انگشترى از زينتهايى است كه به آراستگى و زيبايى دست مىافزايد و از زبان معصومين (علیهماالسلام) هم بر اين كار توصيههاى فراوانى شده است.

امام صادق (علیهالسلام) فرموده است: «دوست مىدارم كه مؤمن نگين انگشترش از پنج چيز باشد: ياقوت كه از همه فاخرتر است. عقيق كه از هر نگين ديگر براى خدا و ما خالصانهتر است. فيروزه… و حديد صينى (آهن چينى) و سنگها و درهاى سپيد ناحيه نجف».[1]

 

در احاديث براى هر يك از اين انگشترها فوائد و آثار متعددى ذكر گرديده كه در اينجا تنها به گوشههايى از آن اشاره مىشود:

حضرت على (علیهالسلام) در فضيلت به دست كردن انگشتر عقيق مىفرمايد: «صَلاَةُ رَكْعَتَينِ بِفَصِّ عَقِيقٍ تَعْدِلُ أَلْفَ رَكْعَةٍ بِغَيرِهِ»؛[2] «كسى كه انگشتر عقيق در دست كند و دو ركعت نماز با آن بخواند، ثواب آن دو ركعت، برابر با هزار ركعت نمازى است كه بدون انگشتر عقيق بخواند».

در روايتى از قول حضرت فاطمه زهرا (علیهاالسلام) و به نقل از پيامبر خدا (صلیاللهعلیهوآله) آمده است: «كسى كه انگشتر عقيق به دست كند، هميشه خير مىبيند».[3]

امام صادق (علیهالسلام) در خاصيت انگشتر ياقوت فرمودهاند: «تَخَتَّمُوا بِالْيوَاقِيتِ فَإِنَّهُ ينْفِى الْفَقْرَ»؛[4] «انگشتر ياقوت در دست كنيد؛ زيرا كه تنگدستى را از بين مىبرد».

امام صادق (علیهالسلام) پيرامون فضيلت انگشتر فيروزه نيز مىفرمايد: «فيروزه مايه مسرت خاطر زنان و مردان مؤمن مىشود و نور چشم را تقويت مىكند و سينه را گشاده مىسازد و بر نيروى دل مىافزايد».[5]

 

ايشان در پاسخ به سؤالى در خصوص فضيلت دُرّ نجف چنين بيان داشتهاند: «هر كس به آن بنگرد، خداوند به هر نظر، اجر پيامبران و صالحان  را مىنويسد و اگر لطف و رحمت خداوند بر شيعيان ما نبود، هر نگين از آن چنان گران مىشد كه به هيچ قيمت پيدا نشود؛ ولى خداوند آن را براى ايشان فراوان و ارزان قرار داده است كه توانگر و مستمند ايشان بتوانند از آن نگين انگشتر بسازند».[6]

 

بنابر احاديث منقول، انگشتر بايد در دو انگشت آخر يعنى انگشت كوچك و انگشت پهلوى آن قرار داده شود و براى انگشترى كردن در انگشت كوچك بسيار سفارش شده است و از انگشترى كردن در انگشت وسط و سبابه نهى كردهاند.[7]

امام صادق (علیهالسلام) به نقل از پيامبر خدا (صلیاللهعلیهوآله) فرمودهاند: «امت من از اينكه انگشتر را به انگشت وسط و سبابه كنند، نهى شدهاند».[8]

اما انگشتر به دست راست كردن ريشه در سيره معصومان (علیهماالسلام)دارد و يكى از نشانههاى ايمان شمرده شده است.[9] آن بزرگواران، هميشه انگشتر در دست راستشان نموده و علاوه بر اينكه خود به اين موضوع اهميت مىدادند، شيعيان را نيز به اين عمل سفارش كرده و آن را از علائم پيروان  اميرمومنان (علیهالسلام) بر مىشمردند.

 

امام رضا (علیهالسلام) در حديثى به اين موضوع اشاره نموده و فرمودهاند: «پيامبرخدا (صلیاللهعلیهوآله) اميرالمؤمنين (علیهالسلام) و ديگر امامان معصوم (علیهماالسلام) همواره انگشتر را بر دست راست مىنمودند».[10]

از همينرو، انگشتر به دست راست نمودن به عنوان يك عمل مستحب از فضيلت بسيار برخوردار است.

از مجموع روايات كه تا حدّ ممكن بايد از خالى گذاردن دست راست از انگشترى و استعمال آن در دست چپ پرهيز كرد؛ زيرا انگشتر در دست راست كردن نشانه شيعه بودن است و ائمه اطهار (علیهماالسلام) نيز بر انجام اين عمل و زنده نگه داشتن اين سنت بسيار تأكيد داشتهاند. البته اگر كسى خواست مىتواند علاوه بر استفاده انگشتر در دست راست آن را در دست چپ نيز استعمال نمايد.

 

 

پی نوشت ها


[1] – جامع الأخبار، ص 135؛ علاوه بر اين پنج انگشتر، برخى ديگر از انگشترها همچون زمرد و جزع يمانى نيز از سوى اسلام توصيه گرديده است. براى مطالعه بيشتر ر.ك: سنگ و خواص اعجابانگيز، سيدمحمد صدرا موحد ابطحى، نشر عطر عترت.

[2] – أعلامالدين، ص 393.

[3] – الأمالى، طوسى، ص 311.

[4] – ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ص 176.

[5] – جامع الأخبار، ص 135.

[6] – جامع الأخبار، ص 135، الفصل الثالث و التسعون فى التختم بالعقيق. خاطرنشان مىشود علاوه بر خواص و فضيلتهايى كه براى هر يك از اين انگشترها ذكر شده از سوى معصومين (علیهماالسلام)حك نمودن اذكار خاصى  نيز براى انگشترها ذكر گرديده كه اين امر موجب مىشود تا هر يك از انگشترها داراى خواص و ويژگىهاى ديگرى نيز گردند. براى مطالعه بيشتر ر.ك: سنگ و خواص اعجابانگيز، سيدمحمد صدرا موحد ابطحى، نشر عطر عترت.

[7] – از لحاظ فقهى اين نهى حكايت از كراهت آن دارد و در آن فرقى بين زن و مرد نيست.

[8] – مكارم الأخلاق، ص93، فى كيفية التختم.

[9] – مستدركالوسائل، ج3، ص288.

[10] – وسائلالشيعة، ج 5، ص 83.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *