بايد دانست كه اصل اعتكاف يك عبادت مستحب است كه با نذر، عهد، قسم، اجاره و مانند آن واجب مى‏شود.[1]

اين عبادت بايد با قصد قربت انجام گيرد. شخص مؤمن با قصد قربت سه  روز در مسجد مى‏ماند و روزه مى‏گيرد و جز براى امر ضرورى از آن خارج نمى‏شود و صرف توقف و ماندن در خانه خدا بدون قصد، اعتكاف محسوب نمى‏شود. هرچند واژه اعتكاف با اين شكل و قالب در قرآن به چشم نمى‏خورد  ولى ريشه و ساير مشتقات آن در نه آيه[2] به كار رفته است كه تنها يك مورد آن در معناى اصطلاحى اعتكاف بوده است».[3]

خداوند متعال مى‏فرمايد:

«ثُمَّ أَتِمُّوا الصِّيامَ إِلَى اللَّيْلِ وَ لا تُبَاشِرُوهُنَّ وَ أَنْتُمْ عاكِفُونَ فِي الْمَساجِدِ تِلْكَ حُدُودُ اللّهِ فَلا تَقْرَبُوها كَذلِكَ يُبَيِّنُ اللّهُ آياتِهِ لِلنّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ»؛[4]

«سپس روزه را تا شب تكميل كنيد و در حالى كه در مساجد به اعتكاف پرداخته‏ايد، با زنان آميزش نكنيد. اين مرزهاى الهى است پس به آن نزديك نشويد. خداوند اين چنين آيات خود را براى مردم روشن مى‏سازد. باشد كه پرهيزكار گردند».

اسلام عزلت و انزواى كامل از مردم را روان نداشته است، زيرا اين امر مسئوليت انسان را در زندگى و نقشى كه بايد در اصلاح آن داشته باشد از ميان مى‏برد؛ ولى عزلت جستن موقت و كوتاه‏مدت، امرى پسنديده و براى ادامه زندگى به انسان نيرو مى‏دهد. از اين رو اعتكاف كه يكى از اين روش‏هاست، مورد سفارش اسلام است.[5]

«اعتكاف»، استحباب و فضيلت فراوان دارد و صفاى خاصى به روح و جان مى‏بخشد.

 

 

پی نوشت ها


[1] – العروه‏الوثقى، ج 2، كتاب الاعتكاف.

[2] – اين آيات عبارتند از: بقره، 187 و 125؛ اعراف، 138؛ طه، 91 و 97؛ انبيا، 52؛ حج، 25؛ شعرا، 71 و فتح،25.

[3] – برخى از فقها مانند صاحب جواهر گفته‏اند: اعتكاف در آيه 125 سوره بقره نيز در معناى اصطلاحى به كار رفته است. اعتكاف عبادتى كامل، ص 20، ابوالقاسم عليانژادى، به نقل از: جواهرالكلام، ج 17، ص 160.

[4] – بقره 2، آيه 187.

[5] – اعتكاف عبادتى كامل، ص 20، به نقل از: تفسير هدايت، ج 1، ص 319.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *