملكوتى آخرتى دارند كه در همه عالمها با انسان همراه و همدم است و در همه سختىها به انسان كمك مىكند و همين صورتهاى پنهانى اعمال و عبادات، بهشت جسمانى را مىسازد و خود اين صورتها، زاييده حضور قلب است و عبادتى كه با حضور قلب نباشد، اعتبار و ارزشى ندارد و در درگاه الهى پذيرفته نمىگردد».[3]

عارف بزرگوار، ميرزا جواد آقا ملكى تبريزى(ره)، نيز در اين باره مىگويد: «علت حضور قلب «همّت آدمى» است؛ زيرا قلب، تابع همّت است و اگر هم تو نماز باشد، قلبت نيز در نماز حاضر خواهد بود و اگر همتت چيز ديگرى باشد، قلبت به دنبال آن و غافل از نماز خواهد بود. چون خداوند براى هيچ كس دو قلب قرار نداده است و همّت انسان متوجه چيزى است كه آن را به حال خود مفيد بداند و از آن، انتظار برآورده شدن حاجتى را داشته باشد و آن را مايه سعادت خود بداند».[4]

دعا براى رسيدن به حضور قلب:

صاحب كتاب مقالات مىنويسد: «آن وقت كه [نمازگزار] مىخواهد عبادت و ذكر و دعا را شروع كند، از خداىمتعال با كمال تضرّع و با اصرار از خدا بخواهد وى را به حضور موفق بدارد كه اصل مسئله، عنايت و خواست اوست از خداوند بخواهد «فكر» و «دل» وى را از پراكندگى، وسوسههاى شيطان و از خواطر و اوهام و از تهاجم خيالات و افكار محفوظ بفرمايد.

 

منبع:نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها / مؤلف:رحیم کارگر/پرسش وپاسخ دانشجویی


 

[1] – بحارالانوار، ج 84، ص 238.

[2] – همان، ص 259؛ عدهالداعى، ص 181.

[3] – امام خمينى، اسرار نماز، انتشارات آزادى قم، ص 28 و 27؛ با كمى تغيير.

[4] – سرار الصلاة، ص 101.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *