يكى از علل مهم گرايش به مد، انگيزههاى روانشناختى است كه با شناخت آن مىتوانيد براى راهنمايى دوستانتان از راهكارهاى ارايه شده بهره بگيريد.

الف – شناخت انگيزهها

غالبا جوانان با انگيزههاى روانشناختى ذيل به مد گرايش پيدا مىكنند:

1 – تنوع طلبى و نوگرايى

تمايل به امروزى شدن و نوگرايى در روحيه و رويه جوانان وجود دارد. اين تمايل ممكن است شديد يا ضعيف باشد و نشانگر نياز جوان به شكستن قالبهاى موجود، فاصله گرفتن از هنجارهاى پيشين و رسيدن به هويتى متمايز و همچنين گرايش به فاصله گرفتن از والدين است. اين نياز، زمانى كه نمود بيرونى به خود مىگيرد و در رفتار جوان منعكس مىشود، به صورت مدگرايى ظاهر مىگردد.[1]

 

2 – همانندسازى

همانندسازى به فرايندى اطلاق مىشود كه براساس آن؛ افراد، نگرشها و الگوهاى رفتارى شخص ديگرى را براى خود سرمشق قرار مىدهند و با تقليد از نگرهها و ويژگى رفتارى وى احساس مىكنند كه بخشى از قدرت و كفايت او را نيز به دست آورده است. در دوران جوانى كه فرد از والدينش فاصله مىگيرد، الگوهايى كه خود را با آنها شبيه كرده است از دست مىدهد و در درون او خلأيى به وجود مىآيد. چنين خلأيى مىبايد از طريق يافتن الگوهاى ديگر، يعنى از طريق همانندسازىهاى جديد پر شود. اين شخصيتها ممكن است چهرههاى محبوب و معروف يا گروه خاصى (مانند رپها) باشند و جوان خود را از نظر ظاهرى شبيه آنها ساخته، در شيوه لباس پوشيدن و طرز رفتار با آنان همانندسازى مىكند.[2]

 

3 – رقابت و چشم و همچشمى با ديگران

انگيزه رقابت و چشم و همچشمى با ديگران، ممكن است در همه افراد وجود داشته باشد و به گونههاى مختلف بروز مىكند. اگر جهتگيرى رقابت در زمينههاى مثبت باشد، باعث پيشرفت و رشد و تكامل معنوى فرد مىشود؛ اما اگر جهتگيرى آن به سوى امور مادّى و مُدپرستى سوق پيدا كند و فرد، سعى كند از لحاظ ظاهرى (و مثلاً در سبك و شيوه لباس پوشيدن) از ديگران عقب نماند، سرانجامِ خوبى نخواهد داشت.[3]

 

4 – انگيزه همسانسازى

علاوه بر اينكه تمايل شديد به همسانسازى با گروههاى همسال و الگوپذيرى از دوستان در مدگرايى جوانان نقش اساسى دارد؛ ترس و نگرانى از سرزنشها از سوى دوستان در گرايش جوانان و نوجوانان به انتخاب نوع پوشش و آرايش آنها نقش بسزايى ايفا مىنمايد. لذا از آنجا كه عدم هم رنگ شدن با ديگران ممكن است به تحقير و تمسخر، پوزخند زدن و متلك گفتن اطرافيان منجر شود، همين امر انگيزهاى مىشود تا جوانان و نوجوانان خود را شبيه اطرافيان نموده، از مدهاى رايج پيروى كنند.[4]

 

5 – تشخُّص طلبى

«مد» صورتى از تقليد و بنابراين صورتى از تشخيص اجتماعى است. برخى بر اساس همسانسازى تمايل دارند از ديگران تقليد كنند و در واقع به متحدالشكل شدن و وفق دادن خود با ديگران اهميت فراوانى مىدهند. اما در مقابل برخى نيز دوست دارند از بقيه افراد متمايز باشند و به عبارتى مايلند با ديگران تطابق نداشته، مجزا از سايرين به حساب بيايند. لذا برخى بر اساس همين انگيزه به مدهاى خاص رو مىآورند.

مد تنها يك حركت نيست؛ بلكه عبارت از دو حركت ميان طبقات بالا و طبقات پايين جامعه است. به عبارت ديگر طبقات پايين دست سعى دارد كه هر چه بيشتر شبيه افراد طبقات بالاست باشد، در سوى ديگر نيز افراد  طبقه بالا وقتى بين خود و طبقات پايين تفاوتى نمىبينند، سعى مىكنند وضع گذشته را رها سازند و با خريد اشياء گرانقيمت و لباسهاى گرانبها مانع از رسيدن طبقات پايين به سطح خود شوند. اين است كه از مد براى تشخصطلبى و برتر نشان دادن خود استفاده مىكنند.

 

6 – خودنمايى

طبق گفته آبراهام مازلو «ارزش و منزلت» يكى از نيازهاى مهم انسان مىباشد. جوانان نيز بر حسب مقتضيات سنى و جنسى مىخواهند از ارزش و احترام نزد ديگران برخوردار باشند و براى رسيدن به اين هدف از روشها و شيوهاى مختلف استفاده مىكنند: يكى از طريق درس خواندن، ديگرى از طريق زيبايى، عدّهاى با ورزش و هنر و عدّهاى نيز بامدگرايى اظهار وجود مىنمايند. بنابراين «مد» از لحاظ روانى با نوعى خودنمايى و نياز به جلب توجه ديگران بستگى دارد.

برخى افراد نيروى متراكم آزاد نشدهاى در درونشان احساس مىكنند كه از آن براى نفوذ در دلها و بروز قدرت و استعداد خود استفاده مىنمايند. آنان با تعويض و تغيير هر روزه لباس و آرايش خود و خريدن لباسهاى گران قيمت و مُدِ روز، در صدد جلب توجه ديگران برآمده، نگاهها را به خود معطوف مىدارند.[5]

 

7 – استقلال طلبى

دوره جوانى دوره گذار بلوغ و شكلگيرى حس استقلالطلبى فرد است. از همينرو جوان سعى دارد با روشهاى مختلف، استقلال و هويت خود را به ديگران نشان دهد. به عنوان نمونه دختران در سن جوانى و گاهى در نوجوانى دست به آزمون «آرايش» مىزنند تا از گروه سنى خود پيشتر باشند.

 

8 – عقده حقارت

يكى از مشكلات روحى ـ روانى در حيات آدمى، عقدههايى است كه بر اثر تحقير يا ارضا نشدن برخى اميال و خواستهها، انباشته مىشود و با ايجاد يك زمينه (مد غربى و زينت كردن و…) خود را نمايان مىكند؛ عقدههايى كه فرد را نسبت به خود بىاعتماد، و اراده را از او سلب مىسازد و فرد براى جبران آن به رفتار نابهنجار مدگرايى گرايش مىيابد.[6]

 

 

ب – راههايى براى راهنمايى

اما براى راهنمايى افراد مبتلا به مدگرايى افراطى و انحرافى قبل از هر چيز بايد ريشه اين گرايش را شناخت؛ يعنى اين كه بروز اين رفتار در حس استقلالطلبى ريشه دارد يا در عقده حقارت و… ثانيا، نبايد با موضعگيرىهاى تند و تخريبى، آنها را به لجاجت و مقابله وا داشت؛ به گونهاى كه به بهاى تحمل آسيبها بر روش اشتباه خود پافشارى نمايند.

 

در اين حالت ابتدا بايد از چنين افرادى دلجويى كرد و به آنها تفهيم  نمود كه هيچگاه مراعات ضوابط صحيح دينى و اجتماعى در نحوه پوشش و آرايش مناسب، به معناى محروميت و محدوديت و سلب آزادى و انتخاب نيست. بديهى است در مسير راهنمايى و ارشاد افراد مدگرا، نكات ذيل در خور توجه و سزاوار پيگيرى است:

1 – اعتماد دوست و فرد مدگرا را به سمت خود جلب كنيد تا او با شما به عنوان دلسوز و امين مواجه شود.

2 – از او بخواهيد در مسير خودشناسى گام نهاده، ارزش وجودى خويش را به خوبى ارزيابى و سنجش نمايد.

3 – آنها را در انتخاب دوست خوب راهنمايى نماييد و با هشدار نسبت به پيامدهاى دوستان ناباب اين نكته را يادآورى كنيد كه معمولاً اين دوره زودگذر است؛ ولى اگر فرد در همين ايام كوتاه با دوستان ناباب معاشرت داشته باشد، ممكن است انحراف تازهاى را براى فرد پديد آورد.

4 – خاطرنشان نماييد كه زيبايى ظاهرى يك امتياز محسوب مىشود؛ اما علت موفقيت، سعادت و خوشبختى انسان نيست. افراد فراوانى هستند كه وضعيت ظاهرى چندان مناسبى ندارند، ولى هيچگاه احساس بىارزشى نمىكنند، بلكه احساس خوشبختى و موفقيت دارند و با آرامش زندگى مىكنند.

5 – از كسانى كه به دليل عقدههاى حقارت و خود كم بينى به مدگرايى گرايش پيدا كردهاند، بخواهيد تا توانايىها و استعدادهاى خود را شناسايى كرده، آنها را بر روى كاغذى يادداشت كند.

6 – به چنين افرادى ارزشهاى واقعى را معرفى نموده و از آنها بخواهيد اين ارزشها را ملاك رفتار خود قرار دهند. در اين صورت به طور طبيعى كسانى كه به دليل رقابت و همسان سازى به مدگرايى رو آوردهاند، ديگر واكنشها و بازخوردهاى اطرافيان را ملاك رفتارهاى خود قرار نمىدهند.

7 – كسانى كه بر اساس انگيزههاى روانشناختى به مدگرايى گرايش پيدا كردهاند بايد بدانند، تنها راه نشان دادن برترى خود و جلب توجه ديگران پوشش و آرايش عجيب و غريب نيست؛ بلكه بسيارى از كمالات ديگر در عرصههاى علم، هنر و ورزش وجود دارد كه افراد مىتوانند برترى خود را از آن طريق اثبات نمايند.

8 – آسيبهاى فردى، اجتماعى، سياسى و حتى اقتصادى رفتارهاى مدگرايانه را به اين گروه يادآور شويد.

 

 

پی نوشت ها


[1] – جوانان و مدگرايى، محمدصادق شجاعى، حديث زندگى: مهر و آبان 1382، شماره 13.

[2] – مد؛ نوآورى يا هنجارشكنى؟!، على تركاشوند، روزنامه رسالت، شماره 6538، ص 20.

[3] – همان.

[4] – همان.

[5] – ر.ك: اخلاق و رفتارهاى جنسى، يوسف غلامى، قم، دفتر نشر معارف، بهار 1386، سوم، صص 214 – 186.

[6] – ر.ك: مدگرايى، سيدمحمدتقى قاضوى، صباح، بهار و تابستان 1384، شماره 15 و 16.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *